Permalänk
Medlem

Utvecklas som fotograf

hej, jag skulle uppskatta och få lite konstruktiv kritik på mina bilder, vad jag kan göra bättre och vad som är bra. Så gå gärna till min Flickr och kolla tack på förhand

https://www.flickr.com/photos/daklol/

Permalänk
Medlem

Ser väl överlag bra ut. Några bilder med lite märkliga färger. Har du IPS-skärm? Isåfall kan jag rekommendera det. Det gjorde ett lyft på min egna produktion väldigt väl!

Lycka till

Permalänk
Medlem

Somliga bilder har onödigt störande bakgrund enl. mig, kan till viss del trollas bort genom att byta position/perspektiv och/eller använda ett objektiv med annan bildvinkel och/eller kortare skärpedjup.

Permalänk
Medlem

Sitter inte vid någon ips skräm, tvärtom en sketen presentations projektor så jag hoppar över med att ge någon vettig kritik gällande färg. På tal om färg och ljus så verkar det ändå vara helt ok överlag vad jag kan se.

Vill börja med att säga du inte har några dåligt tagna bilder. Kommer också vara rak och säga vad jag tycker, och vad jag tycker är högst subjektivt nämner enbart saker jag anser du kan bli bättre på.
Är själv varken fotograf, "konstnär" eller någon som arbetar med bild professionellt.

med det sagt...

Gällande komposition så är denna bil-bild den enda som är intressant bland bil-bilder.
https://www.flickr.com/photos/daklol/27584692656/
Hade kanske blivit bättre om trädet ovan bilen antingen inte syntes eller hade varit mer distinkt ifrån bilen, att trädet skulle enklare kunna urskiljas från bilen samt båten(?) i bakgrunden inte smälte så mycket ihop heller med bakpartiet av bilen.
Som sagt kan inte ge kritik på färg men det upplevs lite för mörkt vid bilens skuggor under fronten kanske?

Resterande bil-bilder berättar tyvärr inget intressant eller ger någon känsla. Detta då det antingen är många småsaker i bilderna som vardera berättar helt olika saker från varandra, att det blir lite rörigt och helt enkelt inte harmoniskt; eller att man vet inte riktigt vad för grej/objekt i bilden man ska titta på eller var i bilden som fokus/intresset är.
Denna bild med instrumentbrädan kom nära iaf.
https://www.flickr.com/photos/daklol/27618429455/

Dock kanske denna bild nedan med båten skulle kunna bli intressant....
https://www.flickr.com/photos/daklol/27584690536/
.... om 1, Lyktstolpen inte hade så stor närvaro eller överhuvudtaget närvaro då den inte bidrar med något berättande. Om det skulle finnas en livboj eller något maritimt kopplat på eller lutandes vid lyktstolpen så hade den kunna varit kvar där, eller att båtägarens hund hade varit fastkopplat med sitt koppel vid stolpen och väntandes tålmodigt på mattens/hussens meck med båten Det hade varit mer intressant "berättande" än en grå opassande kall intetsägande stolpe som nu känns den bara lite off.
Jag nämner stolpen då den tar stor plats i bilden och tillför inget kopplat till varken bilen eller båten, som är de intressanta objekten.
2 båten skulle vara lite större i bild. Den är nu typ storleksmässigt 1/4 proportion till bilen som är typ "subjekt". Båten är relaterad till subjektet, som är bilen i detta fall, och bör ha en lite större storlek proportionerligt till minst 1/3 till 1/2 av bilen/subjektet.

Blommorna i slutet skulle bli säkert finare med något mer fokus, dessa nedan.
https://www.flickr.com/photos/daklol/20661989139/
https://www.flickr.com/photos/daklol/20227831233/
Vissa gillar spreja lite vatten på blommorna och ta bild i direktljus, andra kanske tycker det är lite för tacky att göra så Men testa gärna om du inte har gjort det.

Gällande leksakerna som Star wars figurerna hade det kanske varit intressant om det var lite mera lek, t.ex. en komposition där en X-wing hade sprängt ett skepp i en intressant uppställning. Nu ligger leksakerna uppställda, lite uppstyltade i snön som om det vore prydnadssaker i ett vitrinskåp. Lite mer lek och kaos i leksakerna hade passat
Även en komposition som att en ensam x-wing ligger i den kalla snön som har "kraschat", där piloten är utlämnad helt ensam i öde mot den stränga kylan och försöker överleva genom att gå mot horisonten. Man ser fotspår i snön som piloten har lämnat ifrån sig från skeppet. Bilden gärna tintat mot kall-blå. Meta hade varit om man ser spår av att barnen har lekt denna story
Måste inte vara lek men gärna en komposition som är något mer intressant, relaterbart eller mänskligt

Denna gran-bild var helt ok
https://www.flickr.com/photos/daklol/25024615035/
Hade önskat att den, granen och kotten på höger sida, "mötte" något på västra sidan i bild. Klockrent om en fågel hade flugit mot den men även bra om det fanns något intressant i förgrunden, kanske något lysande i bakgrunden som en stuga eller lykta eller helt enkelt att det snöade. Nu känns det bara lite för tomt.
Däremot är denna bild HELT perfekt som en bakgrundsbild till skrivbordet! Då kan du fylla ut bildens vänstra sida med ikoner

Permalänk
Medlem

@dubisoft: jag sitter på en macboo pro när jag redigerare mina bilder har inte riktigt koll på vad det är för skärm i den

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: wow tack för all den feedbacken, var mycker mer an vad jag hade räknat med, har inte hållt på så länge så testar mig fram lite men gav väldigt bra tip på vad man kunde ha gjort bättre, håller med i stort sett allt. alltid roligt när någon ny som inte har sett mina bilder kollar på dom som kan se dom med nya ögon och inte någon som har stirrat ihjäl sig på dom

Permalänk
Medlem

Ser hyfsat ut

Jobba lite med komposition och placering.

Jobba också lite med "i fokus" respektive "ur fokus".

Genom placering och fokus kan man styra vart ögat dras och det blir ofta rätt bra.

Permalänk
Medlem

@Daklol: Jag kunde inte somna igår natt, somnade efter 4 på morgonen så jag behövde göra något "vettigt"

Permalänk

Tekniskt sett är ju bilderna bra egentligen. Det jag tycker du kan förbättra är dock att många bilder lider utav samma problem och det är lathet. Ta in detta på fel sätt nu även om det låter gnälligt.

Du bör tänka på att ta några extra kliv för att göra bilden mer intressant. Utelämna staket, vägkanter osv utan försök med fötternas hjälp göra bilderna lite mer rena och berättande. Tänk på att det är viktigt med en rak horisont vid landskapsbilder och en intressant komponering när det kommer till lite mer dokumentära bilder. Det är viktigare än absolut skärpa till exempel.

Macrobilderna känns rätt menlösa om jag får uttrycka mig så, alltså ur ren estetisk synpunkt. Visst är det kul med macro, men det är svårt att bemästra och göra något utav. blommorna på köksbordet är tex ett tråkigt motiv hur man än vänder och vrider på det. Vilda blommor ute eller om du lyckas fånga en miljö där man ser hur det hänger ihop kan bli mycket intressant.

I min mening är ovan nämnda synpunkter väldigt viktiga att tänka på. Det är det som urskiljer dig som "fotograf" jämfört med vanliga ej fotoinresserade svensson med en systemkamera.

Sedan så tar det tid innan man hittar det man gillar att fota. När jag köpte min första kamera knäppte jag bilder på precis allt jag såg. Många som jag då tyckte såg bra ut skulle jag rata totalt i dag.

Fortsätt att ta bilder, till en början är det det bästa man kan göra.
Kolla på bilder av andra fotografer som du gillar och försök se och förstå vad det är som gör bilden bra.
Läs artiklar / böcker om komponering, det är viktigt att förstå!

Köp ett fast objektiv, det får dig att röra dig mer för att få en bra bild. Samtidigt som det inte går att "fuska" för att få en bra bild. jag tycker det är viktigt för att just komma bort ifrån tänket att " det går att zooma " Alternativt tänk att du bara får använda en viss brännvidd vid nästa fototillfälle.

Fota med tänket att bilden ska vara bra direkt i kameran. Utan photoshop och ännu värre, croppning av bilden för att ta bort oönskade detaljer etc.

Det är vad jag tycker är viktigt i alla fall

Permalänk
Medlem

Har genom åren lärt att studera motivet från olika vinklar/perspektiv innan bilden tas, som nybörjare var jag alldeles för snabb på avtryckaren och slarvig med bakgrunden.

Visst kan man ta bilder "rakt-upp-å-ner", typ vykort, från en plats för minnets skull, men det blir sällan intressant för utomstående. Försök vara originell och hitta en vinkel/perspektiv som gör bilden mer unik och berättande, ditt personliga uttryck.

För min del har jag lärt mycket genom att titta på andras bilder och träna bildseendet. Varför gillar man vissa bilder mer än andra.

Konsten är att hitta ett intressant motiv, därefter vinkel/perspektiv - att SE - att ha en ide' om vad man vill berätta - resten är bara teknik.

Henri Cartier Bresson - en mästare på att berätta med sina bilder. Efter ett långt liv med Leican lade han den på hyllan och började teckna, att fotografera är att berätta och det menar han kan göras med penna och papper. Kamera, teckning, akvarell, målning, skulptur mm. är bara tekniker för att uttrycka något personligt. Den här känslan för att uttrycka/berätta kan tränas upp genom att studera även andra konsttekniker än fotografi.

Många med intresse för konstnärligt skapande kan träna upp förmågan att uttrycka sig och nå ganska långt. För att nå toppen krävs hårt arbete, talang, nyskapande och originalitet samt självkritik. Men det är ingalunda unikt för konstnärer.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Många svar som var bra även för mig

Permalänk
Medlem

Sjukt tacksam for alla svar jag har fått, Alltid roligt att få höra vad andra tycker med och fått jätte bra feedback saker som själv aldrig har tänkt på som man kan lära sig av

Permalänk
Medlem

Ffa bilderna från Göta Kanal har kanske lite väl mättade färger och kanske skulle man kunna få "Wilhelm Tham" att se lite mindre blå ut med annan vitbalans?

Annars tycker jag generellt att du behöver fundera mer på vad det är som är motivet och vad som inte är motivet. I många av bilderna är det svårt att veta var man ska fästa blicken och vad det eg är du vill visa.

Försök att visa motivet på något annat sätt än att bara ta en bild rakt upp och ner. Bilderna på tegelstenarna, tex, blir mest "Jaha, där är en tegelsten". Om man går närmare, väljer en annan vinkel eller vad det nu kan vara så att det blir något av bilden som inte vem som helst som skulle gå förbi ser gör den mer intressant. Om det sedan innebär att man ska kräla på marken eller klättra upp i ett träd får man såklart testa/bedöma från tillfälle till tillfälle.

Makrobilderna är generllt lite intetsägande. Nu vet jag inte vad du har för objektiv att tillgå, så det kan ju finnas tekniska begränsningar men fundera mer över komposistion och jobba mer med skärpa/oskärpa. Det kan vara väldigt effektfullt att fota "genom" grenar eller andra blommorså att man har oskärpa både i förgrunden och bakgrunden.

Vad gäller komposition så försök tänka att det ska finnas en linje (eller flera) som leder blicken in i bilden mot motivet.
Försök tänka förgrund, motiv, bakgrund (ibland är ju motivet tex i förgrunden, men du fattar nog vad man menar?) för att få djup i bilden.

Rent tekninsk är bilderna på rosorna ganska överexponerade så du har förlorat mycket detaljer i kronbladen. Röd färg i solljus är "farligt" i det avseedet. Dra ner exponeringen lite och kolla histogram/högdagerblink!
Du har även en del väldigt tydlig kromatisk aberration i vissa bilder. I denna syns det extremt tydligt (förmodligen mycket pga de löjligt mättade färgerna):
https://www.flickr.com/photos/daklol/28188096401/in/dateposte...
Detta går i regel relativt lätt att ta bort i efterbehandligen, särskilt om man fotar i RAW-format. Kameran har troligen en funktion för att ta bort det direkt i kameran om man fotar JPEG.

Ett annat tips du redan fått är annars att kolla på andras bilder och fundera på varför man gillar/inte gillar dem. Försök att härma/efterlikna de bilder du gillar. Det är ett bra sätt att lära och så småningom lär man sig att sätta lite egen prägel på bilderna.
Tänk alltid "bild" även när du inte har någon kamera med dig. Att träna bildseendet är A och O.

Jag tycker dock att du verkar vara på god väg i din utveckling. Man ser ju att du tänker och försöker olika saker. Ibland lyckas det och ibland räcker det inte riktigt hela vägen. Så kommer det att fortsätta vara, men i längden brukar man bli mer och mer träffsäker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle läsa på lite om komposition, vad gör en bra bild?
Varför är en bild på en gata ibland enormt tilltalande, men i vissa fall inte?

Du tar fina bilder, tekniskt. En lite mer mjukare touch på färgerna skulle jag uppskatta dock. Nu känns det flesta ganska hårda och saturerade. Men smaken är som baken. Försök att tänka innan du tar en bild, varöfr tar jag denna bild?
Vad är det jag vill förmedla till tittaren?

Här är lite tips på bra information:
https://expertphotography.com/a-beginners-guide-to-compositio...
https://www.youtube.com/watch?v=O8i7OKbWmRM
https://www.youtube.com/watch?v=qxGwNVNrB64

Permalänk

@Daklol: använder du något fotoredigeringsprogram?

Permalänk
Medlem

Som många tidigare varit inne på, så kan du jobba lite mer på kompositionen..

Komposition handlar mycket om vart man placerar objekt, "linjer" i bilden och hur ögat läser av en bild.
När man tittar på en bild, så börjar man oftast från vänster och går åt höger. Precis som när man läser.

Därför är det ofta, inte alltid, viktigt att man leds in i bilden från vänster för att få till ett djup i bilden. Din bild med bryggan är ett typexempel, men även första bilden på Converse-skon.
De känns behagliga, intressanta och kompositionen ger ett djup.
Om vi tar andra bilden på skon, så stannar blicken nästan direkt och man vet inte vart man ska titta vidare... även om den är ganska lik den andra. Men fokus ligger fel.

När det gäller att placera objekt i bilden så finns det något som heter "det gyllene snittet". Finns också något som heter tredjedels-principen. Där det är att placera objektet (t.ex. ett ansikte) i någon av de fyra skärningspunkterna..
Anledningen är att ögat dras av någon anledning automatiskt till dessa områden.

Det gyllene snittet
http://www.fotosidan.se/cldoc/bildkomposition/gyllene-snittet...

Tredjedelsprincipen
http://feber.se/foto/art/204282/lr_dig_tredjedelsregeln/

Om vi tar dina flygbilder, så är flygplanen mitt i bilden. Hade du placerat dom annorlunda så hade bilderna genast blivit mycket mer intressanta.

Men för att inte dra iväg i alltför lång text, så tänkte jag avsluta med en sista sak..

Tänk på att försöka skapa ett djup i bilden.. Placera något i förgrunden som är oskarpt t.ex. och som inte drar ögonen till sig.
Du har ett bra exempel med din rönnbärs bild. Närbilden visar rönnbären bra, men om du tittar på den andra bilden så har du en fin förgrund och ögonen dras mot in mot rönnbären, som ligger inbäddade i löven. Den hade varit ännu bättre om den var spegelvänd..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

+ på gyllene snitet, men det är även en konst att inte använda det emellanåt.

Kanalbilderna är lite överarbetade i min värld färgmässigt, bilderna slutar se "naturliga ut"
färgmättnad och klarhet, kontrast.
Men överlag håller du bra klass, inga skräpbilder på något vis.

Något som jag kände utvecklade mig som fotograf var ett fast 50mm objektiv, det är till viss del besvärligt att fotografera med, i och med fast brännvidd, och att man därmed får ha zoomen i fötterna,
Svårigheten ligger även i att verkligen veta var man placerar skärpan, stor bländare/lågt bländartal ger ett betydligt kortare skärpedjup, något jag är oförskämt förtjust i.

Dessutom, bra/trevlig bookeh, kort skärpedjup och bra färger gör även att saker "poppar ut" ur foton på ett annat vis, det blir inte en allmänbild, utan du styr vad som betraktaren tittar på på ett helt annat vis.

steg nummer två för mig var ett polaroidfilter,
det ger en helt annan möjlighet att leka med fotona, och vad som "syns" i bilden, det ihop med ett polaroidfilter (styr reflektioner/ljus) leka väldigt med både fokus och reflektioner.

ps. jag körde med Canons 1.4f 50mm, men även deras 1.8 är ett klart dugligt nybörjarobjektiv på alla vis, och går att köpa nytt för under tusenlappen, grymt porträttobjektiv framöver med.

ps2. stor bländare/mycket ljusinsläpp ger dig även helt andra möjligheter att ta porträtt i mörkare miljöer, jag tog med systemkameran ut på krogen, fester och kvällspromenader, och det gick med svag eller måttlig belysning att få riktigt trevliga bilder.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daklol:

hej, jag skulle uppskatta och få lite konstruktiv kritik på mina bilder, vad jag kan göra bättre och vad som är bra. Så gå gärna till min Flickr och kolla tack på förhand

https://www.flickr.com/photos/daklol/

Jag är precis som du, en hobbyfotograf under utveckling Tycker det är många bra tips i tråden!
Har inget mer att tillägga, utan kan bara hålla med om att komposition är oerhört viktigt för att skapa en spännande bild. Fina bilder för övrigt!

För den som vill tar jag gärna emot tips och (kostruktiv) kritik på mina bilder.
https://www.flickr.com/photos/wibergs/

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |