Permalänk
Medlem

Överklocka går sådär,

Hej.
jag har testat att Easy överklocka min cpu och grafik nu, men försöker jag ge mer krashar det.
mina kunskaper är amatör, men jag kollar på guider och justerar lite som de gör.

här är print med egenskaper för min cpu och minne i programmet cpu-z
https://drive.google.com/file/d/0B1oZ0C55BIc1SWZfTVdwbmZrejQ/...

jag undrar om något ligger i vägen, jag har inte riktigt koll på mina ram minnen och hur bra de är, kan någon säga om jag behöver nya?
jag gjorde ju en investering i nytt Mobo+Cpu+ nyligen ett nytt nätaggregat 800w+. Blir trött på att jag fortfarande upplever lagg när jag spelar.. Jag spelar på low quality, och prestanda 3d settings i windows. har 144hz skärm, har 144 fps men när jag försöker klocka känns det som det bara blir värre.

Det här är min överklocks program intel extreme utility, Men vilka parametrar ska egentligen justeras?
https://snag.gy/WEa91U.jpg

jag har testat öka alla multipli Core till 40,
och Ökat processor current limit till 97 A

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Du behöver öka volten till CPU'n. Core voltage i CPUZ, antagligen vcore i ditt bios eller program du använder. Men innan du gör det måste vi veta vilken kylare du har och vilken temperatur du får när du belastar processorn. Har du en bra kylare så kan du börja med att höja vcore så du ligger runt 1,2 volt vid belastning. Du kan gå ända upp till 1,3-1,4 beroende på temperatur. Jag tvivlar dock att du kommer klara av mycket mer än 1,3 V utan vatten med den CPU'n.

Jag kör min 2500k i närmare 1,4 volt under syntetiska belastningstester men den går lägre under vanlig gaming. 2500k är dock en svalare krets än din tack vare bättre kontakt mellan CPU'n och heatspreadern ovan kislet. Iaf har jag för mig detta.

Ramminnerna spelar ingen roll då du överklockar genom att höja multipeln.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@odjur: Det du gör är att du höjer multipeln tills att det kraschar i tex prime95. Ligger du lågt i temp på CPU'n så höjer du då vcore ett eller två snäpp och testar igen. Kraschar det inte då så kan du höja multipeln ytterligare och testa i prime95. Höj den tills du kraschar igen och börja om.

Det är oftast temperaturen som sätter stop för din överklockning om du har en dålig till medelbra CPU-kylare. Annars är det spänningen som gör det. Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att gå längre än till 1,3 V på vcore, och det är förutsatt att du har en bra kylare.

Jag skulle hålla CPU'n under 75 C i temp (under stresstestande alltså). Börjar den springa iväg högre än det så skulle jag slutat och backat tillbaka vcore ett snäpp.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem