Permalänk

Esxi frågotråd

Hej jag har inte så stor erfarenhet av esxi. Men har använt vmware workstation under massa år. Obs detta är endast en test / lab configuration och inte hur maskinen kommer vara när den är klar. Lär byta operativsystemen mot server versioner.

Frågan jag har idag lyder

Specs på maskinen.
Esxi 5.5
Asus p6t
Core i7 920 2.66ghz (ska bytas till 975 3.33ghz)
12gb xms3 1333mhz (ska bytas till 24gb)
Nic är ett Intel pci-e gigabit kort CT något.
Adaptec 5405 I pass through

Grafik gammalt pci voodoo3 för att få pci-e slots fria

Två virtuella switchar en "wan" en "lan" var av Wan är den som har ett fysiskt nätverkskort tilldelad. Lan är endast en intern virtuell switch.

Nu till frågan.
Jag har tre virtuella test maskiner

1. Smoothwall express 3.1 nyaste tror jag.
Unlimited cpu, 4 thread, 2gb ram, e1000 nic, 10gb hdd

2. Win 7 professional 64bit
Unlimited cpu, 8thread, 6gb ram, vmxnet, 60gb hdd

3. Windows xp professional
Umlimited cpu, 2thread, 2gb ram, e1000, 20gb hdd

När jag kör test på olastad maskin så får jag 99% nätverks prestanda dvs 1gbps. När jag kör test med exempelvis prime95 körande i win7 VM får jag endast 15% nätverks prestanda. Beror detta på att cpu kraften är för låg eller beror de på jag behöver ändra något? Nu kommer ju inte maskinen ligga i full last scenarion speciellt ofta. Men inget roligt om nätverket segar ner när de kommer lite cpu load.

Jag utgår från att jag är dum i huvudet och faktiskt gör helt fel eller tänker helt fel. Lär säkert komma på mer idiot frågor framöver.

Finns de något sätt och ställa in om flera virtuella maskiner slåss om prestanda så skall brandväggen vinna och få ta så mycket prestanda den vill. Men om brandväggen inte behöver så mycket kraft så kan de virtuella maskinerna använda den överblivna kraften?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Efter Google en stund så är jag inne på en teori om att tilldela brandvägg VM en resurs pool på 3500mhz reservering och sedan high på prioritering. Skulle detta förbättra eller försämra? Som jag tolkar de är en 3500mhz reservering endast gällande om flera maskiner samtidigt slåss om resurser. Om den inte nyttjar fulla prestandan bör en annan VM kunna nyttja den om jag tolkar Google rätt.

Läste även att ju färre trådar man har ju bättre på en VM på grund av vänta tiderna. Hur kommer detta sig?

I teorin om jag har 8st trådar skulle 2 2 4 trådar ge bäst prestanda? Eller läser jag den fel? Låter bakåfram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

De virtuella nicsen drivs av cpun. Prime äter upp cpu vilket är menat och din w7 maskin är tilldelad hela cpun . Vill du ha 100% systemprestanda vid hög load reservera en bit till systemet.

För att svara på din fråga om att dela trådarna mer rättvis utifrån hårdvaran så kommer du generelt få bättre sämre prestanda men stabilare.

Vet inte var du läst de här med färre trådar men det stämmer nog inte eller mycket sällan du får gärna länka din källa. Cpu effektiviteten är generellt 99% numera ut till vms.

EDIT:
Eller ja nu förstår jag. Har inte med per vm att göra utan exaveringsköerna blir ju längre per core, när du börjar dela ut mer virtuella kärnor än du har fysiska kärnor.
Detta betyder ju dock inte sämre prestanda i de flesta fall utan i de flesta fall bättre.

Dvs "bättre" att dela ut för mycket då det ger generellt högre prestanda(tiden maskinen inte utnttjar sina resurser är högre än när den gör det) än att dela ut precis vad du har. Annars fallerar en av huvudstenarna för virtualisering som bygger att dela resurserna så kraft inte går outnyttjad.
Nackdelen är att då kan maskinerna eventuellt påverka varandra. Så det är helt enkelt upp till driftskraven.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Okej nästa fråga.

Jag går i tankarna och köpa en 12 eller 16port adaptec raid kontroller och lägga all lagring på i pass through läge. Kommer en nyare kontroller kunna känna av min redan byggda array med filer från början?

Tanken med gamla 5405 kontrollern är att låta vmware leka fritt med den. Och ge den några 2.5tums diskar jag har.
2x500gb raid1
1x92gb Kingston ssd (borde gå att använda för caching)
1x250gb jbod

Skulle en sådan konfiguration vara vettig som en long term stabil lösning?

Kommer ju givetvis ta ett bra tag innan maskinen och jag har blivit nog bekanta för jag ska sätta den i drift.

För lagringen tänker jag så här.
4x3tb wd red raid 5 primär array
5x3tb wd red raid6 backup
1x6tb wd red Jbod
Sen blir de 2slots kvar jag eventuellt petar i ett par ssd diskar i.

Tanken bakom de är att klappar kontrollern ihop så borde en vanlig 4ports kontroller kunna läsa av diskarna. Och att två arrayer inte samtidigt bör klappa ihop.

Som sagt är inte helt hemma på de där. Idag kör jag 4x3tb raid5 på min 5408 kontroller (hp microserver) och sen kör jag spegling på den viktigaste informationen till min 6tb wd red och till ett nas. Men de måste gå att effektivisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Okej nästa fråga.

Jag går i tankarna och köpa en 12 eller 16port adaptec raid kontroller och lägga all lagring på i pass through läge. Kommer en nyare kontroller kunna känna av min redan byggda array med filer från början?

Tanken med gamla 5405 kontrollern är att låta vmware leka fritt med den. Och ge den några 2.5tums diskar jag har.
2x500gb raid1
1x92gb Kingston ssd (borde gå att använda för caching)
1x250gb jbod

Skulle en sådan konfiguration vara vettig som en long term stabil lösning?

Kommer ju givetvis ta ett bra tag innan maskinen och jag har blivit nog bekanta för jag ska sätta den i drift.

För lagringen tänker jag så här.
4x3tb wd red raid 5 primär array
5x3tb wd red raid6 backup
1x6tb wd red Jbod
Sen blir de 2slots kvar jag eventuellt petar i ett par ssd diskar i.

Tanken bakom de är att klappar kontrollern ihop så borde en vanlig 4ports kontroller kunna läsa av diskarna. Och att två arrayer inte samtidigt bör klappa ihop.

Som sagt är inte helt hemma på de där. Idag kör jag 4x3tb raid5 på min 5408 kontroller (hp microserver) och sen kör jag spegling på den viktigaste informationen till min 6tb wd red och till ett nas. Men de måste gå att effektivisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Osäker på om du kan behålla raiden. Rent spontant vill jag säga nej men det är ju samme märke så möjligvis jag hade skickat ett mail till adaptec.
Men rekommederar istället en annan aproach som är betydligt bekvämmare. Iaf för vm:s. Bättre prestanda mässigt och du binder dig inte till en specifik kontroller.
Istället för att sätta upp x raid direkt i maskinen rekommederar jag att sätta upp en billig nas denna tex. https://www.dustin.se/product/5010890207/proliant-microserver...

Installera Freenas skapa eventuella raids / raid / cache och skapa en NFS / iSCSI mount.

Installera ESXI på ett USB och köra alla VMs från nasen.

Detta öppnar även upp för att skapa ett cluster med gemensam lagring.

Vad gäller 12/16 port Raid kortet hade jag även satt det i en separat maskin som bara agerar nas.

Edit: Nu ser jag att du redan har en micro server men de är mysiga och går att ställa i torn...

Detta chassi alt nån av de större modellerna 16/24 går att matta med billiga delar rent av microserverns dock tappar du isf möjligheten till 10gb nic. Men om du nu vill ha lagring är det inte många chassin som matchar detta i prisklassen.

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/2u-c...

Kör själv 24 ports varianten i mitt rack och det funkar kanon.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Är detta verkligen rätt hastighet som kan förväntas?

Hårddisken specs
datastore1
Local ATA Disk (t10.ATA_____Maxtor_6L300S0__________________________L602MN7G____________):3
Non-SSD
272,00 GB
157,34 GB
VMFS5
2016-10-12 17:52:37
hardware acceleration: Not supported

Jag utgår nästan från att jag måste köra ESXI på en raid kontroller för att addera read och write caching. Stämmer mitt antagande och den interna kontrollern inte stödjer dessa funktioner där av ger lägre hastighet?

Gör förvisso inget för jag tänkte köra ESXI sen på en adaptec 5405 och sedan köra lagringen via en 16port adaptec kontroller istället. Men mest nyfiken på vad som det beror på.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Är detta verkligen rätt hastighet som kan förväntas?

Hårddisken specs
datastore1
Local ATA Disk (t10.ATA_____Maxtor_6L300S0__________________________L602MN7G____________):3
Non-SSD
272,00 GB
157,34 GB
VMFS5
2016-10-12 17:52:37
hardware acceleration: Not supported

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/esxi/1.PNG

Jag utgår nästan från att jag måste köra ESXI på en raid kontroller för att addera read och write caching. Stämmer mitt antagande och den interna kontrollern inte stödjer dessa funktioner där av ger lägre hastighet?

Gör förvisso inget för jag tänkte köra ESXI sen på en adaptec 5405 och sedan köra lagringen via en 16port adaptec kontroller istället. Men mest nyfiken på vad som det beror på.

Menar att du ska köra ESXI på USB inte vms, Enklare att hantera krash då vms ligger på en flexibel nas som vilken hypervisor som helst kan koppla sig tilll eller flytta nas diskarna till en annan nas med zfs stöd vid hårdvarukrash av den. Write och Read cache sköter du på nasen i det fallet.

Har tyvärr inga Hypervisors med en enkel disk som lagring så kan ej kontrollera dina resultat. Med antagandet att du köra alla vms och hypervisorn på disken skulle tro att söktiden blir ganska hög average på den stackars disken och därmed även hastigheten.

Undvik passthrough när du kan då det gör att du inte kan ta snapshots .

Rekommenderar alltid att hålla isär hypervisors och lagring.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

Är detta verkligen rätt hastighet som kan förväntas?
Jag utgår nästan från att jag måste köra ESXI på en raid kontroller för att addera read och write caching. Stämmer mitt antagande och den interna kontrollern inte stödjer dessa funktioner där av ger lägre hastighet?

Jag vet inte vad du har för kontroller eller vad du förväntar dig att din disk presterar "in real life". Hittat ett resultat genom att bara googla, men det kanske du med gjort? http://hdd.userbenchmark.com/SpeedTest/2242/Maxtor-6L300S0

Om vmware inte specifikt supportar din kontroller så får man generellt inte bra prestanda.

Jag har en Raid-5 med 4 samsung 850 SSD diskar och en LSI kontroller, får lite bättre resultat:

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Jag vet inte vad du har för kontroller eller vad du förväntar dig att din disk presterar "in real life". Hittat ett resultat genom att bara googla, men det kanske du med gjort? http://hdd.userbenchmark.com/SpeedTest/2242/Maxtor-6L300S0

Om vmware inte specifikt supportar din kontroller så får man generellt inte bra prestanda.

Jag har en Raid-5 med 4 samsung 850 SSD diskar och en LSI kontroller, får lite bättre resultat:

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2016/07/SSDRaid1GBs.png

Satan i gatan vilken fart! jag tänker mig får jag 400mb/sec är jag nöjd. Jag ligger på runt 400mb/sec på min server jag har idag på min raid5 array. Och på en stand alone 2.5tums disk jag har som dumpdisk får jag runt 50mb/sek.

En dump från min hp N54L med 5405 kontroller samt 4x3tb wd reds. Dock kör den inte virtualiserat os utan kör endast en install av windows.

hoppas på något iallafall i närheten när ESXI maskinen är klar.

Men har tänkt göra så här eventuellt

adaptec 5405
disk1 92gb kingston jbod för ESXI och någon virtuell maskin
disk2 500GB 2.5" raid1 del1 För virtuella maskiner
disk3 500gb 2.5" raid1 del2
disk4 250gb Samsung SSD (caching)

Lagringsdiskar kommer anslutas till en 12ports adaptec kontroller som jag kör passtrough på. Anledningen till detta är att klappar fysiska vmware maskinen ihop vill jag kunna peta i en windows skiva och komma åt filerna. Har planer på att för lagringen 9x3TB WD red diskar. Och en 6TB wd red som last line backup. Och ett par SSD diskar för de sakerna som kräver hög hastighet.

