Köpa nytt chassi, tyst och som mina saker får plats i till vettigt pris :)

Permalänk

Köpa nytt chassi, tyst och som mina saker får plats i till vettigt pris :)

Jag har idag ett gammalt Cooler master chassi som inte är komplett med hdd-rack samt att det saknas en del luckor så det blir snabbt damm inuti. Tänkte därför uppgradera till ett nytt chassi och behöver lite hjälp med vad jag ska välja

Min konfiguration kommer se ut som följande

Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Noctua nh-d15 (inhandlas samtidigt som chassit)
Moderkort: ASRock Z77 Extreme6
Minne: 4 x Corsair 8GB DDR3 Vengeance LP
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming (inhandlas samtidigt som chassit)
Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck.
Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W

Det jag letar efter är ett nog stort chassi för mina delar, speciellt processorkylaren kommer väl ta plats? Och ev grafikkortet tar väl ganska stor plats?
Sen vill jag ha det så tyst och kallt som möjligt, men har bara haft högljudda konstruktioner tidigare så är det lite ljud så är det inga problem.

Priset är helst kring tusenlappen.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

Det är egentligen enbart CPU kylaren som kommer att begränsa ditt val av ATX chassi. Noctua NH-D15 kräver 165 mm plats från moderkortet. Många chassin har dock inte detta värde specificerat på prisjakt men går ofta att kolla upp enkelt på tillverkarens webbsida om du hittar något som ser intressant ut.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s290315186#rparams=m=s2...
Fractal Design R* är populärt, jag har svårt att se dig missnöjd med det.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Har du några fler krav på chassit än tyst och ATX storlek??

R5 är alltid rekomenderat, välbyggt, kvalitet, ljuddämpat, under tusenlappen.

Inga fönster som ska vara med etc??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Har inga krav på utseende eller speciella finesser. Det enda jag vill är att det ska rymma mina komponenter och ev några fler hårddiskar i framtiden, samt helst så tyst och svalt som möjligt.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Har inga krav på utseende eller speciella finesser. Det enda jag vill är att det ska rymma mina komponenter och ev några fler hårddiskar i framtiden, samt helst så tyst och svalt som möjligt.

Har du kollat så ramminnena ryms under cpu-kylaren?

(samt länken i din signatur funkar inte )

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Litenskit: haha satt precis och tänkte "jag borde ändra min signatur" så läste jag ditt inlägg :X

Har kollat minnenan nu och det är 4 st Corsair 8GB DDR3 Vengeance LP
https://www.dustin.se/product/5010789552/8gb-ddr3-vengeance-l...

Sådana. Någon som vet om det blir problem med plats för Noctua nh-d15 med dom?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Tänkte du överklocka mycket, eller är det utseendet på kylaren som gör att du vill ha Noctuan?
Annars rekomenderar jag Cooler Master 212!
Den är populär å jag har själv använt den på flera cpu:er. Bla. en överklockad 2500k.
Grymt prisvärd kylare

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk

Tänkte överklocka så mycket det går, samt även ha nere fläkthastigheten på kylaren. Då var noctuan i särklass bäst i testerna då dom kunde hålla nere varvtalen bra mycket mer än konkurrenterna. Så får jag in den så får det bli en sådan.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

Den går in utan problem i ett Fractal Design R*. Den kyler helt klart riktigt bra, kostar därmed, tar mycket plats och är tung. Men den är riktigt högkvalitativ, fläktarna är i toppklass, likaså resten av kylaren. Osäkert dock om du verkligen kommer att behöva den.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!