wifi problem och program som inte svarar efter hhd byte.

Permalänk
Medlem

wifi problem och program som inte svarar efter hhd byte.

tjenare

i förrgår bytte jag HDD i min nästan spritlans nya Dell Xps 9550 (från HDD till SSD)
(datorn hade HDD 2,5" och en SSD m2 som chache) nu har den SSD 2,5" och m2 cache)

efter att ha installerat windows, drivrutiner osv på datorn fungerade allt kanon, (ett tag) igår började jag tappa wifi uppkoppling typ så fort man satt på skype. och många program svara inte...

jag är nästan helt säker på att jag installerat precis alla drivrutiner från dells hemsida...

någon som har någon idé?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

tjenare

i förrgår bytte jag HDD i min nästan spritlans nya Dell Xps 9550 (från HDD till SSD)
(datorn hade HDD 2,5" och en SSD m2 som chache) nu har den SSD 2,5" och m2 cache)

efter att ha installerat windows, drivrutiner osv på datorn fungerade allt kanon, (ett tag) igår började jag tappa wifi uppkoppling typ så fort man satt på skype. och många program svara inte...

jag är nästan helt säker på att jag installerat precis alla drivrutiner från dells hemsida...

någon som har någon idé?

Om du testar med kabel, hur fungerar det då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du testar med kabel, hur fungerar det då?

dell xps har ingen port för kabel.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

dell xps har ingen port för kabel.

Installera pingplotter och testa mot google med en sekunds intervall. Kör testat i minst 10 min

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Installera pingplotter och testa mot google med en sekunds intervall. Kör testat i minst 10 min

jag inaktiverade uPnP på skype klienten igårkväll, och nätet har hållit sig uppe än så länge.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

nä där gick nätet ner igen

ungefär samma tid som igår
19.06 igår och 19.20 idag, måste ju vara något med linan....

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

nä där gick nätet ner igen

ungefär samma tid som igår
19.06 igår och 19.20 idag, måste ju vara något med linan....

Installera pingplotter och testa. Då ser du vart felet är.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Installera pingplotter och testa. Då ser du vart felet är.

ska göra det.

off topic:
En märklig grej hände precis då jag spelade dota, min Fps sjönk rätt rejält, så tog upp aktivitetshanteraren samt core temp.
Tempen låg på stabila 70 gradera, processorn gick på ca 100% men den hade klockat ner sig till 0.76ghz - och pendlade mellan det och uppåt.

känns inte som att det är läge för turbo boosten att gå ner så under load? finns det någon inställning för att justera det?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

ska göra det.

off topic:
En märklig grej hände precis då jag spelade dota, min Fps sjönk rätt rejält, så tog upp aktivitetshanteraren samt core temp.
Tempen låg på stabila 70 gradera, processorn gick på ca 100% men den hade klockat ner sig till 0.76ghz - och pendlade mellan det och uppåt.

känns inte som att det är läge för turbo boosten att gå ner så under load? finns det någon inställning för att justera det?

Stäng av energisparläge när du är inkopplad till strömmen. Det låter som den klockar ned sig.
Det kan också bara så att den går för varmt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Stäng av energisparläge när du är inkopplad till strömmen. Det låter som den klockar ned sig.
Det kan också bara så att den går för varmt.

kör den redan på hög prestanda.
såg precis en inställning jag inte känner igen "Kylningsprincip för dator" aktiv / passiv vad är detta?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Nu hände det igen!
gick in i ett gruppsamtal på skype, poff, inget internet. 2ggr på raken, så fort jag stänger av klienten kommer internet tillbaka. ibland hinner man sitta ett tag i ett samtal innan internet går ner.

va i helvete?

EDIT:

Spiken innan det röda är då skype klienten startas, och det röda (avbrottet) är då jag går in i samtalet.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Nu hände det igen!
gick in i ett gruppsamtal på skype, poff, inget internet. 2ggr på raken, så fort jag stänger av klienten kommer internet tillbaka. ibland hinner man sitta ett tag i ett samtal innan internet går ner.

va i helvete?

Installera pingplotter och testa. Då ser du vart felet är i ditt nätverk.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Installera pingplotter och testa. Då ser du vart felet är i ditt nätverk.

redigerade posten med ett screenshot. jag har ingen aning vad felet är... det ända jag ser där är att internetanslutningen bröts i samband med att jag går in i ett skypesamtal.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

redigerade posten med ett screenshot. jag har ingen aning vad felet är... det ända jag ser där är att internetanslutningen bröts i samband med att jag går in i ett skypesamtal.

Felet är alltså mellan dig och din router. Installera om dina drivrutiner för nätverkskortet. Använd inte de som följer med Microsoft.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Felet är alltså mellan dig och din router. Installera om dina drivrutiner för nätverkskortet. Använd inte de som följer med Microsoft.

har jag redan gjort,
testade dock att ändra om portarna i skype klienten, och verkar fungera nu.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Felet är alltså mellan dig och din router. Installera om dina drivrutiner för nätverkskortet. Använd inte de som följer med Microsoft.

nä nu är det tillbaka igen.
satt precis i ett skypesamtal (kanske 20min) sen gick internet ner. och där efter varje gång jag hoppade in i samtalet dog internet till och med att jag stängde av skypeklienten....

vad fan ska jag göra?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

nä nu är det tillbaka igen.
satt precis i ett skypesamtal (kanske 20min) sen gick internet ner. och där efter varje gång jag hoppade in i samtalet dog internet till och med att jag stängde av skypeklienten....

vad fan ska jag göra?

  1. Kolla om det står något i loggarna?

  2. Vilket wifikort har du i datorn?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:
  1. Kolla om det står något i loggarna?

  2. Vilket wifikort har du i datorn?

har ett Dell Wireless 1830

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:
  1. Kolla om det står något i loggarna?

  2. Vilket wifikort har du i datorn?

märkte något precis

åter igen, då jag går in i ett gruppsamtal dör internet. inte bara på datorn utan även telefonen tappar wifi.
däremot har ps4an internet via kabeln som går till samma modem/router.

har testat två olika modem under kvällen och båda ger samma symtom.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008