Byta kylpasta på GPU - vart köpa värmekuddar?

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på GPU - vart köpa värmekuddar?

Hej, jag tänkte byta kylpasta på mina två grafikkort Radeon 7950 då dem snart är fem år gamla. Tänkte att kylpastan kan ju ha börjat stelnat och ge dålig värmeavledning efter alla dessa år. Jag har kemisk ren alkohol (isopropanol) hemma och kylpasta (Arctic Silver nånting), men det verkar som att grafikkort har värmekuddar (eng thermal pads) sittandes över VRM och VRAM och jag vet inte om jag kan återanvända dessa eller om jag behöver köpa nya och vart jag då köper det?
Bild på det jag menar:

Dold text
Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Finns på inet har jag för mig.

Men 9 fall av 10 går de återanvända om de inte går sönder och om du har tid att vänta nån månad så är de betydligt billigare från ebay.

Bara sök på thermalpads

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dom kan som sagt gå att återanvända.

Se till så att ditt kort är så rent från damm som möjligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Update:
Har nu blåst rent dammfiltren till insugsfläktarna på chassiet och kylflänsarna på grafikkorten, samt byt kylpasta på dom. Värmekuddarna/thermalpadsen gick som ni trodde att återanvända. Det gjorde dock inga underverk temperaturmässigt, gick från 76 grader på det övre och 69 på det undre till 72 på det övre och 62 på det nedre, alltså typ 5 grader svalare. Men men, alltid något. För att jämföra temperaturskillnaderna körde jag Unigine Heaven Benchmark 4.0 med extra allt i ögongodis 30 minuter före och efter.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

låter ganska normalt. sällan det rör sig om mer än några få grader i skillnad att bara byta kylpastan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det alltid klister på thermalpads?

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Är det alltid klister på thermalpads?

det är aldrig klister thermalpads, dom känns som Silikon och sitter kvar bara genom vakum.. oftast så går dom sönder då Chipet/vrm är så små att dom trycks sönder när kylaren kläms på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ok, då behöver jag en annan lösning för att sätta fast flänsar på grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Ok, då behöver jag en annan lösning för att sätta fast flänsar på grafikkortet.

det finns thermal epoxi
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.ht...

finns på ebay & amazon
https://www.amazon.com/gp/product/B0087X725S/ref=pd_sbs_147_2...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=AATA-5...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644