HDDscan S.M.A.R.T, tolkning av resultat

Permalänk
Medlem

HDDscan S.M.A.R.T, tolkning av resultat

Tjena, min dator börjar kännas riktigt seg så jag började googla runt lite på vad man kan göra för att försöka fixa den och hittade att man borde göra en S.M.A.R.T scan och fick dessa resultat:

Resultat

Nu är problemet att jag har ingen aning om de är bra eller inte så alla hjälp med att tolka resultatet är oerhört uppskattat!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Disken ser relativt okej ut.

Den har 1 kritiskt command timeout, vilket inte är bra.
Och den har 41 st emergency retracts, vilket är läsarmen i panik går in i säkert läge pga detekterad vibration/rörelse.

Men i övrigt frisk.

Ev dock kan informationen på den vara kraftigt fragmenterad, något som definitiv kan göra en HDD långsam.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Vet du om det finns något sätt att fixa problemen som du har nämnt och tack för svaret!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erkiii:

@Paddanx: Vet du om det finns något sätt att fixa problemen som du har nämnt och tack för svaret!

Defragmentera disken ? Ultradefrag är mer kraftfullt än det inbyggda verktyget i win och dessutom gratis så varför inte köra en fullständig optimering. http://ultradefrag.sourceforge.net/en/index.html

Du kan ju även rensa bort "gammal bråte" innan du optimerar för win brukar ju spara en del tempfiler och gamla poster i registret.
https://www.piriform.com/ccleaner/download

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkiii:

@Paddanx: Vet du om det finns något sätt att fixa problemen som du har nämnt och tack för svaret!

Det som S.M.A.R.T. visar är endast en händelse- och hälsorapport för hårddisken, inget som går att fixa med andra ord.
Du kan däremot göra som PaddanX skriver och testa defragmentera hårddisken (vilket dock borde vara på automatiskt om du kör Win7 eller nyare).

Start -> Sök på "defrag" -> Välj rätt disk (om du har mer än en) och starta.

Notera: Om du har en SSD i datorn så ska du inte defragmentera denna (vilket jag inte tror ens går i Windows 7 och senare versioners inbyggda defragmenteringsprogram då den kör igång TRIM på SSD:n istället).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majora:

Det som S.M.A.R.T. visar är endast en händelse- och hälsorapport, inget som går att fixa med andra ord.
Du kan däremot göra som PaddanX skriver och testa defragmentera hårddisken (vilket dock borde vara på automatiskt om du kör Win7 eller nyare).

Start -> Sök på "defrag" -> Välj rätt disk (om du har mer än en) och starta.

Notera: Om du har en SSD i datorn så ska du inte defragmentera denna (vilket jag inte tror ens går i Windows 7 och senare versioners inbyggda defragmenteringsprogram då den kör igång TRIM på SSD:n istället).

Det är en sanning med en liten modifikation att ssder inte ska defragmenteras, man ska inte köra defrag själv men inte heller stänga av det, defrag måste göras på en ssd för att ntfs ska fungera och diskoptimering utför därför både trim och defrag men defrag sker normalt sett mycket mer sällan än med en hdd men om den inte sker så kommer filsystemet till sist att bli obrukbart.
http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

Man tappar däremot ingen prestanda på fragmenteringen på en ssd utan det blir bara "tvärstopp" när man når filsystemets gränser för hur många fragment en fil kan ha, på en dator hemma där man inte skriver så mycket data och installerar om relativt ofta är det kanske inget problem man kommer att trigga igång men det finns och kan hända tex vid serverdrift.

Du kanske har märkt att MS har bytt namn på "defragprogrammet" i win 10, det heter numera optimera alltså varken defragmentera eller trima just för att det kör både trim och defrag på ssder, däremot är det dåligt på att optimera som att samla alla filer i början på en hdd men det kan Ultradefrag göra och det kan man även köras vid boot innan win startat och låst en del systemfiler och på ¨så sätt gjort att de inte kan flyttas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkiii:

@Paddanx: Vet du om det finns något sätt att fixa problemen som du har nämnt och tack för svaret!

Verkar som @mrqaffe & @Majora har gett dig de svar jag själv hade gett.
Börja med att defragmentera disken, det bör hjälpa en hel del.

Ang disken i sig så är det enda SMART värdet jag oroar mig för den Command Timeout. Den bör du hålla öga på, för om den ökar (Rad: 188 - från nuvarande 0001), så bör du nog tänka på att byta disk, då felet kan vara en tidig hint på att disken inte mår så bra som man tror. Om den dock inte ökar så kan det vara varit en fluke som inte påverkar alls.

SMART är inte 100%. Det är inte ens 90%. Det är i bästa fall en dokumentation på de fel och slitage tider som disken har haft genom sin livslängd, typ som en fullt dokumenterad service och besiktnings historik på en bil. Ibland kan de hjälpa en att hitta problem, innan de blir allvarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkiii:

Vet du om det finns något sätt att fixa problemen som du har nämnt och tack för svaret!

Eftersom du upplever att datorn är seg så antar jag att S.M.A.R.T-datan är för din systemdisk, d.v.s. en Seagate Barracuda 2TB, och att du inte har en SSD. Det i särklass mest effektiva sättet att snabba upp datorn på är då att skaffa en SSD, du kommer bli förbluffad över vilken skillnad det gör.

Permalänk
Medlem

Jag vill hävda att där inte är något problem alls då det är gröna lampor på alla kategorierna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller