CPU-tips till HTPC Fractal Design Node 202

Permalänk
Medlem

CPU-tips till HTPC Fractal Design Node 202

Tjena,

För ett par veckor sedan byggde jag ihop en HTPC och använde mig av FDs Node 202. Litet och nätt chassi som trots sin storlek rymmer en hel del även om det blir trångt och bökigt. Ett resultat av detta är att luftflödet inte är det bästa.

Tanken var att sätta ihop en HTPC som går tyst samtidigt som den har lite muskler i sig. Satte in ett Palit GeForce GTX 1060 och en Intel Core i7 6700K 4,0Ghz Socket 1151. Grafikkortet har jag inga problem med men CPUn går för varm.

Har testat två olika CPU-kylare, först Noctua NH-L9i och sedan Thermalright AXP-100. Oavsett kylare så blir CPUn på tok för varm och och går de första sekunderna upp till 80-90 grader när jag på min bärbara dator streamar film från HTPCn med Plex. Att byta till en större CPU-kylare går inte då den max får vara 58 mm hög så sett till maxstorleken har jag nog redan de bästa som går att använda.

Så min fråga är - vad skulle ni rekommendera att jag byter ut min i7 6700K mot? I och med att jag har ett någorlunda kraftfullt grafikkort så vill jag så klart ha en så snabb processor som möjligt men som ändå inte överstiger ~60 grader under load.

Permalänk
Medlem

hur mycket blir temperaturen om du tar bort sidoplåten? kan va en CPU med undermålig kylpasta under heatspreadern.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte var det du frågade, men har du kollat på slutna vattenkylare? Jag hade också problem med att luftkylarna var för höga och valde då en Corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadoken:

Tjena,

För ett par veckor sedan byggde jag ihop en HTPC och använde mig av FDs Node 202. Litet och nätt chassi som trots sin storlek rymmer en hel del även om det blir trångt och bökigt. Ett resultat av detta är att luftflödet inte är det bästa.

Tanken var att sätta ihop en HTPC som går tyst samtidigt som den har lite muskler i sig. Satte in ett Palit GeForce GTX 1060 och en Intel Core i7 6700K 4,0Ghz Socket 1151. Grafikkortet har jag inga problem med men CPUn går för varm.

Har testat två olika CPU-kylare, först Noctua NH-L9i och sedan Thermalright AXP-100. Oavsett kylare så blir CPUn på tok för varm och och går de första sekunderna upp till 80-90 grader när jag på min bärbara dator streamar film från HTPCn med Plex. Att byta till en större CPU-kylare går inte då den max får vara 58 mm hög så sett till maxstorleken har jag nog redan de bästa som går att använda.

Så min fråga är - vad skulle ni rekommendera att jag byter ut min i7 6700K mot? I och med att jag har ett någorlunda kraftfullt grafikkort så vill jag så klart ha en så snabb processor som möjligt men som ändå inte överstiger ~60 grader under load.

Du får inte plats med en vattenkylare som dunis90 sa? Det du kan göra i så fall är att du undervoltar och underklockar processorn för att sänka temperaturen.

Hur många fläktar har du i chassit? Har palit-kortet en stock- eller tredjepartskylare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittills!

"Jag vet att det inte var det du frågade, men har du kollat på slutna vattenkylare? Jag hade också problem med att luftkylarna var för höga och valde då en Corsair H60"

Har du alltså vattenkylning i din Node 202? När jag googlat runt så har jag mest fått fram trådar om folk som dömer ut användning av vattenkylare då det är för lite utrymme i chassit. Jag bör tillägga att jag är en rookie på datorbygge och detta var mitt första bygge någonsin och har aldrig använt vattenkylning förut så det känns/låter lite väl avancerat.

"hur mycket blir temperaturen om du tar bort sidoplåten? kan va en CPU med undermålig kylpasta under heatspreadern."

Går ej ta bort någon sidoplåt, höljet/skalet täcker alla sidor, se bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Du får inte plats med en vattenkylare som dunis90 sa? Det du kan göra i så fall är att du undervoltar och underklockar processorn för att sänka temperaturen.

Hur många fläktar har du i chassit? Har palit-kortet en stock- eller tredjepartskylare?

Har två stycken Noctua NF-F12 PWm 120mm chassifläktar.

Grafikkortet har stock-kylare.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-L9i skall enligt deras hemsida klara av en skylake processor upp till en tdp på 95w.
Jag hittade denna text på deras sida som kanske är till nytta för dig.

"My Intel -K series CPU is running too hot although my heatsink supports the specified TDP, what's the problem?

Intel's unlocked -K series CPUs can dissipate more heat than indicated by the TDP specification if a) the TDP limits are extended or disabled in the motherboards' BIOS or b) the motherboard applies some overclocking by default, e.g. by raising the supply voltage of the CPU and using higher Turbo-Mode multipliers. This can lead to temperature issues.

