Gksudo ger inte kraft nog att få full rättighet

Permalänk

Gksudo ger inte kraft nog att få full rättighet

Hej.

Jag installerade MATLAB 2016B idag och jag har skapat en genväg med en ikon. Mycket enkelt.

Problemet är att man måste vara root för att använda programmet fullt ut till exempel att spara eller använda sig av externa USB enheter.

Sudo fungerar fint. Men jag vill inte ha en terminal uppe hela tiden. Gksudo i genvägen ger inte full rättighet och det tycks "krångla" enligt mig.

Finns det inget sätt som ger programmet full rättighet utan att använda terminalen + sudo för att starta MATLAB?

Det är ingen bugg, utan bråk om rättigheter hit och dit. Jag har chmoda 777 hela matlab programmet. Men tycks vara andra saker som bråkar. När jag använder gksudo så säger MATLAB att den hittar inte avr-gcc i en viss katalog trots att den finns. Använder jag sudo så fungerar allt. Men vill inte ha en terminal uppe.

Kolla på #1

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1493

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej.

Jag installerade MATLAB 2016B idag och jag har skapat en genväg med en ikon. Mycket enkelt.

Problemet är att man måste vara root för att använda programmet fullt ut till exempel att spara eller använda sig av externa USB enheter.

Sudo fungerar fint. Men jag vill inte ha en terminal uppe hela tiden. Gksudo i genvägen ger inte full rättighet och det tycks "krångla" enligt mig.

Finns det inget sätt som ger programmet full rättighet utan att använda terminalen + sudo för att starta MATLAB?

Det är ingen bugg, utan bråk om rättigheter hit och dit. Jag har chmoda 777 hela matlab programmet. Men tycks vara andra saker som bråkar. När jag använder gksudo så säger MATLAB att den hittar inte avr-gcc i en viss katalog trots att den finns. Använder jag sudo så fungerar allt. Men vill inte ha en terminal uppe.

Kolla på #1

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/1493

fungerar det inte att köra alt+f2 : "kör kommando" --> sudo ....
då slipper du ha en terminal uppe liggandes i bakgrunden.

och har du ch-moddat rekursivt ?

annars kan du prova att sätta på sticky-bit på den, chmod u+s [file]
det gör så att du som vanlig användare kan köra programmet med de rättigheter som ägaren till filen har - jag gissar på att det är root?
men sticky-bit är inget man ska ta lätt på, eftersom vilken användare som helst kan köra programmet med root-access.

annars kan du också prova att byta ägare på filen/filerna till din vanliga användare, sudo chown -r *

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

fungerar det inte att köra alt+f2 : "kör kommando" --> sudo ....
då slipper du ha en terminal uppe liggandes i bakgrunden.

och har du ch-moddat rekursivt ?

annars kan du prova att sätta på sticky-bit på den, chmod u+s [file]
det gör så att du som vanlig användare kan köra programmet med de rättigheter som ägaren till filen har - jag gissar på att det är root?
men sticky-bit är inget man ska ta lätt på, eftersom vilken användare som helst kan köra programmet med root-access.

annars kan du också prova att byta ägare på filen/filerna till din vanliga användare, sudo chown -r *

Hej. Det fungerar inte med alt + F2 och sedan väljer man terminalen för att sedan köra matten.

Jag har chmoddat hela MATLAB med 777.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm är inte gksudo bara den grafiska motsvarigheten till sudo?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

I värsta fall borde du alltid kunna köra

<kommando> & disown

vilket låter dig stänga terminalen om du bara vill slippa ha den igång.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Kan du posta innehållet i din .desktop-fil så man får se hur du gjort?

Dock förstår jag inte varför du behöver vara root för att skriva till USB-enheter? Beror visserligen på hur du monterat dem, men om det är Mint du kör (med tanken på länken du skickade) så ska USB-enheter automatiskt monteras med fullständiga rättigheter för den inloggade användaren.

Permalänk
Medlem

Det låter snarare som att du saknar rättigheter i mappen där du försöker spara filen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Kan du posta felmeddelandet i sin helhet? Jag vet inte vad du har för licens, men den licens jag har via jobbet begränsar användandet av programmet till en specifik användare - denna bör INTE vara root. Jag tycker att det känns dumt att överhuvudtaget köra Matlab som root.

Guiden du länkar till verkar krångla till det onödigt mycket. Är du säker på att du behöver genomgå alla steg som står? Har alltid bara kört installationsprogammet direkt som root, fyllt i installationsväg och användare och sedan har det bara fungerat.

Det du skriver om att du måste vara root för att nå USB-enheter låter som problemet du behöver lösa. Jag kör inte just Mint så jag vet inte hur det är konfigurerat eller vilken DE du använder. "Default"-beteendet i GNOME och Xfce är i alla fall att externa USB-enheter monteras så att din vanliga användare kan läsa och skriva till dem. Eller försöker du skriva till någon mapp som en annan användare äger?

Edit: såg att jag visst upprepat en del som skrivits ovan.