i5 6600k överklockningsproblem, någon kunnig?

Permalänk

i5 6600k överklockningsproblem, någon kunnig?

Min setup;

i5 6600k
Corsair Hydro h110gt vattenkylning
DDR 4 corsair vengance 2133mhz gb
EVGA gtx 970 4GB
Fractal design r5 define
EVGA 750w G2
2TB HDD sata
256GB Kingston SSD
MSI Z170A krait gaming

Mitt problem;

Jag kan endast köra datorn i Game boost mode ifall jag vill köra den klockad vilket ändrar följande inställningar;

DRAM Frequency från AUTO till 16x100.00x1.33
CPU speed från 3,5 > 4,1
CPU volt från auto till 1.32
DRAM volt från auto till 1.200V
Intel C-state från Auto till Disable
EIST från Enable till Disable
Intel Turbo boost från enale till Disable
Long duration power limit (W) från auto till [255]
Short duration power livit (W) från Auto till [255]
CPU current limit från Auto till [256]

Ifall jag skall klocka datorn så fryser den när jag har spelat under längre tid och stänger av spelet och ska öppna någon internetsida eller starta om datorn exempelvis.. Jag har testat alla möjliga klockmetoder och volter och allt, och den fryser ändå, blir tokig på problemet..

Somsagt när jag kör den förinställda klocken så händer inte detta problemet.

Jag har pratat med Inet som jag köpte datorn av och dom trodde att det var att jag inte hade flashat senaste Bios, men eftersom det bara gick att flasha första gången med usb sticka och nu datorn vill endast boota i flash-mode så kan jag inte längre göra det.
(min bios-version är 3-4 versioner gammal från MSI:s hemsida BIOS-drivers)

Vart tror ni felet ligger? Ska man verkligen behöva ändra allt det ovannämnda för att få en klock? - Datorn klarar av att stresstestas i flera timmar när jag klockar den vanligt med multiplier + volt, men som sagt så fryser den helt random när jag ska böja surfa eller starta om datorn.

Snälla vart ligger felet? Kan det vara Bios versionen verkligen? Eller vad tror ni?

Tacksam för svar.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att lösa BIOS-problemet, det är viktigt.

Vad innebär "endast boota i flash-mode"? Jag använder enbart Asus och vet antagligen inte vad du menar pga det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nytt BIOS är nog bra, formatera ett USB-minne till FAT32 och lägg biosfiler där.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING.ht...

Mitt GB Z170X t.ex. gjorde lite konstiga saker med minnesinställningar innan jag bytte BIOS, så det underlättade, även om jag kör en väldigt lätt överklockning ännu.

Använder varken program i Windows eller förinställda funktioner i BIOS utan ställer in allt manuellt, just min 6600k är nu på 4,2GHz med 1,275 Vcore.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Hej! Tack för svar!

Det jag menar med att den endast går att "restart in flash mode" menas att datorn inte uppdaterar BIOS som den gjorde första gången när jag flasha via bios, jag har testat med 2 olika stickor på fat32 och den installationsprocessen kommer vägrar komma. Utan den frågar om jag endast vill starta om datorn i flashmode.

Jag ångrade mig som fan att jag köpte MSI moderkort.. Men min polare har exakt samma setup, och han har också bara flashat bios en gång, men han köpte datorn senare så att han fick nyare version på sin bios..

Det går som sagt inte att manuellt klocka den vilket gör mig galen..

Så ni råder mig att på något vis flasha bios och se om klocken blir stabilare då?
Det står att det är väldigt mycket ändringar sedan den versionen jag har kvar så man kan ju alltid hoppas.. Men jag tvivlar på det med, har felsökt på alla möjliga sätt endast bios update som är kvar.. Men det borde ju inte vara felet i detta fall :/

MVH