2.4GHz långsamt, 5Ghz fungerar inte alls - kass router?

Permalänk
Medlem

2.4GHz långsamt, 5Ghz fungerar inte alls - kass router?

Jag har en Netgear R6300v2 som har fungerat utmärkt i runt ett halvår men idag verkar den nästan ha gett upp och jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka eftersom jag inte har en susning om vad som kan vara orsaken. Jag har både 2.4Ghz- och 5Ghz-bandet aktiverat och ansluter till 5Ghz-bandet på alla kompatibla enheter men av någon anledning har det slutat att fungera.

Nätverkshanteraren i Windows rapporterar att min PC är ansluten till nätverket, att anslutningen har internetåtkomst etc. men trots det går det inte att nå några hemsidor eller i övrigt använda internetanslutningen. Om jag däremot ansluter till 2.4Ghz-bandet så fungerar det även om hastigheterna är kassa (pendlar mellan 10-80Mbit/s, har tidigare legat på stabila 90-95Mbit/s @ 5Ghz) och anslutningen är även väldigt instabil. Om man t.ex. startar en filöverföring/nedladdning rör sig hastigheten sakta ner mot noll som att den har tappat anslutningen för att sedan öka, sjunka och repeat.

Jag har låtit routern vara avstängd och urkopplad ett par timmar, jag har uppdaterat till senaste firmwareversionen, testat alla möjliga kanaler på nätverket och har även provat en fabriksåterställning men ingenting verkar hjälpa. Vad kan vara orsaken till mina nätverksproblem? Är routern på väg att kasta in handduken? Tacksam för alla möjliga förslag på felsökning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

inte så att den står dumt till så den överhettar? vet att wifi delen i många routrar kan gå ganska varm när den belastas hårt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att den står dumt till så den överhettar? vet att wifi delen i många routrar kan gå ganska varm när den belastas hårt.

Nej, den står helt öppet. Jag var också lite inne på att det ev. kunde bero på överhettning (även om den inte kändes särskilt varm) men felet kvarstår även efter att routern stått urkopplad i flera timmar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Provat scanna etern? Du kanske har fått en ny trevlig granne.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Provat scanna etern? Du kanske har fått en ny trevlig granne.

Det tror jag inte men även om man skulle ha en snyltare på nätverket borde det inte göra så att anslutningen dör helt. Riktigt knepigt att den visar att man har anslutning till internet via 5Ghz-bandet men att det ändå inte fungerar...

De lägre hastigheterna är uppmätta via 2.4Ghz så det är möjligt att försämringen i hastighet helt enkelt beror på störningar i närområdet då jag aldrig uppmätt hastigheten via 2.4Ghz tidigare. Man har ju läst en del om folk som haft problem med 5Ghz men det känns väldigt märkligt att bara det skulle paja när det verkar fungera i övrigt, hade det varit någon form av hårdvarufel borde det inte gå att ansluta alls kan man tycka.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har några förslag på vad det kan bero på, vad man kan göra för att felsöka etc.? Visserligen ett äkta I-landsproblem men det är väldigt irriterande att sitta på en långsam och instabil uppkoppling. En annan nackdel jag upptäckt med att inte kunna ansluta via 5Ghz är att det går fruktansvärt långsamt att överföra filer till och från min NAS i samma nätverk.

Hastigheterna har tidigare legat kring 40MB/s men just nu får jag vara glad om jag får ut en tiondel av det...Är det ens lönt att hålla på att felsöka eller ska jag bara försöka få den utbytt på garanti? Routern är inhandlad någon gång i somras så den är inte mer än ett par månader gammal. Den kan så klart ha gett upp för det men det känns som en extremt kort livslängd.

Edit: Det här blir bara märkligare och märkligare. Det verkar som att jag kan ansluta till 5Ghz via min mobiltelefon och när jag testar hastigheterna via bredbandskollen visar den 90-100Mbit/s. Kan det vara något fel på min wifi-antenn (ASUS 2T2R)? Men även om den skulle vara trasig är det konstigt att nätverket är instabilt även via 2.4Ghz.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag lät routern vara avstängd över dagen för att utesluta överhettning och problemet kvarstår. Några sista tips innan jag åker och lämnar tillbaka routern?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Edit: Det här blir bara märkligare och märkligare. Det verkar som att jag kan ansluta till 5Ghz via min mobiltelefon och när jag testar hastigheterna via bredbandskollen visar den 90-100Mbit/s. Kan det vara något fel på min wifi-antenn (ASUS 2T2R)? Men även om den skulle vara trasig är det konstigt att nätverket är instabilt även via 2.4Ghz.

Jo jag kan inte se "märkligheten" och att du bara skyller på routern när det lika gärna kan vara PC'n?

Börja med att knäppa av allting som kan generera en massa trafik, tex sunkiga torrentklienter.

Sen kolla dina drivrutiner för ditt moderkort samt NIC

http://www.asus.com/se/support/

Är PC'n sedan fullt uppdaterad så att det inte finns något hos Windows Update?

Är PCn ren från malware? https://www.malwarebytes.com/antimalware/ rekommenderas om inte.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo jag kan inte se "märkligheten" och att du bara skyller på routern när det lika gärna kan vara PC'n?

Börja med att knäppa av allting som kan generera en massa trafik, tex sunkiga torrentklienter.

Sen kolla dina drivrutiner för ditt moderkort samt NIC

http://www.asus.com/se/support/

Är PC'n sedan fullt uppdaterad så att det inte finns något hos Windows Update?

Är PCn ren från malware? https://www.malwarebytes.com/antimalware/ rekommenderas om inte.

Problemet är att det är svårt att felsöka med hjälp av andra enheter, t.ex. mobiltelefon, eftersom felet är intermittent. Finns det några bra appar som testar anslutningen under en längre period? Att anslutningen är instabil och långsam via 2.4Ghz kan ju t.ex. bero på naturliga orsaker som störningar från andra nätverk men det är svårt att felsöka 5Ghz när det inte går att ansluta till det.

Jag har inte gjort några ändringar och har automatiska uppdateringar aktiverade i Windows så det ska vara uppdaterat. Jag blåste rent datorn och installerade om Windows senast för ett par månader sen så drivrutinerna bör också vara uppdaterade men jag ska kika lite närmare på det och se om det ev. finns någon nyare version.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz