Värt att skaffa extern SSD

Permalänk

Värt att skaffa extern SSD

Är det värt att skaffa en extern SSD att installera spel på?

Permalänk
Medlem

Edit: Jag missade läsa "extern". Sorry. Men du får nog ändå mata oss med lite mer info.

Permalänk
Medlem

Extern för du spelar på en Laptop eller typ NUC?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Hur ska du ansluta disken? USB har ganska dålig random iops prestanda.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: Rent spontant så skulle mitt personliga svar vara nej. Om det ska fungera i närheten av acceptabelt så måste du ansluta via USB 3.0.

Anledningen till att du måste ansluta över USB 3.0 är att USB 2.0 har en teoretisk hastighetsgräns på 60 Mbyte/s medans USB 3.0 har sin gräns vid 625 Mbyte/s. Källa: USB: Hastighet

Utöver detta kommer du även få problem med följande:

  • Stöd för TRIM fungerar inte över USB-bussen

  • Stöd för NCQ över USB-bussen finns inte. Native Command Queuing

  • Alla anslutna USB-enheter delar på bandbredden

  • USB-drivrutinen är PIO och inte DMA som SATA. Så du kommer belasta din CPU mer när du vill läsa och skriva. PIO DMA

  • Vissa programvaror vill inte installera på USB-enheter

Hoppas detta hjälper dig att välja hur du vill göra.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Om du tycker att en vanlig mekanisk hårddisk låter för mycket och laddar för segt så är det värt att köpa en extern ssd. USB 3.0 är nog bra att ha också så du kan få ut max hastighet. Kanske går ändå med USB 2.0 jag vet inte.

Du får ingen annan prestanda vinst i spel mer än att det laddar snabbare som du kanske redan vet.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk

Tror det var Linus Tech Tips som testat om det var spelbart från extern SSD, (sök YT), har för mig att det inte var någon hit direkt.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett flertal externa ssd diskar genom USB 3.0 och min åsikt är aldrig en mekanisk usb hårddisk efter detta. Jag brukar ligga strax över 200MB/S när jag kopierar filer från datorn till denna.

Frågan som uppstår är dock varför inte ha hårddisken internt? Är det en bärbar och din hårddisk är slut? Isåfall köp en större ssd disk till den är väl ett bättre val. Externa diskar ska man egentligen använda för att de just är enkla att flytta mellan datorer.

Permalänk
Medlem

Är det platsbrist så finns också SSD på PCI-e

Permalänk
Medlem

Vad har du för externa portar?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har ett flertal externa ssd diskar genom USB 3.0 och min åsikt är aldrig en mekanisk usb hårddisk efter detta. Jag brukar ligga strax över 200MB/S när jag kopierar filer från datorn till denna.

Frågan som uppstår är dock varför inte ha hårddisken internt? Är det en bärbar och din hårddisk är slut? Isåfall köp en större ssd disk till den är väl ett bättre val. Externa diskar ska man egentligen använda för att de just är enkla att flytta mellan datorer.

Det är därför jag övergav externa SSD planer och kör med Sandisks Extreme och Extreme Pro stickor istället, får runt 200 där med och mindre, smidigare + dom har relativt bra 4k skriv också så kör nån Linux disk ibland på Pro iband när man behöver OS on the fly så att säga.

Längtar tills jag uppgraderar till nytt system med stöd för något nytt gränssnitt dock där man kan utnyttja ett par hundra till skriv för externa lagringen, drömmen är att ha OS + lagring i pytte format med sig på nyckelringen för boot av någelunda explosivt OS samt snabb lagring mmm?