Vart köper man en cykel egentligen?

Permalänk
Medlem

Vart köper man en cykel egentligen?

Tjena!

Tänkte börja göra lite research för ny cykel till våren.
Så jag kom på snilleblixen att en singlespeed hade varit ball, så lite som kan gå sönder som möjligt.

Men vart köper man cykel egentligen?
Igen av de typiska cykel/sport kedjorna har ju något roligt utbud och jag vill ju gärna kunna testa cykeln innan jag lägger flera tusen på den.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Sportson är bra på cyklar
UNDVIK CYKELRINGEN.

Edit: Ser att du bor i Skövde och då kan mitt tips inte är värt så mycket.
@Läkarn:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag köpte min från bikester.se. Så länge du vet hur lång du är bör det inte vara problem. Tyckte deras priser var helt okej.

Permalänk
Skrivet av Läkarn:

Tjena!

Tänkte börja göra lite research för ny cykel till våren.
Så jag kom på snilleblixen att en singlespeed hade varit ball, så lite som kan gå sönder som möjligt.

Men vart köper man cykel egentligen?
Igen av de typiska cykel/sport kedjorna har ju något roligt utbud och jag vill ju gärna kunna testa cykeln innan jag lägger flera tusen på den.

Kanske uppenbart, men en cykelhandlare? Inte en cykelverkstad alltså, utan någon som faktiskt lever på att sälja cyklar. De flesta fokuserar dock på racers, men de kan säkert hjälpa dig att beställa. Bor du nära Malmö/Göteborg/Stockholm finns det helt säkert någon handlare som fokuserar på fixies/singlespeeds som har cyklar du kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sportson är bra på cyklar
UNDVIK CYKELRINGEN.

Edit: Ser att du bor i Skövde och då kan mitt tips inte är värt så mycket.
@Läkarn:

Finns en Sportson här i Skövde, men tycker inte deras utbud är så mycket att hurra för

Skrivet av Lorault:

Jag köpte min från bikester.se. Så länge du vet hur lång du är bör det inte vara problem. Tyckte deras priser var helt okej.

Har kollat lite på den sidan. Finns några intressanta där, men tycker ändå om att få känna lite på den innan. Finns ju alltid ångerrätt, men känns krångligt med cykel.

Skrivet av Alexanderchr:

Kanske uppenbart, men en cykelhandlare? Inte en cykelverkstad alltså, utan någon som faktiskt lever på att sälja cyklar. De flesta fokuserar dock på racers, men de kan säkert hjälpa dig att beställa. Bor du nära Malmö/Göteborg/Stockholm finns det helt säkert någon handlare som fokuserar på fixies/singlespeeds som har cyklar du kan testa.

Blir nog alternativet, får se om jag kan hitta nått i Göteborg.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Vet du vad du vill ha och storlek med mera, beställ från tex Tyskland. Brukar finnas bra grejor till ännu bättre priser där.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min utanför S-bahn stationen i Altona, Hamburg. En skum typ hade satt upp en lapp på en cykel som jag ringde på.

Inte att rekommendera. Bakhjulet var på väg att ramla av och växlarna fungerade inte. Båda sakerna upptäckte jag i min klantighet först efteråt.

När cykeln ett par månader senare blev stulen var jag bara glad. Nu åker jag buss istället.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En snabb koll säger att det finns cirka fem cykelaffärer i Skövde, exempel är Team Sportia, Sportson, 30k, och bryr du dig inte vad det är för något har du också Jula och Biltema. Du kan väl gott och väl titta i en eller två butiker till på hemorten innan du beger dig till storstan.

Permalänk
Medlem

Sportson tycker jag är bäst på cyklar! Iallafall för oss som inte kör Ironman eller dylikt där tror jag Sportringen eller Cykelogen är bättre.

XXL har också cyklar (tydligen) visste jag inte förut men snart öppnar dem här i Kalmar så tänkte kolla lite på cykel då också.

Sportson kan säkert hjälpa dig med cykelvalet om du pratar med något där, vad du ska ha den till, storlek på cykel, däck etc. Sedan kan du ju kanske beställa ngn från nätet om du inte hittar ngn till bra pris där.

Det jag reagerade på när jag va och kollade nu i sommras va hur dyra alla cyklar var. Modellen jag vill ha ligger runt 7000:-, men visst man får väll en bra cykel då.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bikester i Örebro köpte jag min ifrån, finns på fler orter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kolla lite på blocket också för att se om det är någon i närheten som säljer något i stil med den du är sugen på och sen provcykla deras.
Kanske är den så pass bra så du väljer att köpa hans/hennes? Annars bara beställer du en ny på nätet av den modellen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Gå till en handlare (Sportson tex) och kolla och provcykla lite olika modeller och storlekar. Kanske hittar du något du gillar eller märker att du gillar något du inte trodde du skulle gilla.
Även om du inte hittar något så får du ju en uppfattning om vad för ramstorlek och geometri som passar dig och då har du ganska bra förutsättningar att beställa något som är bra/rätt på nätet. Lite beroende på handlare kan det funka rätt smärtfritt att returnera en cykel åxå. Många gånger kan de man köpt cykeln av ordna med returfrakten så man får deras avtal osv. Det dras ju sedan, såklart, bort från köpesumman man får tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

UNDVIK CYKELRINGEN.

varför? du får gärna utveckla

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Kan varmt rekommendera Älvängens Cykel. Inte bara för att jag extrajobbat där, utan för det är god service och har ett ganska bra utbud

http://www.alvangenscykel.se

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

På Biltema.

När jag började uni i Uppsala så köpte jag mig en cykel på det lokala Biltema.
En enkelväxlad herrcykel. Resonerade som så att det inte finns så jäkla mycket som kan gå sönder.
Den har hållit utmärkt i snart en månad. Jag cyklar någon timme per dag. Den håller fint.
Den kostar 1594:- Obligatorisk Biltemakörv medräknat i priset, såklart.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Singlespeed-28-ova...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du cykla på riktigt bör du ha växlar och inte nått oväxlat, jag har inte så bra koll på Skövde men Evalds har en normal butik i Lidköping och en Specialized butik Göteborg där du kan få se och prova.
http://www.evaldsmtb.se/
Racerdepån finns i Falköping
http://www.racerdepan.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför? du får gärna utveckla

Deras pris sättning är inte OK, om du tittar på deras hemsida kan du se att det är 50% på alla cyklar. Om du tittar om tre månader kommer det vara samma pris.

Jag köpte en cykel till sonen i januari 2014 för 3000:- 50% rea, och det kändes bra just då. Men samma cykel såldes i mer än ett år efter det jag köpte den med sänkt pris, så 3000:- var det pris den alltid såldes för dom 6000:- var ett fiktivt pris.

Deras cyklar håller den kvalite som deras 50% off pris tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Lorault: Men längd är inte allt, någon som är av samma längd kan ha olika längd på armar, ben och kropp Bikester har många fina cyklar men bäst är att gå till cykel affär och prova en cykel med en viss ramstorlek så man inte köper grisen i säcken och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

När jag var på jakt efter cykel gick jag först till cykelcity i stockholm (de har även en butik i Lund) där de tog mina mått och sådär, modellen jag var ute efter hade tyvärr tagit slut i min storlek så jag letade på XXL istället. Även där hade de inget lockande i min storlek/prisklass så det slutade faktiskt med att jag köpte cykeln på Stadium.
Inte det första stället jag hade kollat på, men de hade ett bra utbud och jag fick bra hjälp med att hitta rätt.

Nu var det dock en landsvägsracer jag var ute efter, men det kanske kan ge dig lite idéer ändå.
Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad från cykelmeken. Kanske kostar lika mycket som en biltemacykel, men är inkörd och tillfixad.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Ta-Da! :)

Skrivet av Läkarn:

Tjena!

Tänkte börja göra lite research för ny cykel till våren.
Så jag kom på snilleblixen att en singlespeed hade varit ball, så lite som kan gå sönder som möjligt.

Men vart köper man cykel egentligen?
Igen av de typiska cykel/sport kedjorna har ju något roligt utbud och jag vill ju gärna kunna testa cykeln innan jag lägger flera tusen på den.

https://m.bikester.se/search.html?id=0&strSearchQuery=fixie

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

varför? du får gärna utveckla

Som sagt, köp aldrig något på cykelringen!

Skräp till högt pris.

När deras cyklar är halva priset, är dom knappt nere i marknadspris...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ska du cykla på riktigt bör du ha växlar och inte nått oväxlat, jag har inte så bra koll på Skövde men Evalds har en normal butik i Lidköping och en Specialized butik Göteborg där du kan få se och prova.
http://www.evaldsmtb.se/
Racerdepån finns i Falköping
http://www.racerdepan.se/

Äsch, jag cyklar oväxlat nästan en mil, fem dagar i veckan. Jättekul. Om du vill gå ett steg längre köper du en fixie, alltså utan frihjul. DÅ blir det ännu mer spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Men vart köper man cykel egentligen?

Det viktigaste att tänka på är att cykeln passar dig. Själv har jag en aggressiv Specialized Stumpjumper (köpt i Washington, DC) samt en enklare Merida Crossway citybike ifrån XXL.se som jag gav 1995:- för (Stadium har en nära nog identisk cykel för dubbla priset).

Stumpjumpern kunde jag inte testa på plats, men provade faktiskt en motsvarande cykel i Danmark för att kolla att det var rätt storlek. Kan vara värt att resa en bit om man inte hittar rätt cykel i närområdet. Sedan tjänar man tusenlappar på att beställa ifrån exempelvis Tyskland.

Mina kriterier för en cykel är;
* Lättservad (samt lätt att hitta reservdelar)
* Lätt (ca 12kg)
* Skön att cykla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Finns en Sportson här i Skövde, men tycker inte deras utbud är så mycket att hurra för

Nu har jag glömt vad stället vid Kvantum heter, men där köpte jag min nuvarande cykel. Har sedan dess flyttat till Göteborg och här nere finns en finfin butik vid MM Sport i Linnéstaden!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För cykelintresserade i Stockholm med omnejd rekommenderas en koll hos http://www.cykelhuset.com/, stort sortiment, bra priser, kunnig personal och bra verkstad.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hurr mycket kan du om service osv. Smidigt att ha en lbs(local bile shop) som kan hjälpa dig.

Annars bikester eller andra webshoppar. svårt med storlekek bara.

finns massa trådar på happyride om detta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon258054:

Äsch, jag cyklar oväxlat nästan en mil, fem dagar i veckan. Jättekul. Om du vill gå ett steg längre köper du en fixie, alltså utan frihjul. DÅ blir det ännu mer spännande

En fixie har inget i trafik att göra utan de borde förbjudas för de är livsfarliga leksaker och än värre är det om de saknar bromsar.
Jag cyklar kring 100mil i månaden och året om och kan till nöds acceptera en oväxlad cykel för den är bara jobbig men fixies är farliga ute i trafiken så de ska inte användas där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.