Permalänk

Skönaste Mekaniska Tangentbordet ~1k

Tjena där, är som sagt ute efter ett riktigt skönt samt stabilt mekaniskt keyboard för drygt 1k - ser helst att det ingår handledstöd men inget måste så har ni några sköna tips kommentera gärna!

Helst inga corsair produkter, klarar inte av deras (in my opinion) skakiga spacebars.

Mvh Christoffer

Permalänk
Medlem

Som du har ställt frågan och den info du har gett gör det i stort sett omöjligt att svara på frågan!

För det första vad är skönt för dig?
Är det ett tbord med långt slag på tangenterna plus en kraftig känsla för när nedslaget registreras heller är det istället väldigt kort tangent slag och en obefintlig känsla när trycket reggas?
Får det låta nåt heller måste det vara knäpp tyst även när du hoppar på det?

OM du har provat mekaniskt tbord vilka brytare har du då provat?
Och vilka gillade du/gillade inte? Varför gillade du/gillade inte dom?

För mig så är det absolut skänaste tbordet jag provat ett gammalt orginal IBM model M (men gissar på att ett orginal IBM model F skulle ta den platsen om jag fick prova ett).
Klar nummer två är Unicomps tbord (unicomp tog över IBM´s patent från lexmark som i sin tur tog med sig buckling spring patentet från IBM när IBM/Lexmark delades till två bolag).

Unicomps tbord är nästan som IBM´s men dom är inte riktigt lika "tajta" så att säga men det är inga stora skillnader.
Utöver det så kommer dom troligen att hålla lika bra som IBM´s som tex har levt i 20-30år i fabriker/verkstäder/osv och fortfarande känns som i stort sett nya (förutom all skit och slitage på utsidan förstås).

Har provat ett par olika cherry tbord (blåa/röda/bruna) visst dom är ljusår bättre än rubber dome skräpet men för mig är det långt kvar till IBM´s bucklingspring.
Topre har jag inte provat men gissar på att jag skulle gilla dom bättre än cherry.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett nytt tangentbord nyligen.
Vågade mig på en 60% bräda. Super najs!

Vortex Pok3r RGB med svarta MX Cherry:
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Köpte även ett handledsstöd:
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Var ju ganska dyrt iofs

Permalänk
Medlem

Undrar om du läst på lite om olika brytare?
För det är en djungel av brytare där ute.

Detta inlägget av huttala beskriver hur olika brytare uppför sig med rörliga bilder och mycket bra skriven text.

Har du inte läst det, så plugga lite, det är riktigt intressant, om man är intresserad

För brytarna är så personliga. Det jag gillar hatar kanske du!

Det tog mig själv några tusen Kr och flera t-bord att komma fram till vad jag trivs med.

Så mitt bästa tips är att läsa den länken, innan du köper ett random "mekaniskt tangentbord" för allt handlar om brytarna.

Sen finns det många begagnade bord här på marknaden, så där finns pengar att tjäna.

Att gå till en fysisk affär o testa kan vara bra, men där känner man ju bara nerslaget.

Man ska sitta med bordet i minst 2 veckor för att få rätt uppfattning, tycker jag. (fast ibland tar det bara 2 timmar, för att kronan ska trilla ner och man får en tanken "detta kommer jag never ever att trivas med" )

Som sagt olika brytare, olika personligheter och även olika behov.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.3 (korspostning)*

Tråd låst då vi fortfarande inte tillåter korspostning. Vänligen fortsätt diskussionen i Mekaniska tangentbord och tillbehör, allmän diskussion och frågor-tråden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...