Macbook Pro 2016 is coming

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2016 is coming

https://9to5mac.com/2016/10/18/report-apple-to-hold-event-to-...

Äntligen lite rykten med substans, ser ut som att vi får ett event den 27:e oktober!

Permalänk
Medlem

Äntligen! Suttit utan dator i snart 3 veckor då jag vill avvakta och se om det är en uppgradering mot tidigare versioner. Verkar ju vara en bra skoldator så får hoppas det var värt väntan.

Hur lång tid brukar det ta innan man kan få hem en om man beställer nästan direkt?

Permalänk
Skrivet av Francesc:

Äntligen! Suttit utan dator i snart 3 veckor då jag vill avvakta och se om det är en uppgradering mot tidigare versioner. Verkar ju vara en bra skoldator så får hoppas det var värt väntan.

Hur lång tid brukar det ta innan man kan få hem en om man beställer nästan direkt?

Brukar levereras ca 1 månad efter eventet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tråkigt bara att adaptrar verkar vara det som behövs mer och mer på Apple produkter eftersom alla portar försvinner hela tiden.

Det räcker inte ens med de 2 USB portarna som finns på min MBP 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tråkigt bara att adaptrar verkar vara det som behövs mer och mer på Apple produkter eftersom alla portar försvinner hela tiden.

Det räcker inte ens med de 2 USB portarna som finns på min MBP 15.

Så sant så, men får hoppas att de får med en thunderbolt 3 så man kan driva fler skärmar. Ska bli intressant att se vilka portar som kommer finnas kvar. De läckta bilderna på 13"-chassit verkar ju visa att 13" endast får usb-c, dock 4 st av denna. Återstår att se hur mycket av det som är sant, och vad som händer med 15".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Äntligen! Suttit utan dator i snart 3 veckor då jag vill avvakta och se om det är en uppgradering mot tidigare versioner. Verkar ju vara en bra skoldator så får hoppas det var värt väntan.

Hur lång tid brukar det ta innan man kan få hem en om man beställer nästan direkt?

Absolut bra skoldator, använt min macbook air i 4 år på skolan och den håller än, kör fortfarande Matlab t.ex. på den. Man kan ju hoppas de trycker in en Kaby Lake i airen, då får du något som håller ett bra tag framåt för skolarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shanton:

Absolut bra skoldator, använt min macbook air i 4 år på skolan och den håller än, kör fortfarande Matlab t.ex. på den. Man kan ju hoppas de trycker in en Kaby Lake i airen, då får du något som håller ett bra tag framåt för skolarbete.

Kommer nog ändå kolla mer mot MbP då jag tänker mig spela lite spel på den som är lite mer prestandakrävande än grafikkrävande. Men om Air:en ser ut att klara av det ändå så är det ju en stor fördel.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande MacBook Pro är från 2008. Den fungerar visserligen fortfarande, köpte den snabbaste modellen med uppgraderad CPU. Uppgraderade den med en Intel 510 SSD för ett par år sedan vilket gav ett mycket stort prestandalyft. Men det börjar bli dags för en ny då den saknar stöd för det senaste operativsystemet macOS Sierra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Tråkigt bara att adaptrar verkar vara det som behövs mer och mer på Apple produkter eftersom alla portar försvinner hela tiden.

Det räcker inte ens med de 2 USB portarna som finns på min MBP 15.

Det är för att Apple satsat på trådlösa uppkopplingar. Det r ju dock förutsatt att man använder andra Apple-enheter tsm med sin dator. Trådlöst är framtiden!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Det är för att Apple satsat på trådlösa uppkopplingar. Det r ju dock förutsatt att man använder andra Apple-enheter tsm med sin dator. Trådlöst är framtiden!

Jo fast allt kan inte vara trådlöst, nu blir det krav att ha adaptrar till t.ex externa hårddiskar och USB minnen.

Vissa arbetsplatser jag sitter på har inte wifi tillgängligt för datorer utan cert/ad-konto, så där är det ännu en adapter till Ethernet.

Jag använder två skärmar till min macbook, så jag är redan nu tvingad att använda en liten USB hubb för att kunna använda datorn utan att koppla ur och i saker hela tiden.

Permalänk
Skäggig legend

Jag är lite på jakt efter en ny laptop, inte för att jag behöver utan mest för att jag velat ha en med bra batteritid, flyt och well, byggkvalité som Apple är kända för. Ingen dator som jag känt på når upp till kvalitén av macar, speciellt macbooks. Samt att deras trackpads är världsledande.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Jo fast allt kan inte vara trådlöst, nu blir det krav att ha adaptrar till t.ex externa hårddiskar och USB minnen.

Vissa arbetsplatser jag sitter på har inte wifi tillgängligt för datorer utan cert/ad-konto, så där är det ännu en adapter till Ethernet.

Jag använder två skärmar till min macbook, så jag är redan nu tvingad att använda en liten USB hubb för att kunna använda datorn utan att koppla ur och i saker hela tiden.

Känner du till time capsule? Finns ingen anledning att köra med extern hårddisk på det sättet. Du behöver inte heller ett USB-minne. Lägg det på icloud drive ist, så kommer du åt det överallt, så länge du har en dator med uppkoppling. Som sagt, trådlöst är framtiden, vare sig du klagar på utgångar eller inte. Det finns en lösning för allt. Du behöver bara läsa på lite och ha viljan att lära dig.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Känner du till time capsule? Finns ingen anledning att köra med extern hårddisk på det sättet. Du behöver inte heller ett USB-minne. Lägg det på icloud drive ist, så kommer du åt det överallt, så länge du har en dator med uppkoppling. Som sagt, trådlöst är framtiden, vare sig du klagar på utgångar eller inte. Det finns en lösning för allt. Du behöver bara läsa på lite och ha viljan att lära dig.

Nu vet jag inte var du jobbar men många företag har policys ang var filer ska lagras.

Jag har en krypterad extern hårddisk och ett krypterat USB minne där jag lagrar filer som ingen annan ska komma åt.

Jag är hos många olika kunder och jag tänker inte logga in på mitt Onedrive/icloud drive konto på kunders datorer för att komma åt viss data.

Jag tänker inte heller köpa en time capsule när jag kan ha en extern hårddisk att göra backup på, en time capsule kan inte tas med överallt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Nu vet jag inte var du jobbar men många företag har policys ang var filer ska lagras.

Jag har en krypterad extern hårddisk och ett krypterat USB minne där jag lagrar filer som ingen annan ska komma åt.

Jag är hos många olika kunder och jag tänker inte logga in på mitt Onedrive/icloud drive konto på kunders datorer för att komma åt viss data.

Jag tänker inte heller köpa en time capsule när jag kan ha en extern hårddisk att göra backup på, en time capsule kan inte tas med överallt heller.

Jag är faktiskt Mac-rådgivare!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Genx031:

Det är för att Apple satsat på trådlösa uppkopplingar. Det r ju dock förutsatt att man använder andra Apple-enheter tsm med sin dator. Trådlöst är framtiden!

Men Apple är snarare ett företag som bromsar utvecklingen mot välfungerande trådlösa lösningar, de håller på med sina egna lösningar mest pga designskäl snarare än att det är bra teknik, många verkar inte heller förstå principerna för trådlöst och hur begränsad plats det finns i etern, att koppla upp allt trådlöst på ett kontor blir inte bra.
Apple har dessutom inte visat nått större intresse för trådlös laddning vilket är ett område som alla väntar på ska ta fart, trådlös dockning är också nått som tekniskt skulle kunna bli bra men där det går trögt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: du sa se att trådlös laddning inte kommer vara något problem till nästa lur!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Kör en vanlig MacBook från 2008, som fungerat bra, men som det börjar bli dags att byta ut. (Har haft betydligt modernare HP-laptops där grafikkretslödningen släppt flera gånger samma tid - obrukbara). Ska bli kul att se vad de erbjuder. Byggkvalitet på just laptops som får räkna med en del fysiskt slitage är viktigt, och Apple brukar leverera.

Hoppas på ~1kg, med 15" retinadisplay, men lär bli svårt att få till.

Lenovo har haft en del intressanta varianter också, så får bli att jämföra, men vill helst slippa Windows 10.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att vikten är det mest väsentliga vad gäller MacBook Pro. Den får gärna vara hyfsat slimmad, ungefär som nuvarande modell men det får gärna vara tjockt och kraftigt gods i chassit så det håller bra och länge. Sen så ska man inte tumma för mycket på prestandan. Hellre att de behåller nuvarande mått och vikt med moderniseringar av chassit och att de klämmer i så kraftiga komponenter som möjligt än att de bantar ner den för mycket.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fortfarande håller sig till Nvidia gällande GPU, samt att de släpper en 'fläskigare' uppgradering än tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Genx031:

@mrqaffe: du sa se att trådlös laddning inte kommer vara något problem till nästa lur!

Men jag vill ha det på alla mobila enheter och nyss, Qi har ju funnits ett tag på en del telefoner som standard och gått att addera på en del men att kunna ladda alla typer av prylar direkt man lägger dem på skrivbordet hade varit på tiden, tom Ikea har ju byggt en del möbler med Qiladdare.
Trådlös laddning har ändå inte riktigt tagit fart eftersom Apple inte har valt sida eller visat nått eget eller tagit avstånd för nån teknik.
Detsamma gäller trådlös dockning men där håller ju MS på med sitt Continiuum https://www.microsoft.com/sv-se/windows/continuum som är deras "dockmjukvaruprojekt" när det kombineras med "trådlöshet" så har man till stor del suddat ut gränserna mellan allt från telefon till stationär dator.
Just inom det här området är det väldigt tyst från Apples sida samtidigt som det nog är nästa stora steg ungefär som när Iphonen släpptes och förändrade vad vi förväntar oss av en telefon.
Att kombinera ihop telefon/dator (men kanske till viss del döda bärbara datorer/plattor) skulle vara intressant på många företag.
Men som sagt, så en "pro laptop" som verkligen skulle ha nån ny teknik och funka på kontor skulle laddas och dockas trådlöst, den kunde dessutom vara designad så den funkade bra med locket stängt hela tiden när den är dockad så varför inte en e ink display på baksidan skärmen där man kan visa statusuppdateringar eller läsa tidningen med minimal elförbrukning som bonus.
Kommer de med nått sånt så skulle jag bli positivt överraskad över deras innovationsförmåga igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men jag vill ha det på alla mobila enheter och nyss, Qi har ju funnits ett tag på en del telefoner som standard och gått att addera på en del men att kunna ladda alla typer av prylar direkt man lägger dem på skrivbordet hade varit på tiden, tom Ikea har ju byggt en del möbler med Qiladdare.
Trådlös laddning har ändå inte riktigt tagit fart eftersom Apple inte har valt sida eller visat nått eget eller tagit avstånd för nån teknik.
Detsamma gäller trådlös dockning men där håller ju MS på med sitt Continiuum https://www.microsoft.com/sv-se/windows/continuum som är deras "dockmjukvaruprojekt" när det kombineras med "trådlöshet" så har man till stor del suddat ut gränserna mellan allt från telefon till stationär dator.
Just inom det här området är det väldigt tyst från Apples sida samtidigt som det nog är nästa stora steg ungefär som när Iphonen släpptes och förändrade vad vi förväntar oss av en telefon.
Att kombinera ihop telefon/dator (men kanske till viss del döda bärbara datorer/plattor) skulle vara intressant på många företag.
Men som sagt, så en "pro laptop" som verkligen skulle ha nån ny teknik och funka på kontor skulle laddas och dockas trådlöst, den kunde dessutom vara designad så den funkade bra med locket stängt hela tiden när den är dockad så varför inte en e ink display på baksidan skärmen där man kan visa statusuppdateringar eller läsa tidningen med minimal elförbrukning som bonus.
Kommer de med nått sånt så skulle jag bli positivt överraskad över deras innovationsförmåga igen.

Får väl se vad som kommer på onsdag helt enkelt! iaf när d kommer till datorer.

Nästa steg mot trådlös uppkoppling blir ju Apple Pay när det nu kommer till Sverige.. Det den delen som är lite tråkigt när det kommer till Sverige. Vi må vara en av de länder som har mest iPhones sett till mängd invånare, men ändå dröjde Siri 1 år och Apple pay lär väl komma till nästa år.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Genx031:

Får väl se vad som kommer på onsdag helt enkelt! iaf när d kommer till datorer.

Nästa steg mot trådlös uppkoppling blir ju Apple Pay när det nu kommer till Sverige.. Det den delen som är lite tråkigt när det kommer till Sverige. Vi må vara en av de länder som har mest iPhones sett till mängd invånare, men ändå dröjde Siri 1 år och Apple pay lär väl komma till nästa år.

Såna lösningar är jag däremot stark emot, Apple pay och de andras motsvarigheter är inget positivt på nått sätt för nån annan än Apple, jag har noll förtroende för tjänster som vill leka bank utan att behöva följa bankernas regelverk och ge samma skydd.
Om Apple eller Google ska hålla på med betaltjänster och kunna tas seriöst ska de även söka tillstånd och bli bank på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Såna lösningar är jag däremot stark emot, Apple pay och de andras motsvarigheter är inget positivt på nått sätt för nån annan än Apple, jag har noll förtroende för tjänster som vill leka bank utan att behöva följa bankernas regelverk och ge samma skydd.
Om Apple eller Google ska hålla på med betaltjänster och kunna tas seriöst ska de även söka tillstånd och bli bank på riktigt.

Fast det är ju förmodligen ett Mastercard eller visa du har matat in på Apple pay vilket försäkra därigenom isf. Annars kan du ju inte använda Ngn betaltjänst förutom banköverföring.. Apple tar hand om dina uppgifter på exakt samma sätt som alla andra. Nothing less, nothing more.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Genx031:

Fast det är ju förmodligen ett Mastercard eller visa du har matat in på Apple pay vilket försäkra därigenom isf. Annars kan du ju inte använda Ngn betaltjänst förutom banköverföring.. Apple tar hand om dina uppgifter på exakt samma sätt som alla andra. Nothing less, nothing more.

Jag låter inget företag lagra kortuppgifter, det är just lagringen som är det allvarliga felet med liknande tjänster så jag väljer bort de företag/tjänster där man måste lagra kortuppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anki:

Hoppas de fortfarande håller sig till Nvidia gällande GPU, samt att de släpper en 'fläskigare' uppgradering än tidigare.

Om du surfar in på Apples hemsida så ser du att de använder sig av AMD grafikkort både i iMac och MacBook Pro i de kraftigare modellerna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer allt detta så är det snarare nedgradering än uppgradering från nuvarande modell. Nuvarande modell är riktigt bra vad det gäller tangentbord och anslutningar så det är synd att det verkar bli försämringar just på de punkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Finns det några tillförlitliga rykten om vad som kommer finnas på insidan?

Snackade med gamle farsgubben häromdagen och han var rätt sugen på att ditcha Windows för MacOS. Jag tycker ju lämplig MacBook Pro låter som ett utmärkt val, så länge det finns lite kräm i dem.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det mest tillförlitliga som jag sett är OLED-baren: http://www.macrumors.com/2016/10/25/images-of-new-macbook-pro...

Det påstås att bilderna är dumpade ur macOS 10.12.1 Sierra, dvs det är Apple själva som står bakom bilderna.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jo, det jag tänkte på var snarare processor, RAM och GPU.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det nya chassit verkar bra. Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne, säkert helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra.

Men maximalt 16GB DDR3 minne när processorn har stöd för upp till 64GB DDR4 är under all kritik. Hur tänkte de där? Och så priset. 48.000:- kostar den maxade versionen. Visst det är en premiumdator, men det är lite väl att ta i.

Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.