Vad räknas som orderbekräftelse?

Permalänk

Vad räknas som orderbekräftelse?

Gjorde ett fynd tidigare idag hos fotobutiken rajala.

Fick ett mejl med beställningsbekräftelse, ett mejl med leveransbekräftelse med spårnummer och några timmar senare ett mejl där de beklagade sig för prisfel och att de anullerat ordern/fakturan.

Prylen var billig men inte orimligt billig. Räknas leveransinfo med spårnummer som bekräftelse på avtal?

Tack för svar!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Gjorde ett fynd tidigare idag hos fotobutiken rajala.

Fick ett mejl med beställningsbekräftelse, ett mejl med leveransbekräftelse med spårnummer och några timmar senare ett mejl där de beklagade sig för prisfel och att de anullerat ordern/fakturan.

Prylen var billig men inte orimligt billig. Räknas leveransinfo med spårnummer som bekräftelse på avtal?

Tack för svar!

Står troligen i avtalet att de reserverar sig för fel på priset.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

https://www.rajalaproshop.se/swe/leveransvillkor

Citat:

Pris
"Uppenbara prisfel"

Rajala Pro Shop förbehåller sig rätten att annulera ordrar då ett "uppenbart" prisfel inträffat.

Ett uppenbart prisfel defineras på så sätt att priset på en vara skiljer sig märkbart från det normalt förväntade/aktuella marknadspriset.

I dessa fall skiljer sig priset så markant från det verkliga priset att kunden bör förstå att priset är felaktigt.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Står troligen i avtalet att de reserverar sig för fel på priset.

"Pris
"Uppenbara prisfel"

Rajala Pro Shop förbehåller sig rätten att annulera ordrar då ett "uppenbart" prisfel inträffat.

Ett uppenbart prisfel defineras på så sätt att priset på en vara skiljer sig märkbart från det normalt förväntade/aktuella marknadspriset.

I dessa fall skiljer sig priset så markant från det verkliga priset att kunden bör förstå att priset är felaktigt."

Beror iof på vad "markant" innebär. Är mindre intresserad av det eftersom det är så flytande. Däremot undrar jag om leveransinfo med spårningsnr = att vi ingått avtal.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Albinfiskare:
Vilket är priset du fick och vad är det verkliga priset? Så kan vi andra hjäpa till att spåna fram om det orimligt eller inte

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Hade du läst igenom villkoren innan du gjorde affärer med Rajala Pro Shop? Och kände du till deras Uppenbara prisfel policy?

Det är lite köparens skyldighet att alltid ha för vana att läsa igenom villkor och dylikt innan man gör affärer.

På så sätt kan man förebygga sådana här händelser genom att ta reda på om produkten man köper innan inkluderas av Uppenbara prisfel kategorin och att priset är korrekt satt om man misstänker att en vara verkar orimligt prismärkt.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Hade du läst igenom villkoren innan du gjorde affärer med Rajala Pro Shop? Och kände du till deras Uppenbara prisfel policy?

Det är lite köparens skyldighet att alltid ha för vana att läsa igenom villkor och dylikt innan man gör affärer.

På så sätt kan man förebygga sådana här händelser genom att ta reda på om produkten man köper innan inkluderas av Uppenbara prisfel kategorin och att priset är korrekt satt om man misstänker att en vara verkar orimligt prismärkt.

Självklart känner jag till detta. Men de har inte specificerat vad uppenbara prisfel innebär i praktiken. Jag anser inte att det var för billigt, självklart kan de hävda motsatsen, det motsätter jag mig inte. Däremot om de inte ändrar sitt misstag innan orderbekräftelse lämnats så förväntar jag mig att de skall hålla sitt avtal, jag kan väl inte förväntas hålla reda på vad det nuvarande marknadspriset är?

Vad ni i denna tråden anser är prisfel är ej relevant eftersom jag inte frågade er innan jag genomförde köpet. Men låt oss säga att det var halva priset som exempel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Albinfiskare: Spelar inte så stor roll om ni ingått avtal eller inte om de ändå kan bryta det med hänvisning till detta.
Men för att besvara frågan så skulle jag säga att det första mailet du fått på beställningsbekräftelsen räcker som avtal.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Självklart känner jag till detta. Men de har inte specificerat vad uppenbara prisfel innebär i praktiken. Jag anser inte att det var för billigt, självklart kan de hävda motsatsen, det motsätter jag mig inte. Däremot om de inte ändrar sitt misstag innan orderbekräftelse lämnats så förväntar jag mig att de skall hålla sitt avtal, jag kan väl inte förväntas hålla reda på vad det nuvarande marknadspriset är?

Vad ni i denna tråden anser är prisfel är ej relevant eftersom jag inte frågade er innan jag genomförde köpet. Men låt oss säga att det var halva priset som exempel.

Om du inte kan förväntas att hålla reda på vad det nuvarande marknadspriset är, så borde du ha full förståelse ifall om de väljer att avbryta ordern pga av pris fel.

Uppenbart prisfel är nog väldigt beroende av fall till fall, pga tidigare prishistorik, om varan ofta rabatteras kraftigt så är halva priset inte uppenbart. Det är även en fråga om en hur ny produkten är, om den säljs för halva priset under lanseringsveckan så går det att argumentera pris fel. Alternativt om en vara aldrig rabatteras, exempelvis iPhones som först blir billigare när den ersätts.

Om du inte är villig att säga vilken vara, vilket pris du fick samt var ursprungspriset var så tror jag att din magkänsla säger att något inte stämde.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

@Albinfiskare: Spelar inte så stor roll om ni ingått avtal eller inte om de ändå kan bryta det med hänvisning till detta.
Men för att besvara frågan så skulle jag säga att det första mailet du fått på beställningsbekräftelsen räcker som avtal.

Så vem bedömer vad som är "uppenbart prisfel"? Finns ju flera fall där ARN bedömt att varor annonserade för tiotalet procent av ursprungspriset inte kan klassas som uppenbara prisfel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Halva priset skulle iaf jag tolka som orimligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Just med Rajala kan det vara svårt att se om något är "Uppenbart prisfel" då Rajala är ett finskt bolag och väldigt ofta kör reor med priser väl under vad andra svenska återförsäljare tar. Köpte ett objektiv av dom i våras för 12990kr och alla andra svenska återförsäljare låg på 15500kr och upp.

Så frågan är hur billig var den i detta sammanhang jämfört med andra butiker.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Tino:

Om du inte kan förväntas att hålla reda på vad det nuvarande marknadspriset är, så borde du ha full förståelse ifall om de väljer att avbryta ordern pga av pris fel.

Uppenbart prisfel är nog väldigt beroende av fall till fall, pga tidigare prishistorik, om varan ofta rabatteras kraftigt så är halva priset inte uppenbart. Det är även en fråga om en hur ny produkten är, om den säljs för halva priset under lanseringsveckan så går det att argumentera pris fel. Alternativt om en vara aldrig rabatteras, exempelvis iPhones som först blir billigare när den ersätts.

Om du inte är villig att säga vilken vara, vilket pris du fick samt var ursprungspriset var så tror jag att din magkänsla säger att något inte stämde.

Om man har en butik som specialiserat sig på att köpa in och sälja en viss typ av varor så är det nog en fördel om man kan kan värdet på dessa saker, det är inte riktigt lika livsviktigt för en ensam konsument.

Min magkänsla har inte stämt på flertalet gånger när jag köpt teknik (typ varje gång man förhandlar mobilabbonemang tex). Jag definerar inte priset som för lågt, och visst jag kanske är orealistisk men det spelar inte så stor roll om man inte har en policy som bättre definierar vad "orimlig prissättning" innebär rent praktiskt (tex x kr billigare än inköpspris/marknadspris eller liknande)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Gjorde ett fynd tidigare idag hos fotobutiken rajala.

Fick ett mejl med beställningsbekräftelse, ett mejl med leveransbekräftelse med spårnummer och några timmar senare ett mejl där de beklagade sig för prisfel och att de anullerat ordern/fakturan.

Prylen var billig men inte orimligt billig. Räknas leveransinfo med spårnummer som bekräftelse på avtal?

Tack för svar!

Svar ja, så skulle inte acceptera att dom annullera din order om det inte var orimligt billigt.

Om det bara var halva priset så tycker jag att du ska ta detta vidare till ARN om butiken inte ger med sig!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag tror det faktiskt är helt upp till butiken att från fall till fall välja om de vill sälja eller inte, såvida de inte redan skickat produkter och börjar försöka "kräva" returer etc.

För beställningar som inte lämnat lager etc. är det inte mycket man kan göra om ett "fel" upptäcks, oavsett om det handlar om 5kr eller 5000kr - det är upp till säljaren att bestämma.

Notera dock; Det är en helt annan femma om du fått varan/varorna, då kan inte säljaren kräva dem tillbaka / häva köpet, men innan dess, jo det tror jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kvitto är väl orderbekräftelse?

DVS. du får förhandsinfo i första mailet, att den gått in i ditt system.
-"tack för din order, vi hat tagit emot den och ska hantera den"

I det andra mailer får man kvitto och bekräftelse att den gått igenom, och att de ska skicka den snart

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

halva priset utan att det står 50% rabatt etc. för då är det ju inte lika uppenbart, man får ju sälja till vilket pris man vill, uppenbara fel är ju de som är löjligt billiga utan att skäl finns, tex utförsäljning, demovara etc.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Gjorde ett fynd tidigare idag hos fotobutiken rajala.

Fick ett mejl med beställningsbekräftelse, ett mejl med leveransbekräftelse med spårnummer och några timmar senare ett mejl där de beklagade sig för prisfel och att de anullerat ordern/fakturan.

Prylen var billig men inte orimligt billig. Räknas leveransinfo med spårnummer som bekräftelse på avtal?

Tack för svar!

(Från en tidigare tråd)

Från ARN 2007-8330: "Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Så, om allt detta finns i mailet är det att betrakta som orderbekräftelse och avtal har då ingåtts.
För att avgöra om priset är helt orimligt eller ej så måste du nog skriva ut vilken vara och pris det gäller. Men baserat på vad du berättar i övrigt tror jag du får rätt.

Skrivet av Purrfected:

@Albinfiskare: Spelar inte så stor roll om ni ingått avtal eller inte om de ändå kan bryta det med hänvisning till detta.
Men för att besvara frågan så skulle jag säga att det första mailet du fått på beställningsbekräftelsen räcker som avtal.

Ett företags egna policy kan aldrig sätta konsumentköplagen ur spel. Har ett avtal ingåtts ska det ganska mycket till för att man ska kunna häva det. Vad butiken själva tycker är "orimligt" spelar absolut ingen roll.

Skrivet av andreas_dock:

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag tror det faktiskt är helt upp till butiken att från fall till fall välja om de vill sälja eller inte, såvida de inte redan skickat produkter och börjar försöka "kräva" returer etc.

För beställningar som inte lämnat lager etc. är det inte mycket man kan göra om ett "fel" upptäcks, oavsett om det handlar om 5kr eller 5000kr - det är upp till säljaren att bestämma.

Notera dock; Det är en helt annan femma om du fått varan/varorna, då kan inte säljaren kräva dem tillbaka / häva köpet, men innan dess, jo det tror jag.

Japp, du är faktiskt helt ute och cyklar (se mitt svar ovan). De behöver alltså inte skicka varan, det räcker att de har bekräftat ordern med vara, pris och personuppgifter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Blomman90:

Japp, du är faktiskt helt ute och cyklar (se mitt svar ovan). De behöver alltså inte skicka varan, det räcker att de har bekräftat ordern med vara, pris och personuppgifter.

Där ser man! Så fel man kan ha!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Där ser man! Så fel man kan ha!

No harm no foul!
Det är dock gött att veta, så man kanske slipper bli överkörd själv någon gång i framtiden!

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en släkting med ett fall där en vara som normalt kostade lite över 2000kr p.g.a. ett fel hos företaget såldes för ca 1/3 av det priset. Orderbekräftelse skickades innehållande de uppgifter som nämns i ARN 2007-8330. Företaget försökte backa med hänvisning till först sina villkor och sedan till "ond tro", men ARN gick på vår linje. Tilläggas bör att liknande varor med liknande funktion fanns på marknaden för omkring det lägre priset, så prisfelet kunde knappast ses som uppenbart.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag hjälpte en släkting med ett fall där en vara som normalt kostade lite över 2000kr p.g.a. ett fel hos företaget såldes för ca 1/3 av det priset. Orderbekräftelse skickades innehållande de uppgifter som nämns i ARN 2007-8330. Företaget försökte backa med hänvisning till först sina villkor och sedan till "ond tro", men ARN gick på vår linje. Tilläggas bör att liknande varor med liknande funktion fanns på marknaden för omkring det lägre priset, så prisfelet kunde knappast ses som uppenbart.

Men då är det inte ett uppenbart fel, om andra ÅF säljer för det lägre priser.

Vet att det i våras såldes en spikpistol för 199:- på Bolist, medans "normalt" pris var 1199:-

Där hävdes de köpen som inte skickats, men de som fått sina pistoler fick behålla dem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Efter att ha arbetat i många år för en av de större aktörerna på nätet när det gäller komponentförsäljning kan jag vittna om att alla sätt att undvika skicka ordererkännande är åtråvärda. Det kan innebära svarsmail på beställningar som betonar att detta inte är en orderbekräftelse eller liknande idiotgrejor. Personligen tror jag inte att någon av dessa trick håller hos ARN eller i tingsrätten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men då är det inte ett uppenbart fel, om andra ÅF säljer för det lägre priser.

Vet att det i våras såldes en spikpistol för 199:- på Bolist, medans "normalt" pris var 1199:-

Där hävdes de köpen som inte skickats, men de som fått sina pistoler fick behålla dem.

Liknande varor såldes, av både dem själva och av andra återförsäljare, för det lägre priset. Just varan ifråga låg över 2000kr även hos konkurrenterna.

Ett av skälen emot "ond tro" som vi anförde var just att det fanns liknande varor för strax över 700kr, och att det därför inte var ett uppenbart prisfel. Huruvida ARN tog med detta skäl i sin bedömning vet jag ej. Hade det ej funnits liknande varor för 700kr, utan alla varor av denna typ legat runt 2000kr, så hade det varit svårare att hävda att "ond tro" inte förelåg (iofs hade min släkting då troligtvis insett att priset var felaktigt och det hade inte blivit ngn tvist).

Vad jag vill ha sagt är att man kan alltså inte sätta ngn siffra på hur stort felet måste vara för att det skall anses vara "uppenbart", utan man får se till det individuella fallet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD