Installation av Windows på Toshiba utan media/key

Permalänk

Installation av Windows på Toshiba utan media/key

Hej,
Jag håller på och hjälper en tjej att installera om en Toshiba Satelite C50-B14M vars HD har gett upp så jag har stoppat i en ny HD. Men hur tar jag reda på vilket operativsystem hon haft på den när hon inte vet själv? Och hur får man tag i licensen?

Jag tycker att jag läst mig fram att det ska vara windows 8 på den och tankat hem det (både 32 och 64) till ett USB-minne från Microsofts hemsida. Jag har även läst att den ska känna av vilken licensnyckel man har under installationen men det gör den inte utan det kommer upp en ruta där jag ska ange licensnyckeln som jag inte har.

Hur gör jag?

Stort tack för hjälpen! MVH Tomas

Permalänk
Avstängd

@Miljarder: Skriv inte in någon nyckel så kommer Windows att aktiveras av sig själv när det är installerat, möjligtvis tar det någon dag eller så. Dock behöver det vara rätt version, alltså home eller pro, 32 eller 64 bits borde inte spela någon roll. Har hon uppgraderat till tian så kan du installera den direkt men det funkar också att installera vad som var på från början.

Permalänk
Medlem

Enligt specsen på Toshibas hemsida ska det vara Windows 8.1 och troligtvis 64 bitars med tanke på att den är hyfsat ny.
http://www.toshiba.se/discontinued-products/satellite-c50-b-1...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2740083

Windows 8.1
Intel® Celeron® N2830-processor med Intel® Burst Technology 2.0
15,6 tum , Toshiba TruBrite® HD TFT High Brightness-skärm med 16:9-format och LED-bakgrundsbelysning
Hårddisk 750 GB
Matt svart hölje med strukturmönster och svart tangentbord
4 096 (1x) MB, DDR3L RAM (1 333 MHz)
Intel® HD Graphics
maximal livslängd : upp till 4 timmar och 20 minuter (Mobile Mark™ 2012)
vikt : upp till 2,2 kg
B x D x H : 380,0 × 259,9 × 26,6 mm

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

@snajk: Ja det är så jag förstått också så jag har laddat ner 8.1 från ms och lagt det på ett usb-minne men när jag kör igång istallationsprogrammet så säger den att jag ska ange en nyckel annars går det inte att komma vidare.. och där är jag nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miljarder:

@snajk: Ja det är så jag förstått också så jag har laddat ner 8.1 från ms och lagt det på ett usb-minne men när jag kör igång istallationsprogrammet så säger den att jag ska ange en nyckel annars går det inte att komma vidare.. och där är jag nu.

Tydligen är det inte lika lätt att göra det på 8.1 som på 10 men inte så svårt heller, kolla: https://www.pcsteps.com/627-install-windows-8-1-without-produ...

Enklast är väl att redigera ei.cfg direkt på usb-minnet om den finns, annars skapa den direkt där.

Permalänk

@snajk: Tack, det där fungerade bra att installera Win 8.1 men nu vill den att jag aktiverar den och att jag anger en licensnyckel. Nån som vet hur jag ska göra nu för att få tag i nyckeln som ska finnas i BIOS? Ska jag vänta några dagar som någon tidigare skrev eller är det nåt annat jag kan/ska göra?

Stort tack för all hjälp!

MVH
Tomas