4790K Sabretooth-Z97. Klocka mera? Delid?

Permalänk
Medlem

4790K Sabretooth-Z97. Klocka mera? Delid?

Två frågor:
1. Vad skall man ha för pasta mellan locket och chippet, om jag gör en "delid"?
2. Ni som når 5GHz med samma, eller motsvarande CPU, vad har ni för spänning för att nå dit?

Har försökt att nå nya höjder med min gamla CPU idag. Startat om burken säkert hundra gånger idag.
Igentligen finns det ingen anledning att överklocka alls, allt fungerar fort nog, men för att göra en lång historia så kort som möjligt, började det igentligen med att jag körde TimeSpy demot och upptäckte att Vcore blev "röd" (Över 60 grader). Jag började luska i varför just dessa kretsar på moderkortet vill gå så varma. Det visade sig att Asus i auto läge bränner på med alldeles för mycket spänning till CPU ström kretsarna... (1.38V @ 4.4GHz)
Jag gich in i "DIGI-Powercontroll" och sänkte från näst högsta (lvl-8) till nivå-4, på två minuter sjunk tempen med tio grader. Detta var i förra veckan. Varje gång jag startade datorn, så stod den på nytt på åttan. Man kan skuva på värdena i Windows, men de sätts i BIOS. Så idag trötnade jag på att åter behöva skruva ner samma parameter. Och när jag väl var in i UEFI/BIOS, så vart fan lös!

Just nu kör jag i 4.8GHz @ 1.3V. Upp hit räcker det med små spännings ökningar, men nästa steg kostar.
För att boota in i windows med 4.9GHz krävdes det 1.44V.
Vid 4.8GHz drar tempen under last iväg till 67 grader på två kärnor 61 och 56 på de andra. Så jag tror att en delid kommer hjälpa? Men jag har ingen aning om vad som är lämpligt "under locket"? Erfarenheter uppskattas!

Jag provar gärna att gå en bra bit norr om 1.6V om jag bara kan hålla tempen i chack. Vid 4.9GHz hade jag en topp notering på 79 grader och det är så långt som jag kan gå. Efter en delid kanske jag klarar 5GHz?
Jag backade till 4.8GHz och försökte gå från 1600 till 2400 på minnena (DDR3-2400GHz) men det gick inte. Då bootade datorn till Windows inloggnings fönster, men efter jag matat in lösen, vart det häng. Bilden fryser och fläktarna rampar upp.

Jag provade ASUS automatiska överklock två gånger.
Första gången hittade den på 36x125. (4500) Andra gången körde den på 46x105. (4830)
Jag har inte kört några test program ännu, vill helst passera 5GHz först. Sedan kan jag gott tänka mej att backa ner till 4.6 @ 1.2v eller så. När man lekt färdigt.

Vcore, som startade det hela, ligger nu stabilt på 35 grader @ 1.3v. så man kan ju bara spekulera i hur mycket moderkortet drog på i auto för att den skulle över 60?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!