Skulle ett Capture Card hjälpa tro?

Permalänk
Medlem

Skulle ett Capture Card hjälpa tro?

tjenna tjenna.

Har nyligen byggt en rätt bra dator som jag tänkt att streama med.

problemet jag har är att jag inte kan höja kvaliten på streamen till en tillfredställade kvalite utan att streamen laggar.

det blir i stort sett ingen överhuvudtaget effekt alls på mitt spelade eller så men streamen laggar när jag höjer kvaliten på streamen.

stream settings just nu: res: 1280x720 / fps: 60 / bitrate: 3500 / x264 preset: fast. detta funkar utan att streamen laggar men skulle vilja bumpa upp det mer.

sedan har jag också 100/100 internet från comhem och mina senaste mätningar ligger på 95~ ner och 95~ upp, så internetet är de ju inget fel på i min åsikt.

då är frågan, Skulle ett Capture Card hjälpa tro?

specs:

CPU: Intel Core i7 6700K 4GHz Skylake

RAM: 16GB 3000MHz

Moderkort: Gigabyte Z170-Gaming K3

Grafik: Acer GN246HL @ 144Hz / NVIDIA GeForce GTX 1070 (Gigabyte)

lagring: Samsung SSD 850 EVO 500GB (SSD)

ström: EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju spontant att det ser ut som om datorn borde klara det där utan problem?

Du borde hitta orsaken till problemet, vad det är exakt som går åt skogen och exakt vad du menar när du hasplar ur dig att det "laggar".

Det kan vara en så enkel sak som att ditt nätverkskort chokar när du har mer än en dataström igång samtidigt, eller din router, eller ditt grafikkort har fel inställningar osv. Nä, felsök på riktigt och se vad som slår i taket och åtgärda problemet istället för att fumla efter andra lösningar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

datorn borde fixa det där utan problem. så det ligger snarare ett problem på vägen.
jag har en sämre dator och min klarar dom inställningarna utan problem

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Tror det inte framgick vilket program som användes för streaming?

Men om det är Shadow Capture (Nvidia), så brukar dom väl ha nån temporär fil som skrivs till. Ifall det är hårddisken som inte klarar av trycket vid högre inställningar och då blir effekten lite "laggigt".

Har inte personligen streamat, men var väl det jag kunde komma på just nu.

Permalänk
Medlem

@Gruk
@Christley
@MindBlaster_303

Jag har använt både xsplit och obs, samma problem på båda, och om jag inte var tillräckligt tydlig så spelar det ingen större roll vilken kvalite jag kör på streamen, mitt game:ande tar ingen stryck alls alltså inga preformence drops eller nåt har låg ping och allt... så datorn klarar fint att driva grejena.

problemet är att när båda jag själv och andra kollar på streamen när jag krankat upp kvaliten på streaming tjänsten så laggar / buffrar den. sen vet jag också att twitch inte tar emot mer än 3500bitrate det jag undrar då om ett capture card skulle hjälpa för jag har för mig att ett sådant kort komprimerar filerna on the go så att man får bättre kvalite på streamen så att den blir smooth och utan att den behöver buffra.

sen förstår jag att jag skall "göra en riktigt felsökning" men det är som att säga till någon okunnig människa som behöver hjälp med ett vardagsproblem att google saken, jag är ju här för att jag behöver advice då jag redan försök rätta till saken på mitt sätt som jag vet hur, men tipsen jag fick här då att skaffa ett dedikerat nätverkskort kanske? för just nu är min kabel direktkopplat till moderkortet.

skaffa ett nytt modem?
skaffa en ny high-quality nätkabel?
fiffla med nätverks settings?

tackar för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Om inte du får en massa "dropped frames" så är det nog inte i din ände och då hjälper inte ett capture card tror jag.

Ett tips är ju att dra igång en (Twitch) stream ett tag, sen gå till https://r-1.ch/analyzer/ och skriver in ditt användarnamn och låter sidan analysera din stream så ser du om det finns några rekommendationer där.

Sen vad jag vet är det väl inte fullt ut 3500 bitrate för "små-streamare" utan partnerskap så det kan vara Twitch som är flaskhals också (jag kan ha fel men har för mig det)

Testa t.ex. www.hitbox.tv och se om det ser bättre ut med samma inställningar.

Här finns tips för Twitch + OBS : https://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1262922-open-...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Antar att du streamar på twitch? Twitch brukar begränsa bandbredden för icke partners vad jag vet iallafall. Så problemet ligger förmodligen hos dom och inte dig. Kör med liknande inställningar själv när jag streamar på twitch, höjer jag dom lite så laggar det ofta. Testade däremot streama på youtube med 1080p och 60fps utan problem alls då dom inte begränsar bandbredden och tittarna har möjligheten att välja vilken upplösningen dom vill ha på streamen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

@Asken
@Bitz91

Tackar för tipsen, skall kolla upp och testa detta under dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirbyman:

sen förstår jag att jag skall "göra en riktigt felsökning" men det är som att säga till någon okunnig människa som behöver hjälp med ett vardagsproblem att google saken, jag är ju här för att jag behöver advice då jag redan försök rätta till saken på mitt sätt som jag vet hur, men tipsen jag fick här då att skaffa ett dedikerat nätverkskort kanske? för just nu är min kabel direktkopplat till moderkortet.

Du har två bra tips ovan här, börja med dom.

Nu till det jag citerar.
Ursäkta mig?

Så det är som att be dig googla felet när jag rekommenderar att du istället för att yra omkring och leta lösningar på symptomen, faktiskt tar reda på vad som är fel och löser det? Seriöst?

Om du faktiskt vet att du ska felsöka, men fråga då hur man gör det? Vet du ens vad systematisk felsökning faktiskt innebär i verkligheten? Tjena, jag har 25 års yrkeserfarenhet av det. Vill du har verktyg? Hallå, vi är flera hundra användare här som sitter med det varje dag. Men om du inte tänker rätt från början, utan yrar omkring och letar quickfixar för att du är en latmask eller inte förstår, ja då får vi börja från början med hur du ska göra. Tryck fan inte upp liknelsen att det jag skrev är som att be dig googla något. Det är det inte och det är en förolämpning av dig att skriva så.

Hittills felsöker du inte, du bara testar olika förslag på vad som skulle kunna vara fel.
Efter ett tag, jag vet inte... med ålder? (när man slutar skriva "advice" och byter det mot "råd", eller "laggar" mot "jag får länktapp mot min internetleverantör" eller liknande) så kommer man fram till att, det blir fasen bättre och billigare om man gör rätt från början, även om det innebär att man måste arbeta och läsa på lite.

Sorry om det känns elakt, men någon gång kommer du att fatta att det är så här du ska jobba.

Vill du ha svar på hur du ska leta fel? Tala om hur du felsöker och be om råd, du har inte felsökt ett smack än så länge... exakt noll.

/G

//edit: jag ser andra användare rekommendera att man läser det här: http://xyproblem.info/ - förstår det och sedan återkommer i många frågor som liknar ditt resonemang. Det har visst ett namn, det du gör.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: asså det var absolut inte min mening att försöka förolämpa på något sätt, fick bara den känslan liksom när man är så van att någon bara säger "googla det" menar absolut inget ont... jag är ju här såklart för att jag inte vet vad jag skall göra efter att jag testat det jag vet man kan testa och det inkluderar även då att jag inte vet hur man felsöker problemet annars hade jag inte skrivit en tråd och bett om hjälp.

och klart så testar jag olika förslag på vad som skulle kunna vara fel, jag är ingen expert på såna här grejer jag är 24 bast och är utbildad till svetsare inte data-tekniker så självklart har jag inte dem 25 åren av erfarenhet som du har, så det jag säger med all respekt är att jag behöver mer specifik vägledning än att bara få veta att jag skall felsöka riktigt när jag inte vet hur man gör hehe

jag läste länken du skicka och jag förstår din poäng.

Nu har jag även fått lite vägledning här i tråden som jag är tacksam över och som jag skall ta en titt på snarast.

Tackar även för att du själv tagit tid med denna tråden och har jag fortsatta problem så återkommer jag gärna här.

som sagt tack för din tid och ha en fortsatt trevligt dag