Permalänk
Medlem

hjälp mig får 60fps i min 4k tv.

Hej! Nu får jag fan damp, har kört i full hd lång tid, dessförinnan funkade 4k 60fps med CAC-1070, har haft adaptern på hela tiden. men nu tänkte jag köra i upplösningen 4k pga har kraftfullare grafikkort. men de kommer upp max 30 fps i 4k.

jag har testat alla hdmi portar, ändrat inställningar till gamer och pc inget av de hjälper, ändrat massa andra inställningar men inget hjälper. här är tvn jag har:
https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=pl&u=http://ww...

Jag har haft 4k 60fps i tvn innan vet inte varför de inte går nu. har även testat byta plats på grafikkort displayportarna.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har inställt på 30 Hz i skärminställningar på datorn. Har du vsync aktiverat så låser den fps:en på max 30 då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cricke11: det är skärminställningarna jag gjort, inte i spelet. fortfarande inte löst.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pokerproffset: Oklar på var du endast får 30 fps/Hz?

30 fps är ju en grafikortsfråga om inställningar runt V-sync, kvalitetsnivå som Ultra/high etc. Fps är renderingsfrekvens i spel.

30 Hz däremot indikerar att du inte kan driva skärmen/TV:n i högre signalfrekvens via bildskärmsinställningarna i Windows.

Det senare kan till exempel bero på att TV:n i fråga endast tar emot signaler med högre pixelklocka ifall man använder en specifik HDMI-ingång. Det kan också kräva att HDMI-ingången ställs om i ett annat läge, typ "UHD Deep color ON/OFF" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pokerproffset: Oklar på var du endast får 30 fps/Hz?

30 fps är ju en grafikortsfråga om inställningar runt V-sync, kvalitetsnivå som Ultra/high etc. Fps är renderingsfrekvens i spel.

30 Hz däremot indikerar att du inte kan driva skärmen/TV:n i högre signalfrekvens via bildskärmsinställningarna i Windows.

Det senare kan till exempel bero på att TV:n i fråga endast tar emot signaler med högre pixelklocka ifall man använder en specifik HDMI-ingång. Det kan också kräva att HDMI-ingången ställs om i ett annat läge, typ "UHD Deep color ON/OFF" eller liknande.

jag får 30 Hz menar jag, även 30 fps i spel är max i både 1440p och 4k. har testat olika ingångar, inställningar verkar inte finnas nåt deep color inställningar. man kan välja att labela hdmi ingångarna då har jag testat gaming och pc men ingen skillnad. ska testa igen att köra olika ingångar på hdmi ingångarna.. eftersom jag vet att jag har haft 4k 60hz innan med denna tvn och club3d adaptern.

Permalänk
Medlem

tänkte kolla med hdmi portarna nu. en heter HDMI (ARC) en heter bara HDMI och en heter HDMI (MHL) är de någon speciell av de som brukar va till 4k 60 Hz eller har det inget med saken att göra, vet att MHL är för typ ljudöverföring tror jag, ARC vet jag inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

tänkte kolla med hdmi portarna nu. en heter HDMI (ARC) en heter bara HDMI och en heter HDMI (MHL) är de någon speciell av de som brukar va till 4k 60 Hz eller har det inget med saken att göra, vet att MHL är för typ ljudöverföring tror jag, ARC vet jag inte riktigt.

ARC skickar ljudsignaler tillbaka via HDMI i princip. MHL står för Mobile Highdef Link och gör det möjligt att skicka hd kvalite via en microusb kabel. Mig veterligen påverkar ingen av dem bildfrekensen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pokerproffset: Kan vara så att du kört 60 Hz/4K med 4:2:0 chroma-subsampling, dvs att färgerna upplösning i praktiken är 1920x1080? Detta är det gängse sättet att få 4K/60 Hz på en del äldre och enklare TV-apparater. Inga problem med filmat material, och kanske inte spelen heller, men ger ganska dålig bild för datorn.

Detta ställer man in i grafikkortstinställningarna. Man måste först växla över från RGB till YCbCr-format för att kunna köra 4:2:0-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pokerproffset: Kan vara så att du kört 60 Hz/4K med 4:2:0 chroma-subsampling, dvs att färgerna upplösning i praktiken är 1920x1080? Detta är det gängse sättet att få 4K/60 Hz på en del äldre och enklare TV-apparater. Inga problem med filmat material, och kanske inte spelen heller, men ger ganska dålig bild för datorn.

Detta ställer man in i grafikkortstinställningarna. Man måste först växla över från RGB till YCbCr-format för att kunna köra 4:2:0-nivå.

försökte kolla det, de enda jag får fram är srgb IEC61966-2 och nåt annat, har aldrig ändrat de. ja misstänker att det är club3d grejen som inte funkar med denna tvn eller nåt ingen aning. redan gett upp, blir å köpa en ny tv nästa år, det stod att denna tvn skulle vara 4k 2.0 hdmi, den kostade 10 tusen typ och den är inte mer än 3 månader gammal.