Musik går för fort i mina nya högtalare

Permalänk
Medlem

Musik går för fort i mina nya högtalare

Hej alla,
för någon vecka sedan var jag in till HiFi-klubben och köpte mig ett par Dali Zensor 1 (https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...) högtalare och en Denon PMA-520AE (https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-pma-520ae...) förstärkare.

Har dock ett jättekonstigt problem, och det är att musiken går för fort i högtalarna. Svårt att förklara, men det låter lite speedat eller vad man ska säga. Speciellt när man spelar elektronisk musik, EDM osv. Kicken går för fort hela tiden liksom, och jag står knappt ut att lyssna på lite snabbare musik eller elektronisk musik i högtarlana på grund av detta. Man blir typ stressad av att det går för fort mot hur jag tycker det "borde" låta, haha.

Vanligtvis brukar jag lyssna på musik i mina Philips Fidelio X2 hörlurar, och i dem låter allt som det ska och enligt mig i "rätt" hastighet.

Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Kanske är det akustiken i rummet eller något? Det skulle vara intressant att höra om någon annan här någon gång har upplevt liknande fenomen? Tacksam för alla svar.

Permalänk

@andropen: Det här får du nog spela in så man kan lyssna på det för att förstå.

Jag har varit med om att en .mp3 fil i mono spelats upp i dubbel hastighet på vissa spelare, men det var ett enskilt fall.
Detta låter ju märkligt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Vet inte riktigt om det går att fånga upp genom att spela in men kan testa.

Jag är ganska säker på att det inte är förstärkaren eller källan det är fel på. Kör just nu direkt från Aux out på förstärkaren till hörlursuttaget på min Sony Xperia Z5 Compact och spelar upp musik från Spotify Premium med högsta bitrate-inställningen, så länge tills jag skaffar mig en bra DAC så jag sedan kan streama musik från TV:n med chromecast (när jag kopplade direkt till hörlursuttaget på TV:n lät det helt klart sämre än min Z5 Compact).

I Avicii - addicted to you märks det tydligt. När jag lyssnar kan jag endast tänka "men varför går låten så fort? tagga ner!" men när jag lyssnar i mina hörlurar så låter det normalt. Jag vet inte vad det kan bero på eller om det bara sitter i huvudet men det är lite störande.. När jag lyssnar med örat precis framför ena högtalaren på låg ljudvolym så upplever jag det inte som att det går för fort.

Är lite missnöjd med högtalarna faktiskt. När jag lyssnar med örat nära högtalaren så låter de ganska bra, men i mitt rum och längre ifrån så kan jag inte riktigt uppskatta hur de låter. Har de stående på stativ ca 2.2 m ifrån varandra i ett rum där rumsakustiken kanske inte är den bästa.

Såg en recension på typ den förstärkaren jag har: http://www.whathifi.com/denon/pma-720ae/review där en negativ punkt var "Lacks dynamic subtlety", och i What Hi-Fi?'s recension av högtalarna (http://www.whathifi.com/dali/zensor-1/review) så var en negativ punkt "Not as dynamically subtle as class leaders". Kanske är det som gör att jag inte riktigt kan njuta av ljudet från dem och att jag tycker de låter "stressade".. Högtalarna kanske inte passa bra ihop med förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Till att börja med måste vi kunna utesluta om musiken faktiskt går fortare eller om det är en inbillning du har för att ljudet är annorlunda. Är högtalarna kopplat analogt hela vägen, eller är det digitalt (tex. en förstärkare med HDMI eller optiskt) någonstans på vägen?
Om du har digitalt så finns ändå möjligheten att det faktiskt spelas upp i fel hastighet, och då skulle du kunna ta tid och se om en låt som är tex. 3:27 faktiskt är så lång när den spelas upp också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har du kollat + & - på högtalarkablarna så att de är omkastade på ena högtalaren så att de inte spelar i "fas"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Till att börja med måste vi kunna utesluta om musiken faktiskt går fortare eller om det är en inbillning du har för att ljudet är annorlunda. Är högtalarna kopplat analogt hela vägen, eller är det digitalt (tex. en förstärkare med HDMI eller optiskt) någonstans på vägen?
Om du har digitalt så finns ändå möjligheten att det faktiskt spelas upp i fel hastighet, och då skulle du kunna ta tid och se om en låt som är tex. 3:27 faktiskt är så lång när den spelas upp också.

Det är kopplat analogt hela vägen. Från Aux out på förstärkaren till hörlursuttaget på min Xperia Z5 Compact, så därför tror jag inte att det är det. Men det är möjligt att det är inbillning.

Skrivet av harno72:

Har du kollat + & - på högtalarkablarna så att de är omkastade på ena högtalaren så att de inte spelar i "fas"?

Ja, det är inte det.

Permalänk

Liknande hände mig men med vanliga öronsnäckor man får från apple. Då var det glapp i uttaget på telefonen till öronsnäckorna/glapp i sladden. Kolla sladdarna en gång till!

Permalänk
Medlem

När du kollat igenom de goda förslag du fått...

Prova sätta ena högtalaren ur fas,
väldigt långsökt jag vet,
men bara för att totalt utesluta ev felkopplingar i förstärkare eller signalkablar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Udda om det faktiskt bara är hastigheten du tycker låter annorlunda. Få saker som borde kunna ge den upplevelsen bortsett från något rent tekniskt. Har du någon stenvägg eller så rakt emot högtalarna eller så?

Jag har ett liknande scenario när jag spelar trådlöst till en enkel högtalare jag har vid sängen genom Spotify. Ingen aning om varför men startar jag en låt som spelas genom telefonens högtalare först och sedan byter uppspelningskälla till den trådlösa så går det snabbare av någon anledning. Frekvensen och hastigheten blir märkbart annorlunda. Det försvinner såfort jag startar om låten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Det är kopplat analogt hela vägen. Från Aux out på förstärkaren till hörlursuttaget på min Xperia Z5 Compact, så därför tror jag inte att det är det. Men det är möjligt att det är inbillning.

Nu är jag petig, men visst heter det "aux in" på förstärkaren? (och inte aux out)
För du använder väl telefonen som uppspelare?

Sen en dubbelkoll till: du säger att det inte låter speedat med hörlurar. Gäller det både om du kör hörlurarna direkt i xperian och om du kör dem via Denon förstärkaren?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av andropen:

Är lite missnöjd med högtalarna faktiskt. När jag lyssnar med örat nära högtalaren så låter de ganska bra, men i mitt rum och längre ifrån så kan jag inte riktigt uppskatta hur de låter. Har de stående på stativ ca 2.2 m ifrån varandra i ett rum där rumsakustiken kanske inte är den bästa.

Såg en recension på typ den förstärkaren jag har: http://www.whathifi.com/denon/pma-720ae/review där en negativ punkt var "Lacks dynamic subtlety", och i What Hi-Fi?'s recension av högtalarna (http://www.whathifi.com/dali/zensor-1/review) så var en negativ punkt "Not as dynamically subtle as class leaders". Kanske är det som gör att jag inte riktigt kan njuta av ljudet från dem och att jag tycker de låter "stressade".. Högtalarna kanske inte passa bra ihop med förstärkaren.

Jag tror snarare att du upplever detta pga rumsakustiken som du beskriver det.

Det går att få problem på lite olika sätt. I basen kan du få stående vågor som man kallar det som förstärker vissa basfrekvenser och släcker ut andra. Resultatet blir att närliggande toner i en basgång helt plötsligt låter väldigt snarlika. Beroende på storlek på rum så brukar detta dock påverkar ganska låga frekvenser.

Nästa problem är ekon av olika slag. Ifall en stor del reflekterat ljud (alltså ljud som har studsat mot en eller flera ytor) når dina öron precis efter ljudet som kommer direkt från högtalaren är risken stor att små detaljer och nyanser går förlorade i musiken. Det grötas ur helt enkelt. Man blir trött av att lyssna på detta och det är inte roligt alls.
Har man ett väldigt stort rum blir effekten annorlunda. Man kan fortfarande få ett eko, men det kommer så långt efter och ofta med förminskad styrka så öronen (hjärnan) klarar av att urskilja vad som är ursprungsljud och vad som är eko, och man påverkas inte på riktigt samma sätt, även om det såklart inte är bra det heller.

Men dessa två exempel är lätt att omsätta i verkligheten. Tänk dig en kyrka. Där finns ett eko, men det kan upplevas som ganska behagligt och naturligt.
Ta sedan ett litet rum med hårda väggar och en grupp människor som pratar i mun på varandra. Nästan omöjligt att urskilja vad en enskild person säger.

---

Ok, åter till ditt problem. Du fick en bra idé om att jämföra tiden på låten. Har du testat det?
Antingen kan du ju jämföra mot en klocka eller mot samma låt uppspelad på en annan enhet.

Personligen tror jag dock att du blir "lurad" pga akustiken.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Speciellt när man spelar elektronisk musik, EDM osv. Kicken går för fort hela tiden liksom

Detta får mig att tänka, kan vara så att basen inte är nog snabb, att den hamnar "ur takt" med resten av musiken. Detta stämmer dessutom in på det du skriver om att det inte märks om du lyssnar på låg volym med örat nära för då kommer troligen inte baselementet låta så du hör det.

EDIT: Trodde det var frågan om stora golvhögtalare, kanske inte är riktigt samma med så små element. Det jag beskriver har jag upplevt på lite större element. Typ min 12" hembio sub gör snabb bas outhärdlig att lyssna på.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad som eg gör det. Det kan vara väldigt mycket som påverkar. Eftersom du verkar ha kopplat in telefonen som ljudkälla så kan man ju utesluta att det är något med samplingsfrekvens osv som blir fel i överföringen till förstärkaren som det skulle kunna bli om man kopplade digitalt på något sätt.

Då tänker jag att det skulle kunna vara rumsakustiken som påverkar. Den spelar överlägset störst roll för hur saker låter i ett rum. Det kan, som skrivits om tidigare bero på ekon och stående vågor osv att saker upplevs konstiga.

En annan tanke är att det, beroende på vad du är van att lyssna med sedan tidigare, att det faktiskt är så att bas/kick har börjat komma på slaget som den ska och att den är snärtigare och mer precis.
I de flesta lite billigare anläggningar, särskilt så om de har en sub, upplever jag ofta att basregistret är lite av en oformlig massa som kommer med lite fördröjning, vilket gör att det låter sjukt otajt. Lyssnar man på en sådan anläggning ett tag och sedan går över till en "riktig" anläggning så kan det nästan upplevas som att basen kommer FÖRE slaget och då skulle man ju kunna känna det du beskriver. Det borde ju dock gå rätt snabbt att vänja sig, tänker jag.

Det kan ju även bara vara ovana. Att det låter annorlunda helt enkelt.

Utan att uppleva eller höra det du upplever blir det dock svårt att säga så mycket eg. En ritning eller några bilder av rummet hade kunnat hjälpa till att kunna hitta något eventuellt misstänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

När du kollat igenom de goda förslag du fått...

Prova sätta ena högtalaren ur fas,
väldigt långsökt jag vet,
men bara för att totalt utesluta ev felkopplingar i förstärkare eller signalkablar.

Jag gjorde detta, böt plats på + & - på vänstra högtalaren och konstigt nog så lät det knappt någon skillnad. Vet inte om det blev bättre eller sämre, kanske lite bättre men inte säker, så ändrade tillbaka till de rätta platserna för + & -.

Skrivet av CrazyBanana:

Udda om det faktiskt bara är hastigheten du tycker låter annorlunda. Få saker som borde kunna ge den upplevelsen bortsett från något rent tekniskt. Har du någon stenvägg eller så rakt emot högtalarna eller så?

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men dessa två exempel är lätt att omsätta i verkligheten. Tänk dig en kyrka. Där finns ett eko, men det kan upplevas som ganska behagligt och naturligt.
Ta sedan ett litet rum med hårda väggar och en grupp människor som pratar i mun på varandra. Nästan omöjligt att urskilja vad en enskild person säger.

Bor i en etta och vardagsrummet är ca 4x4 m stort. Väggen bakom högtalarna är en trävägg, men resten av väggarna verkar vara av betong.

Skrivet av Roger W:

Nu är jag petig, men visst heter det "aux in" på förstärkaren? (och inte aux out)
För du använder väl telefonen som uppspelare?

Sen en dubbelkoll till: du säger att det inte låter speedat med hörlurar. Gäller det både om du kör hörlurarna direkt i xperian och om du kör dem via Denon förstärkaren?

Ja, du har rätt. Aux input.
Kopplade hörlurarna till förstärkaren och det lät väl ganska normalt hastighetsmässigt, men på något konstigt sätt kunde jag höra/känna att det kanske är "sämre" dynamik i denon-förstärkaren än i ljudkortet där jag brukar lyssna på hörlurarna från (Presonus Firestudio Mobile). Blev lite lite mer diskant i ljudet när jag kopplade lurarna till Denon-förstärkaren men upplevde ljudet som lite mer "på" och mindre laid-back föredrar nog faktiskt hur hörlurarna låter när de är inkopplade till ljudkortet.

Skrivet av Litenskit:

Detta får mig att tänka, kan vara så att basen inte är nog snabb, att den hamnar "ur takt" med resten av musiken. Detta stämmer dessutom in på det du skriver om att det inte märks om du lyssnar på låg volym med örat nära för då kommer troligen inte baselementet låta så du hör det.

EDIT: Trodde det var frågan om stora golvhögtalare, kanske inte är riktigt samma med så små element. Det jag beskriver har jag upplevt på lite större element. Typ min 12" hembio sub gör snabb bas outhärdlig att lyssna på.

Jaha, okej.
Nej, utan jag skulle nästan säga att jag upplever att de spelar för snabbt. T.ex. i en elektronisk låt, bastrumman slår till precis lite innan när man tycker att den "borde" slå till hela tiden, så man hänger inte med riktigt, så jag upplever det som att högtalarna konstant har lite för bråttom. Men detta gäller mest elektronisk musik, inget jag direkt märker av med akustisk musik. Men, får lite "ear fatigue" efter en stunds lyssnande så det kanske är akustiken i rummet som är "problemet", som någon här nämnde.

Permalänk
Medlem

Hahaha...jaja, ursäkta men detta måste vara dagens tråd, jag håller på att garva ihjäl mig!

Det är så att det är du som är "speedad"?

Edit: Det är så att du har slagit på den gamla härliga 45 varvaren? För då kunde det jäklar i mig låta speedat!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Bor i en etta och vardagsrummet är ca 4x4 m stort. Väggen bakom högtalarna är en trävägg, men resten av väggarna verkar vara av betong.

Om du har möjlighet, prova experimentera lite med att flytta runt högtalarna. Släng in någon matta osv...
Ännu bättre, om du vill ta reda på akustiken är problemet: prova ställ upp dem hos någon kompis eller granne eller något, i ett rum med typ heltäckningsmatta och/eller rejält med möbler, hyllor, gardiner, skåp, blommor osv.

Skrivet av andropen:

Ja, du har rätt. Aux input.
Kopplade hörlurarna till förstärkaren och det lät väl ganska normalt hastighetsmässigt, men på något konstigt sätt kunde jag höra/känna att det kanske är "sämre" dynamik i denon-förstärkaren än i ljudkortet där jag brukar lyssna på hörlurarna från (Presonus Firestudio Mobile). Blev lite lite mer diskant i ljudet när jag kopplade lurarna till Denon-förstärkaren men upplevde ljudet som lite mer "på" och mindre laid-back föredrar nog faktiskt hur hörlurarna låter när de är inkopplade till ljudkortet.

Hmm, ok... Hur är det med telefonen, kan man ställa om den från att vara "headphone out" till "line out" tro?
Se även till att inte dra på för mycket volym ut ur telefonen.

Skrivet av andropen:

Nej, utan jag skulle nästan säga att jag upplever att de spelar för snabbt. T.ex. i en elektronisk låt, bastrumman slår till precis lite innan när man tycker att den "borde" slå till hela tiden, så man hänger inte med riktigt, så jag upplever det som att högtalarna konstant har lite för bråttom.

Låter som akustik helt klart
(vem vet, kanske är så att det är nuvarande högtalarna som gör rätt, och din tidigare setup var "långsam"? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du har möjlighet, prova experimentera lite med att flytta runt högtalarna. Släng in någon matta osv...

Har en ganska stor matta i rummet och en stor soffa och säng men förutom det så är det ganska tomt i rummet. Ett stort fönster på ena sidoväggen. Högtalarna är lite invinklade och står ca 15 cm från bakväggen då det behövs, annars skulle de totalt sakna bas. Att rummet är i princip är kvadratiskt antar jag inte gör saken bättre. När jag knäpper med fingrarna hör jag tydliga reflektioner...

Skrivet av Roger W:

Ännu bättre, om du vill ta reda på akustiken är problemet: prova ställ upp dem hos någon kompis eller granne eller något, i ett rum med typ heltäckningsmatta och/eller rejält med möbler, hyllor, gardiner, skåp, blommor osv.

Är lite jobb men får nog kanske göra det.

Skrivet av Roger W:

Hmm, ok... Hur är det med telefonen, kan man ställa om den från att vara "headphone out" till "line out" tro?
Se även till att inte dra på för mycket volym ut ur telefonen.

Låter som akustik helt klart
(vem vet, kanske är så att det är nuvarande högtalarna som gör rätt, och din tidigare setup var "långsam"? )

Okej, körde med full volym på mobilen. Tack för tipset, får prova det.
Fast jag hade ingen tidigare setup, bara hörlurar. Fast t.o.m. när man kör med TVn:s hemska inbyggda högtalare så hör man att det "ekar" lite (snabba, korta reflektioner som tydligt hörs)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Har en ganska stor matta i rummet och en stor soffa och säng men förutom det så är det ganska tomt i rummet. Ett stort fönster på ena sidoväggen. Högtalarna är lite invinklade och står ca 15 cm från bakväggen då det behövs, annars skulle de totalt sakna bas. Att rummet är i princip är kvadratiskt antar jag inte gör saken bättre. När jag knäpper med fingrarna hör jag tydliga reflektioner...

Är lite jobb men får nog kanske göra det.

Okej, körde med full volym på mobilen. Tack för tipset, får prova det.
Fast jag hade ingen tidigare setup, bara hörlurar. Fast t.o.m. när man kör med TVn:s hemska inbyggda högtalare så hör man att det "ekar" lite (snabba, korta reflektioner som tydligt hörs)..

Låter helt klart som ett akustikproblem. Du har ett kvadratiskt rum som dessutom är rätt så bart och du jämför mot ett par X2:or som är ett par silkesrena, öppna hörlurar med rätt så tydlig med supersoft bas och brett ljudfält. Tror din hjärna har svårt att processera det hela.

Jag skulle flyttat högtalarna till ett annat rum eller ställa dom helt random i rummet och höra om det blir skillnad. Nästa steg blir att köpa stenullsmattor och hänga upp dom på reflektionsytor i väggar och tak. Ah, fun times!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja säga akustiken i rummet är det som du hör, flytta dem runt samt kan du bara enkelt testa att hänga upp några mattor på väggen och golvet för att se om ljudet ändrar sig, 99% säker att det är just det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Skulle också vilja säga akustiken i rummet är det som du hör, flytta dem runt samt kan du bara enkelt testa att hänga upp några mattor på väggen och golvet för att se om ljudet ändrar sig, 99% säker att det är just det.

Håller med ovanstående och tycker du ska pröva hänga upp ett täcke eller lite tjockare tyg.
Ett enkelt sätt att testa om det finns "flutter-eko"-ett snabbt, kort repeterande eko, är att slå EN ordentlig klapp och lyssna. Flutter-eko uppstår oftast mellan raka, parallella väggar som i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda tips och råd!

Skrivet av CrazyBanana:

Håller med ovanstående och tycker du ska pröva hänga upp ett täcke eller lite tjockare tyg.
Ett enkelt sätt att testa om det finns "flutter-eko"-ett snabbt, kort repeterande eko, är att slå EN ordentlig klapp och lyssna. Flutter-eko uppstår oftast mellan raka, parallella väggar som i ditt fall.

Gjorde precis detta och det låter inte som det finns någon "flutter-eko". Det är inget repeterande eko utan bara ett kort eko nästan direkt efter handklappen utan mycket fördröjning, och ekot hörs i ca 0.5s. Vet inte om jag har någon lust att spendera pengar på akustikbehandling just nu men kan prova senare idag att flytta runt lite på högtalarna i rummet och sätta upp någon matta på väggen och se om det blir någon skillnad. Annars får jag leva med att ha högtalarna som filmhögtalare och lyssna på musik i mina hörlurar.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Hahaha...jaja, ursäkta men detta måste vara dagens tråd, jag håller på att garva ihjäl mig!

Det är så att det är du som är "speedad"?

Edit: Det är så att du har slagit på den gamla härliga 45 varvaren? För då kunde det jäklar i mig låta speedat!

Aaaaah, får en att tänka på barndomen: "Twisted Sister goes Smurfarna"

Permalänk
Medlem

Sånt här är vidrigt, jag hade problem med någonting relaterat till Spotify-appen på Android nyligen där musik spelades ett par procent långsammare på telefonen än de gjorde på datorn, så när jag var ute och gick och lirade mina favoritlåtar som jag kan i sömnen sa min kropp en sak rytmiskt och musiken var hela tiden lite långsammare.

Visade sig senare när jag provade att lira lokala filer på telefonen istället i en annan spelare att det var Spotify som var problemet, men det tog en halvtimmes svordomar och test i olika hörlurar för att försäkra mig själv om att jag inte gått och tappat taktkänslan efter ett helt liv.

Kommer du någonstans med att prickskjuta vad spöket är?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av andropen:

Tack för alla goda tips och råd!

Gjorde precis detta och det låter inte som det finns någon "flutter-eko". Det är inget repeterande eko utan bara ett kort eko nästan direkt efter handklappen utan mycket fördröjning, och ekot hörs i ca 0.5s. Vet inte om jag har någon lust att spendera pengar på akustikbehandling just nu men kan prova senare idag att flytta runt lite på högtalarna i rummet och sätta upp någon matta på väggen och se om det blir någon skillnad. Annars får jag leva med att ha högtalarna som filmhögtalare och lyssna på musik i mina hörlurar.

För att bara testa om det är akustiken som spökar eller om det faktiskt är något fel kan du ta en av högtalarna (koppla ur den andra) och lägga på sängen eller en stor soffa. Inte med elementen pekandes nedåt, utan på sidan. Då tar du effektivt bort en hel del reflexer på en gång, och du får ett renare ljud kvar.

Då kan du nog testa hur du upplever fenomenet med bättre förutsättningar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd

Vad tycker du om Zensor 1 överlag @andropen?

Funderat på att uppgradera ljudet vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vad tycker du om Zensor 1 överlag @andropen?

Funderat på att uppgradera ljudet vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade förväntat mig mer faktiskt. Tycker inte de låter lika "krispigt" / klart som jag hade förväntat mig. Och de är verkligen inga basmonster, mina står 15 cm från väggen bakom, men ändå upplever jag dem som lite smått "tunna" i ljudet. Det känns som det saknas lite i det lägre mellanregistret eller något. Men sedan är de kanske inte helt inspelade, jag använder endast min Xperia Z5 Compact telefon som källa och ingen riktig DAC av hög kvalitet t.ex. Med tanke på hur stor skillnaden var mellan att koppla in dem till hörlursjacket på TV:n och min telefon så kan jag tänka mig att en DAC av hög kvalitet kan göra skillnad. Och sen mitt lyssningsrum på det, som inte är det bästa. Och sen kanske det finns förstärkare som hade låtit bättre med dessa högtalare.

Sedan har jag läst att ett tecken på ett par bra högtalare är att de "försvinner" när man blundar och bara lyssnar på ljudet. Alltså att man inte kan höra att ljudet kommer från högtalarna, att man inte kan lokalisera högtalarna. Men det upplever jag inte vara sant med dessa, kan lokalisera att ljudet kommer från högtalarna och ungefär vart högtalarna står. Men det kanske är vad man får för den pengen. De har ju fått väldigt bra recensioner.

Edit: Jättebra till film dock. Rekommenderar att du åker och provlyssnar dem i din närmaste HiFi-klubben-butik innan köp dock. Själv provlyssnade jag bara den aktiva varianten Dali Zensor 1 AX innan och de var placerade med bara ca 0.5 meter avstånd mellan varandra och i en bokhylla på väggen, och där i butiken var jag väldigt nöjd med hur de lät. Men som sagt, det är inte samma högtalare, jag köpte ju de passiva, och kombinationen med förstärkaren jag köpte kanske inte är den bästa.

ETA: Låten Madeon - The City tycker jag helt klart gå snabbare på högtalarna än i mina hörlurar, haha, fattar inte. Aja, åste vara typ hälften inbillning och hälften mitt rum som gör det. Föredrar helt klart att lyssna på musik i mina hörlurar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Sedan har jag läst att ett tecken på ett par bra högtalare är att de "försvinner" när man blundar och bara lyssnar på ljudet. Alltså att man inte kan höra att ljudet kommer från högtalarna, att man inte kan lokalisera högtalarna. Men det upplever jag inte vara sant med dessa, kan lokalisera att ljudet kommer från högtalarna och ungefär vart högtalarna står.

Detta påverkas även väldigt mycket av placeringen och vinklingen av högtalarna i förhållande till lyssningspositionen och olika högtalare kan vara olika känsliga för placeringen.

Permalänk
Avstängd

Okej. Kanske värt att kika på Zensor 3 då @andropen. Mitt sovrum är iofs inte så stort så Zensor 1 skulle nog räcka till.

Kikar lite på andrahandsmarknaden ibland. Den är suverän ibland när det gäller hifi.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på området, och inte har jag granskat samtliga inlägg noggrannt, men analoga högtalare kan väl omöjligen påverka signalströmmens hastighet på egen hand?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Detta påverkas även väldigt mycket av placeringen och vinklingen av högtalarna i förhållande till lyssningspositionen och olika högtalare kan vara olika känsliga för placeringen.

Tack för infon. Ska experimentera lite med högtalarnas placering imorgon. Men kommer alltid få kompromissa lite då jag bor i en etta.

Skrivet av chipw00t:

Okej. Kanske värt att kika på Zensor 3 då @andropen. Mitt sovrum är iofs inte så stort så Zensor 1 skulle nog räcka till.

Om du ska ha dem som datorhögtalare kan du ju provlyssna Zensor 1 AX, så slipper du ha en separat förstärkare.

Skrivet av L'ombra:

Nu är jag ingen expert på området, och inte har jag granskat samtliga inlägg noggrannt, men analoga högtalare kan väl omöjligen påverka signalströmmens hastighet på egen hand?

Jo, jag tror också att musiken spelas upp i rätt hastighet.. Men sen är det kanske min hjärna som har svårt att anpassa sig efter hur högtalarna låter. Kanske är för van vid ljudet i mina hörlurar.