Fixa bakgrund till subtitles i videos

Permalänk
Inaktiv

Fixa bakgrund till subtitles i videos

Hej,

Jag hittar tyvärr ingen tråd som ta upp mitt "problem", och det är att jag har ett antal videos som är nerladdat från t.ex. SVT/UR/Viafree etc men programmet drar ner textremsan separat.

Jag brukar streama det från en NAS och vill helst ha videon så som det sur ut på TV, och jag vet att i VLC har funktionen med svart/mörk bakgrund till subitles. Dock verkar den funktionen saknas för android tv appen att just lägga till mörk bakgrund.

Och nästa alternativ är ju att re-rend filmen i VLC, men faktum är att jag är inte helt nöjd med inställningarna i VLC som gör funktionen, dels är bakgrunden en aning för mörk, dels så följer inte bakgrunden längden på texten.

T.ex om jag har en remsa där första texten har en viss längd, och texten under har en annan längd så får båda texterna samma bakgrundslängd.

Min fråga är om ni känner till något program som kan åtgärda detta, utan att sabba kvalitet på filmen/videon?

Jag testade i handbrake för några veckor sedan men videos blev skit, kan vara inställningar.

Permalänk
Medlem

Det är spelaren som väljer hur den ska hantera din SRT (antar det är det dina subtitle-filer är i).
Vill du bränna in undertexterna i filmen så går det att göra med handbrake utan att förlora kvalitet på filmen.
Eller.... utan att förlora så pass mycket kvalitet att du kommer se/höra skillnad.