The actual power draw of the processor can be monitored with software provided by the motherboard vendor or with 3rd party tools like HWInfo or HWMonitor. If you encounter temperature issues and notice a higher than specified power draw, please limit the TDP to the specified value by choosing appropriate BIOS settings. In doubt please contact your motherboard vendor for details on how to do this.

All our TDP recommendations are based on thorough testing with the default values specified by Intel."

http://noctua.at/en/sip_productfaqnew/productfaq/view/id/133
http://noctua.at/en/tdp-guide

Själv kör jag itx med sandybridge och Noctua NH-L9i, jag bytte från 95w tdp processor till 65w tdp processor och efter det så blev datorn mycket svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Noctua NH-L9i skall enligt deras hemsida klara av en skylake processor upp till en tdp på 95w.
Jag hittade denna text på deras sida som kanske är till nytta för dig.

"My Intel -K series CPU is running too hot although my heatsink supports the specified TDP, what's the problem?

Intel's unlocked -K series CPUs can dissipate more heat than indicated by the TDP specification if a) the TDP limits are extended or disabled in the motherboards' BIOS or b) the motherboard applies some overclocking by default, e.g. by raising the supply voltage of the CPU and using higher Turbo-Mode multipliers. This can lead to temperature issues.

The actual power draw of the processor can be monitored with software provided by the motherboard vendor or with 3rd party tools like HWInfo or HWMonitor. If you encounter temperature issues and notice a higher than specified power draw, please limit the TDP to the specified value by choosing appropriate BIOS settings. In doubt please contact your motherboard vendor for details on how to do this.

All our TDP recommendations are based on thorough testing with the default values specified by Intel."

http://noctua.at/en/sip_productfaqnew/productfaq/view/id/133
http://noctua.at/en/tdp-guide

Själv kör jag itx med sandybridge och Noctua NH-L9i, jag bytte från 95w tdp processor till 65w tdp processor och efter det så blev datorn mycket svalare.

Yes Noctuan ska klara upp till TDP på 95W dock enligt deras detaljerade guide: "Recommended with good case ventilation only." vilket NODE 202 dessvärre inte har.

Ska testa HWInfo/Monitor och mäta power draw när jag kommer hem. Har ett Asus Z170i Pro Gaming mini-ITX, vet inte om det by default överclockar eller inte, får se med HW säger. Min gissning är dock att det bästa vore att byta ut CPUn mot en med lägre TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadoken:

Yes Noctuan ska klara upp till TDP på 95W dock enligt deras detaljerade guide: "Recommended with good case ventilation only." vilket NODE 202 dessvärre inte har.

Ska testa HWInfo/Monitor och mäta power draw när jag kommer hem. Har ett Asus Z170i Pro Gaming mini-ITX, vet inte om det by default överclockar eller inte, får se med HW säger. Min gissning är dock att det bästa vore att byta ut CPUn mot en med lägre TDP.

i7 6700 (65w tdp) kan ju vara en bra kandidat som ersättare till 6700k
http://ark.intel.com/sv/products/88196/Intel-Core-i7-6700-Pro...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hadoken:

Tjena,

För ett par veckor sedan byggde jag ihop en HTPC och använde mig av FDs Node 202. Litet och nätt chassi som trots sin storlek rymmer en hel del även om det blir trångt och bökigt. Ett resultat av detta är att luftflödet inte är det bästa.

Tanken var att sätta ihop en HTPC som går tyst samtidigt som den har lite muskler i sig. Satte in ett Palit GeForce GTX 1060 och en Intel Core i7 6700K 4,0Ghz Socket 1151. Grafikkortet har jag inga problem med men CPUn går för varm.

Har testat två olika CPU-kylare, först Noctua NH-L9i och sedan Thermalright AXP-100. Oavsett kylare så blir CPUn på tok för varm och och går de första sekunderna upp till 80-90 grader när jag på min bärbara dator streamar film från HTPCn med Plex. Att byta till en större CPU-kylare går inte då den max får vara 58 mm hög så sett till maxstorleken har jag nog redan de bästa som går att använda.

Så min fråga är - vad skulle ni rekommendera att jag byter ut min i7 6700K mot? I och med att jag har ett någorlunda kraftfullt grafikkort så vill jag så klart ha en så snabb processor som möjligt men som ändå inte överstiger ~60 grader under load.

Noctuan skall användas för max 65W CPU:er och om man har högre TDP krävs mycket bra luftflöde (fel chassi då).
Cryorig C7 är nog en lämplig kandidat om du vill ha en bra kylare.
https://www.inet.se/produkt/6912047/cryorig-c7#specs

Sedan hade jag inte bytt CPU utan underklockat den. Dvs sänk standardfrekvenserna till 3 GHz och Turbo Max 3.8 GHz eller något liknande?

Om du prompt skall byta CPU hade jag köpt en 6700T som är identisk till din fast med lägre frekvenser. (Vilket är samma sak som om du underklockar den).

Om du även ställer chassit på högkant hävdas det att temperaturerna för bättras.
Värt att notera är att TJMax för 6700K ligger på 100-105 °C så allt under detta i belastning är kolugnt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

i7 6700 (65w tdp) kan ju vara en bra kandidat som ersättare till 6700k
http://ark.intel.com/sv/products/88196/Intel-Core-i7-6700-Pro...

Grymt, ska kolla in den.

Skrivet av DavidtheDoom:

Noctuan skall användas för max 65W CPU:er och om man har högre TDP krävs mycket bra luftflöde (fel chassi då).
Cryorig C7 är nog en lämplig kandidat om du vill ha en bra kylare.
https://www.inet.se/produkt/6912047/cryorig-c7#specs

Sedan hade jag inte bytt CPU utan underklockat den. Dvs sänk standardfrekvenserna till 3 GHz och Turbo Max 3.8 GHz eller något liknande?

Om du prompt skall byta CPU hade jag köpt en 6700T som är identisk till din fast med lägre frekvenser. (Vilket är samma sak som om du underklockar den).

Om du även ställer chassit på högkant hävdas det att temperaturerna för bättras.
Värt att notera är att TJMax för 6700K ligger på 100-105 °C så allt under detta i belastning är kolugnt!

Smidigast vore så klart att inte behöva byta CPU. Ska testa att sänka frekvensen och se vad för temperaturer den kommer upp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadoken:

Grymt, ska kolla in den.

Smidigast vore så klart att inte behöva byta CPU. Ska testa att sänka frekvensen och se vad för temperaturer den kommer upp i.

I energisparfunktionen i Windows kan man ställa in max procent på cpu, typ maxlast 70%. Det skulle kunna minska värmen.
Sen kan du ju även gå in i bios och stänga av turbo funktionen och mäta vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem

Följde DavidtheDooms förslag och underklockade helt enkelt CPUn. Satte standardfrekvens till 3 GHz och Turbo till 3.5 GHz. Undervoltade den även och satte CPU offset till -0.16.

Verkar fungera bra hittills - streamar Netflix på HTPCn samtidigt som jag på min bärbara körde igång en film på Plex (HTPCn är Plex-servern) och temperaturen gick i några sekunder upp till max 52 i stället för standard 70-80 innan.

Ska testa att belasta den lite mer och se vad den går upp till på hög load men det verkar lovande.

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Måste haft rejäl tur med min 6700k, kör +0.05vCore i 4.8GHZ, aldrig sett den över 70 grader med en DH15

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Måste haft rejäl tur med min 6700k, kör +0.05vCore i 4.8GHZ, aldrig sett den över 70 grader med en DH15

Kolla skillnaderna på fläktarna och kylflänsen.
https://www.google.se/search?q=DH15&client=firefox-b-ab&sourc...
jämfört med
https://www.google.se/search?q=NH-L9i&client=firefox-b-ab&sou...

Och skillnaderna för luftflödet i chassit
https://www.google.se/search?q=HTPC+Fractal+Design+Node+202&c...
jämfört med
https://www.google.se/search?q=Fractal+Design+Define+S&client...
Med antagandet att du har ett Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@dunis90:

Hur hade du monterat H60 i node 202 om jag få fråga ? är det i Grafikkorts sidan du har monterat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazness:

@dunis90:

Hur hade du monterat H60 i node 202 om jag få fråga ? är det i Grafikkorts sidan du har monterat ?

Jag var otydlig, jag har inget node 202 chassi. Det var något eländigt litet no-name-chassi jag monterade en sån i. Men tanken är att man sätter radiatorn vid en av platserna för 120mm-fläktar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hadoken:

Följde DavidtheDooms förslag och underklockade helt enkelt CPUn. Satte standardfrekvens till 3 GHz och Turbo till 3.5 GHz. Undervoltade den även och satte CPU offset till -0.16.

Verkar fungera bra hittills - streamar Netflix på HTPCn samtidigt som jag på min bärbara körde igång en film på Plex (HTPCn är Plex-servern) och temperaturen gick i några sekunder upp till max 52 i stället för standard 70-80 innan.

Ska testa att belasta den lite mer och se vad den går upp till på hög load men det verkar lovande.

Tack alla för hjälpen!

Kul att höra att den billiga och simpla lösningen fungerade för dig.

Hur ser det ut när du belastar processorn?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Du får inte plats med en vattenkylare som dunis90 sa? Det du kan göra i så fall är att du undervoltar och underklockar processorn för att sänka temperaturen.

Hur många fläktar har du i chassit? Har palit-kortet en stock- eller tredjepartskylare?

Funkar visst att köra vattenkylning i ett node 202

https://youtu.be/5RBi7wObZM4

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Funkar visst att köra vattenkylning i ett node 202

https://youtu.be/5RBi7wObZM4

Jo precis, det var det jag menade Kanske borde ha lagt fram det på lite förståeligare svenska!

Visa signatur