8GB dual channel eller 12GB singel? (DDR3)

Permalänk
Medlem

8GB dual channel eller 12GB singel? (DDR3)

Tjena sweclockers,
Jag har precis köpt ny (begagnad) dator till sambon. Det är en dell arbetsstation med I5-3570 och i nuläget 4GB DDR3 (1 sticka 1600MHz). Jag hade tänkt uppgradera minnet då det är i minsta laget och har egentligen kommit fram till två möjliga alternativ.

Köpa en sticka 4GB för att uppgradera till totalt 8GB och köra minnerna i dual channel (kostnad cirka 220SEK)
Köpa ett paket om 2x4GB (två stickor) för totalt 12GB, men då enbart i singel channel (kostnad cirka 330SEK)

Jag är mer inne på alternativ två då det ger mer bang for the buck och känner mer framtidssäkert.

Frågan är egentligen är det värt att köra dual channel med mindre minne?

Användingsområde är: surf, office, lite film, samt spela SIMS 2.

Tack på förhand för alla svar

Permalänk
Medlem

Varför inte 2x8Gb ? Alternativt 1x4Gb o köra 12Gb dual channel?

https://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt skulle det vara mer framtidssäkert att köpa 2x4GB? Du kan väl alltid köpa mer minne senare? Du kan ju ändå förmodligen inte använda minnet till en kommande dator, då DDR4 används både av Intel och ska användas av AMD's kommande cpu'er.

När det gäller dual channel så ger det inte så fruktansvärt mycket vid verklig användning. Jag gissar att du kör ett separat grafikkort. Med intern grafik ger det lite mer.

Prisskillnaden mellan minnena är ju inte stor, så jag hade nog också kunnat tänka mig att satsa på 2x4GB, men om detta är ett försök att räkna hem kostnaden på något sätt så tror jag det blir svårt. Man klarar sig ganska bra på 8GB och användningsområdena du listar upp är knappast några som kommer att dra en massa minne. Men å andra sidan rör det ju sig bara om en hundralapp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du kör alternativ två så får du troligtvis 8 GB i dual channel och 4 GB i single, s.k. Flex Mode. Men för användningsområdet som du beskriver så spelar det nog ingen som helst roll om man kör dual eller single.

Ett annat alternativ är att köpa en 4 GB-sticka samt en 8 GB-sticka, för 16 GB dual channel, men tveksamt om det är värt det mot att bara köpa 2x8GB istället och slippa eventuella problem som kan uppstå när man blandar olika minnen.

Permalänk
Medlem

@R4: köp en 8 GB-sticka och få 12 GB. 8 GB i dual channel och 4 GB i single channel via fler mode enligt ovan.

Nu räcker ju 8 GB rätt så långt så det är ju upp till dig. Surfa, se på film och arbeta i word kräver ingenting. Min morsa gör allt det på en AMD-laptop med en av deras gamla e-processorer (tänk atom) som hon fick av mig efter jag var klar med den.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På vilket sätt skulle det vara mer framtidssäkert att köpa 2x4GB? Du kan väl alltid köpa mer minne senare? Du kan ju ändå förmodligen inte använda minnet till en kommande dator, då DDR4 används både av Intel och ska användas av AMD's kommande cpu'er.

När det gäller dual channel så ger det inte så fruktansvärt mycket vid verklig användning. Jag gissar att du kör ett separat grafikkort. Med intern grafik ger det lite mer.

Prisskillnaden mellan minnena är ju inte stor, så jag hade nog också kunnat tänka mig att satsa på 2x4GB, men om detta är ett försök att räkna hem kostnaden på något sätt så tror jag det blir svårt. Man klarar sig ganska bra på 8GB och användningsområdena du listar upp är knappast några som kommer att dra en massa minne. Men å andra sidan rör det ju sig bara om en hundralapp.

Kör faktiskt med grafikkretsen i processorn, men blir skillnaden med dual channel då bara i spel? För det spelar ingen roll då det enbart är Sims 2 som rullar och nu flyter på bra i singel channel.

Skrivet av perost:

Om du kör alternativ två så får du troligtvis 8 GB i dual channel och 4 GB i single, s.k. Flex Mode. Men för användningsområdet som du beskriver så spelar det nog ingen som helst roll om man kör dual eller single.

Ett annat alternativ är att köpa en 4 GB-sticka samt en 8 GB-sticka, för 16 GB dual channel, men tveksamt om det är värt det mot att bara köpa 2x8GB istället och slippa eventuella problem som kan uppstå när man blandar olika minnen.

16GB blir kanske lite i saftigaste laget, 8GB borde egentligen vara tillräckligt. Med tanke på den lilla prisskillnanden övervägar jag dock 12GB då Chrome älskar sin/min RAM Om jag har förstått de flesta inläggen här verkar det ju dock som jag trodde att vinsten med dual channel är försumbar i sammanhanget

Skrivet av heatm:

@R4: köp en 8 GB-sticka och få 12 GB. 8 GB i dual channel och 4 GB i single channel via fler mode enligt ovan.

Nu räcker ju 8 GB rätt så långt så det är ju upp till dig. Surfa, se på film och arbeta i word kräver ingenting. Min morsa gör allt det på en AMD-laptop med en av deras gamla e-processorer (tänk atom) som hon fick av mig efter jag var klar med den.

Tror som sagt att 8GB egentligen räcker, men med studentrabatt blev prisskillnaden upp till 12GB så pass liten att det ändå lutar mot det