Låda som bränner USB-tillbehör

Permalänk

Låda som bränner USB-tillbehör

Bytte chassie igår till ett Fractal Design Define R5. Plockade över befintliga komponenter från en gammal dator och skulle installera om OS men fick inte datorn att boota från USB. Efter lite testande gav jag upp och tänkte använda portabel DVD-brännare istället. När jag kopplar in den smäller det till efter några sekunder och börjar lukta bränd plast. Flyttar därefter USB-portarna till en annan port på moderkortet (det är USB-portarna i fronten på chassiet detta gäller, de i bak som sitter direkt på moderkortet funkar bra har det visat sig) testar ett annat USB-minne men detta fungerar inte heller.

DVD-brännaren är uppenbarligen trasig, den luktar som sagt var bränt så den slänger jag. Testar USB-minnena i en annan dator och de är tyvärr också döda. Inser då att jag även haft en trådlös mus inkopplad på portarna. Jajjemän, den USB-mottagaren är också död.

Grymt irriterande detta. Att portarna i fronten inte funkar kan jag leva med men om det är fel på chassiet vill jag nog ta upp detta med FD. Hur ska jag ta reda på om det är moderkortet eller chassiet det är fel på, det borde jag kunna mäta upp med multimeter?

MVH
Schtekt

Permalänk
Rekordmedlem

En klassiker är ju att koppla fel så att man anslutit usb uttagen till 1394 pinheadern på moderkortet, det slutar oftast med att man brränner upp sina usb prylar eller att nån säkring går på moderkortet så portarna slutar fungera.
Har du kollat att du kopplat rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har en multimeter så kan du absolut mäta med den, det är bara att kolla upp så att du får ut 5V och med rätt polaritet. Här har du bild på vilken pinne som är vad. Kolla också att ingen av D- eller D+ överstiger 5V.

Permalänk
Medlem

@jeanzzon: Låter som du tryckt in 12V på dina USB-enheter. Då är det inte mycket du kan ta upp med FD eller ÅF, tyvärr.
@mrqaffe: Rätt konstigt att kontakterna har samma utformning, inga andra anslutningar delar samma layout. Som gjort för att jävlas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tack för svaren. Jag testade ju flera olika portar igår och jag tror det är som ni säger att jag använt firewire. Tyvärr minns jag inte säkert vilka portar jag använde och nu är kabeln urdragen men allt talar för att det var helt och hållet mitt misstag. Bara att ta fram skämskudden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanzzon:

Tack för svaren. Jag testade ju flera olika portar igår och jag tror det är som ni säger att jag använt firewire. Tyvärr minns jag inte säkert vilka portar jag använde och nu är kabeln urdragen men allt talar för att det var helt och hållet mitt misstag. Bara att ta fram skämskudden

Ta inte fram kudden. Det kan hända den bästa. Silkscreenen(texten på kortet) kan vara liten ibland. Och som @Dr.Mabuse tidigare sagt så är det ändå märkligt att de använder samma anslutningsdon.