Permalänk

Dra internet utomhus ca 60m?

Hej, jag är 15 år gammal och ska ensam dra och gräva internet ut till våran boda som är på andra sidan gården. Det är ca 60m imellan de två husen men det behövs även några extra meter att ha den inomhus så skulle denna RJ45:an funka bra?
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1382473&ws_tp1=...

Behöver även veta hur djupt jag måste gräva ner sladden och ska jag sätta ner den i något slags rör eller trädgårdsslang?
Vet att vi har någon slags rulle med något slags spårnät som vi använde när vi grävde ner fiberkabel, skulle den kunna komma till användning?

Med tanke på att jag endast är 15 år gammal och ej har någon kunskap om detta alls så får ni jättegärna försöka förklara som att ni skriver till en nyfödd unge.
Tack på Förhand!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag gjorde exakt samma sak i sommras.

Du bör gräva ner kabeln i en slang eller liknande ja. 60m är inga problem, så om du inte behöver 50m extra kabel så går det bra. Gränsen för tp går runt 100.

Strösta problemet med att köpa en färdig kabel är att du måste ha en slang som är tillräckligt stor för att kontakten ska kunna glida igenom. Det kan vara rätt utmanande då en tp kabel inte är hård nog för att tryckas igenom via sin egen styvhet. ( Använde mig av en liten tunn stål-vajer + spåa.. mycket såpa.

Att göra sin egen kabel är inte så jättesvårt egentligen, Kjell har en väldigt bra guide - https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

En 100m rulle + 20-tal kontakter är billigare än färdig kabel. Du kan även anpassa längden som du vill. Det är rätt pilligt men efter några testkablar så lär man sig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ett tips om du ska dra igenom rör är ju att använda dragsnöre istället för att trycka

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk

Tänk på att inte använda skärmad kabel.

Livsfarlig potentialskillnad kan uppstå om inte bägge byggnaderna ligger på samma fas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Hejsan!

Jag gjorde exakt samma sak i sommras.

Du bör gräva ner kabeln i en slang eller liknande ja. 60m är inga problem, så om du inte behöver 50m extra kabel så går det bra. Gränsen för tp går runt 100.

Strösta problemet med att köpa en färdig kabel är att du måste ha en slang som är tillräckligt stor för att kontakten ska kunna glida igenom. Det kan vara rätt utmanande då en tp kabel inte är hård nog för att tryckas igenom via sin egen styvhet. ( Använde mig av en liten tunn stål-vajer + spåa.. mycket såpa.

Att göra sin egen kabel är inte så jättesvårt egentligen, Kjell har en väldigt bra guide - https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

En 100m rulle + 20-tal kontakter är billigare än färdig kabel. Du kan även anpassa längden som du vill. Det är rätt pilligt men efter några testkablar så lär man sig.

Istället för att följa den guiden så är det bättre att följa denna:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Och när man köper kabeln så köper man en solid som är avsedd för montering i nätverksuttag, tex:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp hellre kabel utan kontakterade ändar. Då kan du lättare anpassa kabeln efter den längd det blir i verkligheten.
Samt lägg den i rör som killarna ovan säger, ca 2 spadtag ner 40-60cm.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att använda någon typ av PEM slang eller annan slang som inte är mjuk (vattenslang) eller har en slät insida (som en flex-slang).
Allt blir så mycket lättare då.
När du lägger ner slangen och om du behöver skarva så skall det helst göras så att slangen hålls vattentät, ifall man måste serva ledningen under vintern så blir den inte fastfrusen om det står vatten i den, samt att is och vatten kommer till slut att förstöra ledningen.

En annan tanke, vore det inte lättare att sätta upp ett trådlöst hopp mellan husen istället med ett par riktantenner (fri sikt och så)?
Kostnadsmässigt så blir de väl rätt lika (om du nu inte hittar någon riktigt billig kvalitetsslang) samt att du slipper ju även gräva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänk på att inte använda skärmad kabel.

Livsfarlig potentialskillnad kan uppstå om inte bägge byggnaderna ligger på samma fas.

Vad menar du? Utveckla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Vad menar du? Utveckla.

Det är inte säkert att jord i uthuset är densamma som i huset. Om man använder en skärmad kabel så kommer man att koppla ihop jorden mellan de två husen och är då inte jorden densamma så kommer det att gå ström i skärmningen. Kan röra sig om ganska höga spänningar.

De flesta nätverksprylar är elektriskt avskilda i övrigt, så skippar man skärmad kabel blir det betydligt säkrare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mina tips är:
1. Kontrollera med dina föräldrar att det faktiskt är ok (vilket jag hoppas du redan har gjort)

2. Se till att skaffa en smal spade. För en sträcka på 60meter är tung att gräva, så du ska göra det så lätt som möjligt för dig. Det är ju ingen mening att gräva en meter brett för att få ner en kabel som är 5 mm bred (överdrivet men poängen går fram).

3. Gör en avvägning hur djupt du ska gräva, det är tyngre att gräva djupare men det är i regel säkrare. Trist om någon får för sig att banka ner tex en krocket-pinne i backen precis där du har dragit kabeln 5 cm ner. Jag skulle nog rekommendera minst 25cm då får man iaf bort de största riskerna, med lite tur klarar man till och med en jordfräs.

4. Gräv på rätt sätt direkt annars kommer någon svära åt det i framtiden (i värsta fall du själv).
Här är en liten paint bild på hur man gräver kabel rätt och fel. Gröna är rätt, röda är fel.

Helt enkelt parallellt eller vinkelrät mot byggnader (så långt det är möjligt).

5. Gräv ner rör som du lägger kabeln i. Både som skydd och som för att göra kabeln utbytbar i framtiden. För gräver du bara ner en kabel kan du räkna med att den kommer gå sönder strax efter att du har fyllt igen så du får göra om det.

6. Börja i lågt tempo, du ska trots allt orka i 60 meter.

7. Lura några polare med mat eller lan-helg så att de kommer och hjälper dig att gräva.

8. MARKERA var kabeln går, gärna med plastband i marken vilket kanske är lite överdrivet men iaf. Minsta jag tycker du kan göra är att markera på något sätt på husväggarna mellan vilka punkter kabeln går. Både för att minska risken för olyckor och ifall det någon gång ska göras markarbeten på gården så vet man vart kabeln går.

Sedan önskar jag dig lycka till och föreslår att du ber varje kväll, tills det är dags att gräva, om att du inte stöter på stenar eller annat djävulskap.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte verkligen måste dra en kabel mellan hus så låt bli, det är både jobbigt att gräva och svårt att göra det elsäkert, det är oftast mycket bättre att använda en radiolänk eller fiber, radiolänken kräver dessutom ingen grävning.
Ett par Ubiquiti pico/nano station borde blir bra.
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte verkligen måste dra en kabel mellan hus så låt bli, det är både jobbigt att gräva och svårt att göra det elsäkert, det är oftast mycket bättre att använda en radiolänk eller fiber, radiolänken kräver dessutom ingen grävning.
Ett par Ubiquiti pico/nano station borde blir bra.
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...

Håller med till 100% om det är fri sikt mellan byggnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte säkert att jord i uthuset är densamma som i huset. Om man använder en skärmad kabel så kommer man att koppla ihop jorden mellan de två husen och är då inte jorden densamma så kommer det att gå ström i skärmningen. Kan röra sig om ganska höga spänningar.

De flesta nätverksprylar är elektriskt avskilda i övrigt, så skippar man skärmad kabel blir det betydligt säkrare.

Jag är inte med på detta. Oftast jordar man bara i ena änden.
Visst, jordar du i båda ändar får du en viss potentialskillnad (och ström i skärmen), men att spänningen skulle bli så hög att den är potentiellt livsfarlig köper jag verkligen inte. Redogör gärna för detta.

Citat:

Livsfarlig potentialskillnad kan uppstå om inte bägge byggnaderna ligger på samma fas.

Vad menar du om de inte ligger på samma fas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Jag är inte med på detta. Oftast jordar man bara i ena änden.
Visst, jordar du i båda ändar får du en viss potentialskillnad (och ström i skärmen), men att spänningen skulle bli så hög att den är potentiellt livsfarlig köper jag verkligen inte. Redogör gärna för detta.

Jag har inte sagt att spänningen skulle bli livsfarlig. Dock är det allmänt känt att det finns potentialskillnader mellan olika installationer eller samma installation om den är utspridd och man ska helt enkelt inte koppla en egen jordslinga. Att bara koppla skärmen i ena änden är en bra lösning, men det gäller då också att se till att det verkligen inte är kontakt i andra änden och skulle man råka sluta kretsen medan man håller på kan det kittla lite. Med tanke på att skärmen mest behövs i miljöer med många elektriska störkällor så varför riskera problem? Skärmad kabel gör inte någon direkt nytta i en hemmiljö.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Om man gräver ner en kabel så blir den också skärmad av jorden, det mesta radiobruset försvinner ett par dm ner i marken.
Men radiolänk är i de flesta fall den bästa lösningen för då skapar man ingen galvanisk förbindelse alls mellan byggnaderna och jobbet att dra kabel inomhus och montera kontakter och passera väggarna är ungefär lika men att skruva fast accesspunkterna (tex under takfoten) är troligen lättare än grävningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av att köra ethernet mellan ett hus och ett garage i mer än 10 år . Den första lösningen jag gjorde då var att hänga upp en kabel i luften, det var en blå cat5 cabel som jag köpt billigt på en skrot så vet egentligen inte så mycket om den men tro det eller ej, den funkar fortfarande!
Mer än 10 års sol regn snö osv har inte lyckats äta sönder kabeln vilket är helt otroligt.

Jag gjorde även en installation till en byggnad som ligger i närheten förra sommaren men grävde då ned en likadan kabel i marken ca 5-10cm och det är kanske 50-70meter och det funkar fortfarande kanon över ett år senare. Den stora nackdelen med att endast lägga ned kabeln är om någon får för sig att gräva för något annat så är den ju extremt oskyddad och det var tämligen ansträngande trots det ytters mediokra djupet. Jag stack bara ned en spade och lyfte upp en kil så jag fick ett V format dike som jag la ned kabeln i och sen tryckte jag tillbaka tuvorna på samma plats.

Kan ju även tillägga att samtliga byggnader är kopplade till samma el-central så några skillnader i jord eller annat är inte något jag behöver fundera över då samtliga delar en gemensam jord och matning. Skillnaden blir iaf så liten att den går att försumma.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!