Blir totalt i maskinen 10st 3.5tums diskar och 6st 2.5tums diskar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

disk1 92gb kingston jbod för ESXI och någon virtuell maskin

ESXi tar 4GB och det låter lite onödigt att köra det på en snurrdisk. Om USB minnet går sönder gör du ett nytt, bootar, sätter up adress och importerar dina VMs igen.

Skrivet av Svchost.exe:

disk4 250gb Samsung SSD (caching)

Vad är det för cache du ska ha?

Skrivet av Svchost.exe:

Lagringsdiskar kommer anslutas till en 12ports adaptec kontroller som jag kör passtrough på. Anledningen till detta är att klappar fysiska vmware maskinen ihop vill jag kunna peta i en windows skiva och komma åt filerna.

Så du kommer köra all din lagring i en windows vm? Jag gjorde det förut med storagespaces tills hela min storagespaces krashade. Använde den inte för så viktiga filer men tappade en del.

Nu kör jag lagrig på två QNAP NAS istället, en med 7x6TB disk + en SSD Cache samt en 7x3TB som backup av viktig data. Kör rsync varje natt. Backupen kör även iscsi mot min veeam server som backar upp alla mina VMs varje natt.
Har 10 Gigabit/s mot min primära nas och 2x1G mot backup. Får rätt ok prestanda över nätverket.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

ESXi tar 4GB och det låter lite onödigt att köra det på en snurrdisk. Om USB minnet går sönder gör du ett nytt, bootar, sätter up adress och importerar dina VMs igen.

Vad är det för cache du ska ha?

Så du kommer köra all din lagring i en windows vm? Jag gjorde det förut med storagespaces tills hela min storagespaces krashade. Använde den inte för så viktiga filer men tappade en del.

Nu kör jag lagrig på två QNAP NAS istället, en med 7x6TB disk + en SSD Cache samt en 7x3TB som backup av viktig data. Kör rsync varje natt. Backupen kör även iscsi mot min veeam server som backar upp alla mina VMs varje natt.
Har 10 Gigabit/s mot min primära nas och 2x1G mot backup. Får rätt ok prestanda över nätverket.

http://www.direktorn.com/wp-content/uploads/2016/10/isssiperformance1.png

Hej där lutar åt att jag kommer försöka köra allt i samma box. Anledningen på att jag tittar på att virtualisera och göra detta är att få ner ström kostnaderna primärt och saker jag behöver underhålla. Tänker att hålla en maskin vid liv och uppdaterad är lättare än tre maskiner.

Jag tänker nog göra så här.

1. Den interna sata kontrollern kommer jag inaktivera helt. den är för långsam i esxi för att vara till någon nytta för mig.

2. Adaptec 5405 kontroller 4portar duger fint för att köra ESXI och alla virtuella prylar. Där jag kommer lägga alla virtuella maskiner och sådant. Den får ESXI leka fritt med. Tanken är att ge den 2x500GBplatter 1x250GBplatter och 1x92GBssd alla 2.5tums diskar. De kan jag få plats med i 2st 3.5tums slots. Och den lagringen duger till mina behov för virtuella maskiner.

3. För nätverkslagring och fil lagring tänker jag spegla min fysiska server jag har idag. Och köpa ett Adaptec 12port eller 16port kontrollerkort. Och sedan är planen att göra två raid arrayer som gör kopia av varandra. köra raid5 för primära diskarna. Och raid 6 för backupen. Och sen en full backup varje vecka. lär bli 9st 3TB WD red diskar samt 1st 6TB WD red i jbod som last line of defence. Eventuellt om de blir lediga platser i chassit blor det två stycken SSD diskar i raid0 för att dumpa data till som inte alls är känslig.

Så länge maskinen är lika stabil som en fysisk maskin bör det fortfarande vara ekonomiskt att drifta den då jag kan använda power management på alla backup diskar så de stänger ner när de inte behövs. Och spinner upp när de börjar användas.

Jag lär mig fortfarande saker. Men springa ut att köpa två feta nas för lagringen känns inte aktuellt eftersom kostnaderna drar iväg avsevärt då både på diskar samt på energin som går åt. misstänker denna maskin lär förbruka runt 200 till 250watt idle. så hoppas de är en vettig investering då den kan ersätta min nuvarande utrustning.

kör idag en HP Microserver med smoothwall brandvägg, En till microserver med windows 7 och 8st hårddiskar, Sedan en Netgear readynas som lastline of defence om saker rasar.

Min stora oro är om raid kontroller klappar ihop om man har många diskar på samma kontroller. Klappar kontrollern så tolkar jag de som alla diskarna ligger i fara om allt ligger på samma kontroller? Därför kanske jag framöver ska försöka dela upp lagringen mellan två olika kontrollers som speglas.

---------
OT.
Rolig sak hände faktiskt nyligen igår. Har en i7 stationär dator med 975extreme och 24GB ram. (den prosessorn servern får ärva när nya 990x 6core proppen kommer) men iallafall startade om den för en windows 7 update. Windows stänger ner tar hundra år känns de som. När den startar upp och postar säger min Adaptec 5805 kontroller att en array är skadad och markerad som offline och piper så man får ont i huvudet nästan. Så jag tittar i adaptec storage manager vad felet är och en disk (Disk7) hade klappat ihop petar in en ny disk och markerar den som online. Och den byggde upp arrayen perfekt. Raid6 fungerade fint där Vet inte hur många gånger den har räddat mig på stationära datorn. Kör mest gamla skräp diskar i den som jag inte skulle sätta i servern någonsin. Dör en disk kasta skiten in, med en ny och kör. Älskar hur simpelt det är, Krävs bokstavligt talat 3minuters jobb och byta disken så är den glad igen. Har ändå ingen känslig info på de diskarna utan är mest videos jag jobbar med och Open broadcaster inspelningar från mina streams på h1z1 spelet

En annan skön sak adaptec stödjer är att om arrayen inte är använd på xx antal minuter så stänger den ner diskarna. Vilket är trevligt för jag behöver inte ha 8st diskar spinnande i stationära datorn om jag inte använder de.
-----------
åter ontopic

I esxi om man kör passtrough på ett kontrollerkort till ett virutellt system. Kommer de vara mindre stabilt eller lika stabilt som om det kördes på en fysisk maskin?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

var denna formen av caching jag tänkte använda 92GB kingston ssdn till

http://www.adaptec.com/sem/maxcache/

Om jag inte minns helt fel så stödjer kontrollerkortet jag har den funktionen.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

När du gjorde mätningarna över nätverket med prime, routade du trafiken i din smoothwall eller körde du bara mellan två vm:s i samma lan?

Permalänk

Jag fick in mitt nätverkskort idag från israel av alla ställen intel 4port. Det verkar fungera mycket fint. Faktiskt ger de stabilare prestanda än det gamla. Gjorde snabbtest på alla portar fungerade då säljaren inte paketerade kortet speciellt bra. Verkar fungera korrekt. Ser inga bekymmer där.

testet gjorde jag när smoothwall var router mjukvara.

Jag har konstaterat för att få lite prestanda i Vmware esxi måste det köras från en raid kontroller där jag kan aktivera read och write cacheing. Annars är det segare än en snigel i motström. Interna sata kontrollern på mitt Asus P6T är så seg så att den kan jag lika gärna inaktivera helt. förväntar mig runt 60+mb/sek på system diskarna. På inbyggda sata kontrollern fick jag inte ens nära det resultatet. Så min tanke är att ta mitt Adaptec 5405 och installera ESXI på troligen 3x500gb 2.5" i raid5 med en maxichache ssd disk som jag tror den kontrollern skall stödja.

Lagringen tittar jag på olika raid kontrollers. Jag vill gärna köra Adaptec där med. Dock vill jag köpa 12port eller 16port. Då jag planerar att använda 10st 3.5tums 3TB WD Red diskar och vill gärna ha lite expansionsmöjligheter i framtiden. Dock är budgeten begränsad till under 2000kr så frågan är vad som finns på Ebay eller hos svenska återförsäljare? Någon som har koll? Detta kommer jag använda i passtrough då endast en VM behöver tillgång till lagringen. Anledningen till att jag väljer passtrough är för att de enligt vad jag förstår ger högre prestanda. Samt om maskinen rasar ihop kan jag ta ur kortet och diskarna och starta upp det i en helt annan maskin och informationen skall vara kvar. För som jag tolkar passtrough så pratar den virtuella maskinen direkt med hårdvaran.

En fördel med att lägga upp det på detta viset tror jag är att jag kan använda batteri på båda kontroller korten både för lagringen och för esxi. Borde ge lite säkerhet även om det inte är jätte mycket.

I övrigt är jag lite osäker på vad jag kan hitta för chassi och sätta prylarna i. Vill ha ett stort chassi. Troligen fulltower eller rack chassi som är rätt djupt. Då jag vill kunna komma åt saker utan att plocka ur massa annat i lådan. Tror dock 4u är i trängsta laget för en Zalman processor kylare som jag kommer använda.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

@Svchost.exe:
Du kör din diskar i RAID. Enda gången du ska använda passthrough är när du använder ZFS. Men för vmware kör du raid. Kom ihåg om du aktiverar skrivcache på kontrollern så ska du ha ett batteri på kontrollern plus en UPS. För läscache är det inte så noga. Oavsett ups är att rekommendera. Om du inte har batteribackup på kontrollern när du har skrivcache -> gigantisk dataförlust.

"När den startar upp och postar säger min Adaptec 5805 kontroller att en array är skadad och markerad som offline och piper så man får ont i huvudet nästan. Så jag tittar i adaptec storage manager vad felet är och en disk (Disk7) hade klappat ihop petar in en ny disk och markerar den som online. Och den byggde upp arrayen perfekt. Raid6 fungerade fint där " - Det som är skönheten med raid I kombination med hotswap så blir man nästan blöt i byxan

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Svchost.exe:
Du kör din diskar i RAID. Enda gången du ska använda passthrough är när du använder ZFS. Men för vmware kör du raid. Kom ihåg om du aktiverar skrivcache på kontrollern så ska du ha ett batteri på kontrollern plus en UPS. För läscache är det inte så noga. Oavsett ups är att rekommendera. Om du inte har batteribackup på kontrollern när du har skrivcache -> gigantisk dataförlust.

"När den startar upp och postar säger min Adaptec 5805 kontroller att en array är skadad och markerad som offline och piper så man får ont i huvudet nästan. Så jag tittar i adaptec storage manager vad felet är och en disk (Disk7) hade klappat ihop petar in en ny disk och markerar den som online. Och den byggde upp arrayen perfekt. Raid6 fungerade fint där " - Det som är skönheten med raid I kombination med hotswap så blir man nästan blöt i byxan

Om jag kan få ut samma stabilitet som jag idag har med min hp microserver fastän virtualiserat i vmware så kommer de bli grymt. Är de jag hoppas på.

Du säger slopa passtrough när jag har ESXI som grund. Hur ger jag en virtuell maskin direkt tillgång till arrayen då? De kommer röra sig om en raid5 på 4st 3TB diskar som ger 9TB lagring som primär array. Sedan skall den arrayen speglas till en sekundär array som kommer bestå av raid6 på 5st 3TB diskar som också borde ge 9TB i lagring. Hur sätter jag upp det i Vmware esxi? Och hur återhämtar jag informationen om vi säger att ESXI klappar ihop totalt eller moderkortet klappar ihop i servern? Eftersom esxi använder ju inte NTFS.

För de diskarna där de virtuella maskinerna kommer leva så spelar de ingen roll om de klappar ihop eller ej. Eftersom ta kopia på en VM är så lätt att det är löjligt åt det.

Dock det där med virtuella diskar och virtuella arrayer gör mig orolig för informationen som jag lägger där om behållaren blir skadad. Då är de inte längre en fil som är skadad utan alla filer som spars i den är förlorade.

Tänker jag då galet om jag kör alla lagringsdiskar på en egen kontroller och ger den kontrollern direkt till ett virtuellt system i säkerhets synpunkt utifall något går fel?

Nästa fråga jag har idag i lab datorn esxi 5.5 med en adaptec 5405 som test. Jag kan inte komma åt den kontrollerns administations interface från esxi. Ända sättet jag kan ta kontroll över den är att sätta den i pass trough. Saknar jag någon drivrutin eller liknande? Arrayer och allt ser ju esxi. Men jag får ingen smart information eller tempratur batteri status med mera som jag normalt ser i adaptec manager

övrigt:
Vad tror ni om denna kontrollern som styrning för lagringshårddiskarna? är osäker om denna är nyare eller äldre än mina 5805 och 5405 kontrollerkort jag har idag?

http://www.ebay.com/itm/262509865127

Port kapasiteten är overkill. Men priset såg bra ut. Och enligt google är de samma BBU som mina befintliga kontrollerkort. Så då kan jag sno batteriet av en av de.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.