Ny WiFi-router eller Ubiquity AP + router?

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Och nu ligger den och väntar på uthämtningsstället... Svårt att inte gilla Inet...

Skickades från m.sweclockers.com

Utgår från att få en fyllig recension innan helgen slut då eftersom även jag är inne på att göra samma beställning som dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Utgår från att få en fyllig recension innan helgen slut då eftersom även jag är inne på att göra samma beställning som dig!

Den är up and running nu! Tog knappt en timme, och då provade jag att fippla lite med Unify-appen först. (vilket var slöseri med tid)

Det enda jag ångrar är att jag inte har köpt en riktig AP för fyra år sen,när jag flyttade in i kåken..

1: räckvidden. Når hela tomten. Har 30/10 Mbit ADSL idag, och ligger på ca 29-30 Mbit ner, trådat... Samma fart bredvid APn, och 18-20 i hörnen på tomten.. I mitt sovrum (vilket är så långt bort från APn /Telias sunk-router man kan komma "inomhus") hade jag ytterst dålig täckning med Telias router.. Knappt det gick att slösurfa i telefonen.. Med AC PRO har jag på samma ställe 26-27 Mbit ner.. Har ett hobbyrum utanför själva huset dit räckte Telias router inte alls (hence repeater, vilket dåligt köp) men APn ger 24-25 Mbit ner.. Behöver inte en AP till.. (bara där blev det ju billigare)

2: installationen. Superenkel. Pluggade i alla kablar. Installerade programmet (och Java, vilket krävs) och den hittade APn direkt. Fyllde i lite info. Klart.

Mycket nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jahapp... Då återstår bara frågan;

Edgerouter eller USG?

Såg ett klipp på Youtube med kille som jämförde dem och dissade USGn rätt hårt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jahapp... Då återstår bara frågan;

Edgerouter eller USG?

Såg ett klipp på Youtube med kille som jämförde dem och dissade USGn rätt hårt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det klippet är ifrån när? För det vara bara nån månad sen dom la till FW-regler i USG.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Det klippet är ifrån när? För det vara bara nån månad sen dom la till FW-regler i USG.

Inte helt nytt tror jag... Han pratade mest om att man var tvungen att gå "bakvägen" för att göra inställningar på den eftersom det inte fanns i gui....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Inte helt nytt tror jag... Han pratade mest om att man var tvungen att gå "bakvägen" för att göra inställningar på den eftersom det inte fanns i gui....

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, om du vill göra ändringar som inte finns i GUI måste du lägga in det i en json-fil som läses in vid uppstart+provisioning. Ett litet fulhack

Men det behöver du inte göra för brandväggsregler och statiska routes etc numera.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Exakt, om du vill göra ändringar som inte finns i GUI måste du lägga in det i en json-fil som läses in vid uppstart+provisioning. Ett litet fulhack

Men det behöver du inte göra för brandväggsregler och statiska routes etc numera.

Så jag som normal ointresserad användare behöver inte oroa mig för bootloopar utan kan koppla in, sätts igång och vara lika nöjd som med APn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

@fizzdan: om du endast använder GUI finns det ingen sån fara.

MEN kommer du ha en Controller igång hela tiden? För om du inte har det så kommer du inte få typ trafikgrafer samt deep packet inspection. När USGn är associerad med Controllern (typ när du installerar) så kommer allt hänvisas till Controller-GUIt.
Med Edgerouter så får du DPI när du loggar in direkt på routern IP.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på pfsense...
Man kan ju plocka ihop en dator med AMD am1 2 gb ddr3, för 1200 spänn... Den bör ju vara bra mycket kraftfullare än motsvarande prisklass på router...
Hur mycket meck är det för att få fart på en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@fizzdan: om du endast använder GUI finns det ingen sån fara.

MEN kommer du ha en Controller igång hela tiden? För om du inte har det så kommer du inte få typ trafikgrafer samt deep packet inspection. När USGn är associerad med Controllern (typ när du installerar) så kommer allt hänvisas till Controller-GUIt.
Med Edgerouter så får du DPI när du loggar in direkt på routern IP.

Har ju i teorin datorn på 24/7.. Men jag vill ju helst klara mig utan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör:

- USG som router (också thompson-modem från telia som bryggats)
- En av Netgears lite mer avancerade switchar bakom.
- En Unifi CloudKey kopplad till switchen (egentligen en liten dator på stickan som ger dig controller-stöd utan att du behöver ha datorn på).
- En lite äldre AP-AC v2 i garaget
- En nyare AP-AC Pro på övervåningen.

Gillar skarpt att jag via CloudKey nu har access till allt via controller-gränssnittet. Kör Deep Packet Inspection hela tiden eftersom det är nice att se vad typ av trafik som används.

Har gigabit-fiber från telia in och får ut runt 800-900 Mbps på en bra dag om jag kör trådat (har dragit kabel till båda AP och upp mot 300-500 Mbps beroende på vilken klient jag har trådlöst.

Hade förut en av Asus mega-routrar (den för 5000 Kr) och den var visserligen riktigt bra också men för i stort sett samma summa kunde jag sätta upp hela kitet med Unifi-produkter och jag ångrar mig inte.

Till och med satt upp gästnätverk med inloggningssida och lösen. Perfekt när någon är på besök.

Mitt nästa mål är att fixa en karta över huset och lägga in i controller-mjukvaran och mappa och sen se om jag kan se hur det trådlösa nätverket är för att hitta eventuella ställen med dålig uppkoppling.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@fizzdan: Lite sent svar, hade det bara varit 200 kr skillnad när jag köpte skulle jag också haft AC-modellen. Jag klarar mig rätt bra med de här då de bara går till mobil/surfplatta/webbradio och liknande (50 mbit räcker bra då). Klokt val

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@fizzdan: Lite sent svar, hade det bara varit 200 kr skillnad när jag köpte skulle jag också haft AC-modellen. Jag klarar mig rätt bra med de här då de bara går till mobil/surfplatta/webbradio och liknande (50 mbit räcker bra då). Klokt val

Jag gick ju på pro, så det blev 1500 istället för 700 som för den billigaste...

Blir nog att köpa en edgerouter också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag kör:

- USG som router (också thompson-modem från telia som bryggats)
- En av Netgears lite mer avancerade switchar bakom.
- En Unifi CloudKey kopplad till switchen (egentligen en liten dator på stickan som ger dig controller-stöd utan att du behöver ha datorn på).
- En lite äldre AP-AC v2 i garaget
- En nyare AP-AC Pro på övervåningen.

Gillar skarpt att jag via CloudKey nu har access till allt via controller-gränssnittet. Kör Deep Packet Inspection hela tiden eftersom det är nice att se vad typ av trafik som används.

Har gigabit-fiber från telia in och får ut runt 800-900 Mbps på en bra dag om jag kör trådat (har dragit kabel till båda AP och upp mot 300-500 Mbps beroende på vilken klient jag har trådlöst.

Hade förut en av Asus mega-routrar (den för 5000 Kr) och den var visserligen riktigt bra också men för i stort sett samma summa kunde jag sätta upp hela kitet med Unifi-produkter och jag ångrar mig inte.

Till och med satt upp gästnätverk med inloggningssida och lösen. Perfekt när någon är på besök.

Mitt nästa mål är att fixa en karta över huset och lägga in i controller-mjukvaran och mappa och sen se om jag kan se hur det trådlösa nätverket är för att hitta eventuella ställen med dålig uppkoppling.

Hur är det med cloudkey och att nå nätverket utifrån? Säkerhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Då är "öppen fiber" installerat och klart..

Köpte en edgerouter lite, verkar ju som det funkar bra när man väl fått ordning på det.. Fick köra wizarden fem gånger innan jag kom ut på internet, men det är väl säkert sbs....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.