Ny dator planeras. Vilken prisnivå bör jag satsa på? Helst kring 10k men kan gå upp lite mer...

Permalänk
Medlem

Ny dator planeras. Vilken prisnivå bör jag satsa på? Helst kring 10k men kan gå upp lite mer...

Det börjar bli dags att återigen fundera på att skaffa en ny dator. Jag har gjort det ett otal gånger de senaste åren…
Den nuvarande lever på undantag och det är ofta, nästan alltid, jag får göra flera återstarter för att den ska komma igång då den låser sig i uppstarten. Den låter också en hel del, konstant bakgrundssurr när den är igång och fläktarna går igång ganska rejält när jag sätter igång något spel.
Datorn är från 2009 med en Intel Core2Duo E7500, och Asus P5Q Pro, jag uppgraderade den till ett nyare grafikkort 2011 (från 9600GT till GTX460) och med en SSD 2014.

Hade helst sett att det landar kring 10 000 kr men det är svårt för mig att nå det målet...

Det som är främst intressant är att jag ska slippa oroa mig över hur datorn presterar.
En tyst dator är också något jag verkligen premierar då datorn står i köket och inte så långt från sovrummet.
Har tänkt använda datorn för mina och barnens spel, kontorsarbete, bildredigering samt GIS. Jag vill helst inte byta ut alltför mycket utan tänkt att den ska fungera i minst 5 år någorlunda bra, undantaget eventuellt grafikkortet.
Samtidigt har vi begränsad ekonomi.
Frågan är ändå om man tjänar på att gå in ganska högt istället för att behöva putsa till lite extra då och då? Hur mycket tjänar man egentligen på att gå in lågt och senare uppgradera? Om man ser på hur länge jag väntat på att skaffa en ny dator har jag ju ”sparat” in en hel del pengar… Något att försöka övertyga frun med i alla fall…

Räcker det med en 1060 3gb och vänta något år att byta till ett kraftfullare grafikkort eller ska man satsa på en 1070 direkt? Det är ju ett par tusenlappar i skillnad. Eller gå in på 1060 6gb?
Återigen är det viktigt med att det är tyst, som jag förstår det ska Asus Strix möte den kraven. Däremot är jag osäker hur det är med ljudnivån på ex Dual OC och Turbo m.m som är lite billigare. Det nämns i alla fall inget om det i vare sig beskrivningen eller recensionerna.

Om jag väljer det lägre ingångspriset och byter till ett bättre grafikkort om kanske två år vill jag ha tillräckligt kraft i datorn, därför har jag valt ett nätaggregat som klarar lite mer. Men om ni anser att jag kan minska kostnaderna där så är det bra. Om det är någorlunda tyst.

När det gäller chassi velar jag lite mellan Define R4 och R5. Det som tilltalar med R4 är det billiga priset, att det ska vara tyst och har fått bra betyg. När det gäller R5 så är det återigen det goda betyget det fått samt att det verkar vara lite bättre och eventuellt tystare samt en nyare modell.

Har i nuläget tänkt utnyttja Inets fria monteringskampanj vilket begränsar mig till Asus moderkort och grafikkort. Det begränsar också mig till att välja komponenter som finns i lager.

MEN om det finns bättre lösningar kan det vara smartare att betala för monteringen och frångå kraven. Jag vill dock att affären bygger datorn åt mig, vilket begränsar utbudet.
Någon som vet hur ofta de kör den kampanjen?

Jag har också funderat på Elgigantens erbjudande med en Lenovo Y710 som alternativ.
Där verkar man dock vara lite mer begränsad gällande möjligheter att eventuellt uppgradera sig, samt att jag är osäker på ljudnivån och temperaturer i bygget.
Såg ett test på Youtube där personen klagade lite på temperaturen, hur chassit var uppbyggt och hur kablarna var dragna.
Däremot verkar det vara ett bra pris och man får välja ett gratis spel som intresserar mig Civ VI.
Hos Inet verkar man få Mafia 3 och eventuellt GoW 4 vilket jag har halvljummet intresse av.

Jag kan eventuellt återanvända min Samsung 840 Evo 256GB SSD och Seagate Barracuda 2T HDD (inköpt 2012) som extra lagring i datorn. Har haft återkommande problem med 2TB-disken att den tappas bort av datorn, vilket inte är bra i längden.
Annars har jag i nuläget 4 externa hårddiskar för olika syften.
Kan också återanvända en ganska ny DVD-RW som jag satte in för drygt ett år sedan.
Edit: Jag har en DELL U2311H 1080P skärm inköpt 2011 som jag tänkt fortsätta använda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9797562/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9797568/

Permalänk
Medlem

Jag kan bara flika in lite tips på hur du kan tänka.

Som jag ser det när du tänker ett 5-års projekt är att du inte får en värstingdator idag att hålla så länge, inte för 10k. Du får (precis som du är inne på) sikta högt på exempelvis ström, processor och minne och uppgradera grafikkort om ett tag. 1060 verkar vara lagom, det motsvarar ungefär mitt gtx780ti och det är 3 år gammalt. Ungefär så kommer det nog att se ut om och om igen... värstingmodellen är som lillebror om 3-4 år. (Dubbelkolla mig gärna på det här), och lillebror duger gott och väl till dagens spel.

Jag tänker mig att du sparar in på grafikkortet och satsar rejält på bra cpu och uppgraderar grafikkort om 2-3 år och är safe i 2-3 till, iaf för det du beskriver att du gör. Eventuellt (men det beror på användning) så skulle du även satsa på en annan processorkylare än stock.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Benedict: Ska du spela 1080p just nu så är det antagligen bättre att köpa ett 1060, då du inte kommer kunna utnyttja 1070 fullt ut i de flesta spel. Då är det nog bättre att köpa ett nytt grafikkort om några år. Det är i varje fall så jag själv resonerar, även om ett GTX 1070 är lockande.

Permalänk
Medlem

@Benedict: Skulle kört på samma som dom andra säger, Highend cpu och bra mobo och ett 1060

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9798018/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag kan bara flika in lite tips på hur du kan tänka.

Jag tänker mig att du sparar in på grafikkortet och satsar rejält på bra cpu och uppgraderar grafikkort om 2-3 år och är safe i 2-3 till, iaf för det du beskriver att du gör. Eventuellt (men det beror på användning) så skulle du även satsa på en annan processorkylare än stock.

Tack, jag har en annan processorkylare än stock, som jag förstår det, står i mindre text under processorn: be quiet! Pure Rock.

Skrivet av DiceIT:

@Benedict: Ska du spela 1080p just nu så är det antagligen bättre att köpa ett 1060, då du inte kommer kunna utnyttja 1070 fullt ut i de flesta spel. Då är det nog bättre att köpa ett nytt grafikkort om några år. Det är i varje fall så jag själv resonerar, även om ett GTX 1070 är lockande.

Ja, det lutar nog en 1060, frågan är om det räcker med 3 GB och spara in ytterligare någon tusenlapp där. Men kanske en risk för högre ljudnivå?
Jämförelse 1060-kort

Är Define 4R tillräckligt bra, eller finns det någon orsak att satsa på R5?
R5 klarar längre grafikkort, 310 mm jämfört med 295 mm hos R4. Men det kanske inte är så viktigt.

Permalänk
Medlem

@Benedict: Skillnaden i ljudnivå mellan korten verkar vara minimal, enligt vad jag har läst. Mitt eget planerade bygge är mycket likt ditt och jag har läst en hel del recensioner, då jag också är ute efter en tyst dator. Här kan du hitta en samling recensioner som mäter ljudstyrka på GTX 1060-kort.

Om du är ute efter en tyst dator är det också viktigt att kolla om grafikkortet du köper har s.k. halvpassivt läge, dvs att det stänger av fläktarna när det är på låga temperaturer. De kort du nämnde i första posten, Dual OC och Turbo, har inte detta. Strix har det däremot, men Strix i Pascal-serien är dock långt ifrån de tystaste under belastning (se här). MSI:s Gaming-serie har däremot varit de tystaste i flera mätningar (se här och här).

Här är också en recension som jämför just ljudnivån och skillnaderna på Define R4 och R5. Personligen tänkte jag köpa ett R5, då jag tänker mig att ha denna dator i ett antal år och känner att kostnaden nu är värd det. Jag kan även tänka mig att jag återanvänder chassit för nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@Benedict: Skulle kört på samma som dom andra säger, Highend cpu och bra mobo och ett 1060

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9798018/

Finns det någon orsak varför du tycker jag ska välja EVGA Supernova G2 550W framför be quiet! Pure Power 9 600W

Edit:
Har sett nu att även Webhallen monterar ihop och testar ett datorbygge och även de har erbjudandet att om man köper Asus moderkort samt GFX så blir det billigare, 1 kr jämfört med Inets 0kr. Inte så stor skillnad. Fullpris annars är hos Webhallen 699 kr jämfört med Inets 799 kr.
Kan bli lite billigare där, eller att jag uppgraderar 1060 till ett 6gb variant och minskar ner SSDN till 250gb.
Priset nedan stämmer inte riktigt, rabatten för monteringen tas bort vid kassan och då hamnar priset på 12 634 kr. Jämfört med 12 422 kr hos Inet med en 480gb SSD och 3Gb 1060.
Om jag har kvar 3GB kortet hos Webhallen och har en 250GB SSD blir det 11 643 kr.

Då funderar jag på den här:
Webhallen varukorg

Upptäckte möjligheter på Webhallen.
Permalänk
Medlem

Kunde inte redigera inlägget ovan så här kommer ett nytt.

Såg att man kunde skala av nästan 200 kr av priset hos Webhallen om man köper ett "paket med moderkort och CPU, istället för separat. många bäckar små...
Funderar även på om att byta ut chassit mot Define S, men mister då möjligheten till att återanvända min DVD-RW som är ganska ny. Har i nuläget ett Palit 1060 3gb då vissa säger att det är tyst. Eventuellt att jag byter ut det mot en 6gb variant, Asus Strix som ska vara tysta. Det jag läst om MSIs grafikkort verkar inte luta till att de är alltför tysta.
SSD som är med verkar inte finnas i lager för tillfället så den kanske måste bytas ut. Har köpt en Maxell 4TB HDD på CDON jag eventuellt öppnar upp och stoppar in i eventuell dator för mer lagring.

Webhallen varukorg

I nuläget är det mellan Webhallen och Inet jag väljer mellan.
Mina tidigare byggen var gjorda av Komplett och där kände jag mig aldrig riktigt nöjd av resultatet. Men de kanske har bättrat på sig sedan sist (2009, samt typ 2005)?

Permalänk
Medlem

Har återigen ett nytt alternativ på gång jag funderar på.
Prisskillnaden mellan Palit 3gb samt 6gb verkar inte vara så stort i nuläget.
Då tänkte jag att det kanske är lika bra att satsa på det.
Bägge ska vara tysta som jag förstår det.

Har bytt ut CPU-kylaren mot en Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo då den väger mindre, vilket jag tror skapar mindre stress på moderkortet m.m.
Har även lagt till en DVD-enhet. Alternativt att jag tar bort den och tar Windows på USB istället, men det ökar priset på licensen med 100 kr och en DVD-enhet kostar 169 kr, vilket enbart blir en skillnad på 69 kr.

Priset hamnar på 2334 inkl 1 kr montering hos Webhallen då det är ett ASUS-MB i paketet.

Jag kommer troligen aldrig använda mig av SLI.
Överklockning är inte säkert att jag gör, men eventuellt, vill ha möjligheten.

Jag har köpt en Maxell Tank 4tb USB3 HDD jag eventuellt tänker stoppa in i datorn för övrig lagringsutrymme.
Jag har ingen trådad nätverkskoppling där datorn står utan använder mig av en Wifi-sticka. Är det lika bra att fortsätta på det istället för att köpa ett wifi-kort för datorn?

Webhallen varukorg

Någon som har erfarenhet av Webhallen Config?