GTX 1070 behöver ny review !

Permalänk

GTX 1070 behöver ny review !

Alla reviews på gtx 1070 som finns ute använder sig av gddr5 från samsung. Kunder som på senare tid köpt detta kort tror jag känner sig lurade ! Ialf de som fått micron minnen på sina kort. Detta är ett bekymmer som det av ngn konstig anledning bland alla "tech youtubers" hålls tyst om. Tycker detta är mkt märkligt. Nu pratar jag om micron vram som vid stock kraschar. Det vi som kunder behöver är tester på kort med micron. Det vore kul och se vilket betyg som sätts på dem. Jag tycker alla er där ute med micron skall returnera era kort ! Detta är ett premium kort där de bytt ut bättre komponenter i det tysta till sämre . Inte snyggt gjort !

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

har suttit och slukat reviews etc kring 1060/1070 men aldrig hört någonting alls om Vram delen, ingen som ens tar upp att det är samsung.

har du källa på detta? allt det är olika Vram och att Micron ställer till problem för användaren??
så man kan läsa in sig lite i det?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

har suttit och slukat reviews etc kring 1060/1070 men aldrig hört någonting alls om Vram delen, ingen som ens tar upp att det är samsung.

har du källa på detta? allt det är olika Vram och att Micron ställer till problem för användaren??
så man kan läsa in sig lite i det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-107...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Tusen tack, jag som inte letade, skyller på... något med stjärnor, månen och en sjöjungfru!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

@alex_farnstrom:
Micron har inte tidigare använts på 1070. Det är från ca augusti och framåt det smygit sig in (senare batchar). De flesta reviews gjordes direkt kortet skäpptes så källa behövs ej. En enkel sak är att vi får se en jämförelse mellan korten samsung/micron. Källor på problem med micron kan du allt googla dig fram bla på asusrog foru,overclockers,nvudia forum mm.

//

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Kanske för att de flesta reviews görs när korten lanseras och är nya. Detta problemet upptäcktes ju inte förrän flera månader efter lanseringen.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Kanske skall peka på följande citat mitt i dock "Merparten användare har framförallt märkt detta vid överklockning, då minnena från Micron generellt inte ska kunna nå lika högt som Samsung. "

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har samsung eller micron? Något lätt sätt att titta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Tycker detta problem är fulare än det gtx 970 hade "3.5" . Gtx 970 korten krashade ialf inte. Dessa micron har stora problem.
Tycker det är skamligt när detta ska vara ett premium kort.
Det har släppts så kallade vbios som ej har gjort ngn skillnad. Detta är hårdvarufel !

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

Inte alla verkar ha problem med Micron, svårt att bedöma hur stort problemet egentligen är. Jag fick Samsung minnen fast jag köpte för bara en vecka sedan så verkar finnas kvar på marknaden men beror på kort och var man beställer från så bara en chansning vad man får. Är det problem i stock hastigheter måste man väl iaf få byta tillbaka det. Däremot ingen garanti för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatanPain:

Tycker detta problem är fulare än det gtx 970 hade "3.5" . Gtx 970 korten krashade ialf inte. Dessa micron har stora problem.
Tycker det är skamligt när detta ska vara ett premium kort.
Det har släppts så kallade vbios som ej har gjort ngn skillnad. Detta är hårdvarufel !

Visst kraschar dom i stock på en stock dator där ett samsungutrustat kort fungerar kan man se det som ett hårdvarufel dock sa både sweclockerslänken och en snabb googling att dom som klagar mest är folk som överklockar en eller flera komponenter och då är det inte lika självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hur vet man om man har samsung eller micron? Något lätt sätt att titta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde GPU-Z. Står Samsung på mitt. Dessutom bra litet program om man vill hålla koll på hastigheten, fläkt, volt mm som kortet drar. Är som CPU-Z fast för grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag använde GPU-Z. Står Samsung på mitt. Dessutom bra litet program om man vill hålla koll på hastigheten, fläkt, volt mm som kortet drar. Är som CPU-Z fast för grafikkort.

Ait det vet vad det är aldrig tänkt på att man kan se namnet på minnena dock tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

påverkar detta bara 1070 korten eller påverkar det också 1080 och 1060??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex_farnstrom:

påverkar detta bara 1070 korten eller påverkar det också 1080 och 1060??

Det undrar jag 8ckså!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Tror det bara är 1070, alla 1080 har vad jag vet Micron men GDDR5X och det funkar kanon. Har inte haft nå strul med mitt iaf.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Micron på mitt Palit gamerock. Kraschar inte vid stock. Det är överdrivet skrämsel imo.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

påverkar detta bara 1070 korten eller påverkar det också 1080 och 1060??

1080 kör micron men GDDR5X vilket är en annan standard så verkar inte påverkas. 1060 kör Samsungminnen fortfarande men inte omöjligt att det skulle kunna bytas men tror inte de lär göra det fören micron fått kontrol över sina chip bättre. 1050-korten lär köra Samsung och kör dessutom bara i 7000mhz så lär inte vara några problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker detta är "bait & switch" av tillverkarna. Med Samsung klockar korten bra och har inga problem i standardklocks. Sedan byts minnena ut till Micron och priserna sänks.
Anledningen till att denna skandal inte fått samma uppmärksamhet som de runt 970 beror nog på att detta inte direkt är Nvidias fel vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Kör med ett evga 1070. Gpu-z visar micron på minnerna. Kör stock och spelar bg4 samt gow4 på höga inställningar utan problem. Upplever endast lite "stutter" eller vad man nu kallar det i webläsaren.

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag sitter med Micron minnen på mitt Asus Dual GTX 1070.
När jag testat klocka upp dem så kommer jag upp runt +800, +900 från stock "8008MHz".

Några resultat med dessa klocks...

GPU'n:
Default: 1506MHz
Boost: 1683MHz
OC: 1870MHz ---> 2076MHz - 2088MHz

Micron minnen: 8008MHz ---> 8868MHz

Syntetiska tester:
1080p

1440p

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

@Bl4ckIce:

det är bra resultat eller hur?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Pustade ut lite när jag kom hem och såg att jag hade Samsung i mitt 1070!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

En annan lite märklig sak är att en del ändrade sina omdömen bet. det rewievs som hade gjorts på AMD's RX 480 kort när det kom fram att korten drog mer ström än vad spec's medgav, vilket jag tycker var helt rätt, men finns det några som har ändrat sina omdömen på GTX 1070 korten sedan det blev känt att det förekommer kort som inte klarar den minneshastighet dom ska ha enligt spec's?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Jag tycker detta är "bait & switch" av tillverkarna. Med Samsung klockar korten bra och har inga problem i standardklocks. Sedan byts minnena ut till Micron och priserna sänks.
Anledningen till att denna skandal inte fått samma uppmärksamhet som de runt 970 beror nog på att detta inte direkt är Nvidias fel vad jag kan se.

Även om det inte är Nvidias fel borde de tillverkare av grafikkort som levererat kort som inte klarar den minneshastighet det ska ha enligt spec's få rejält sänkt omdöme nu när det här är problemet är allmänt känt. Antingen har inte korten testats eller så har man mörkat problemen och släppt dom till försäljning trots bristerna. Oavsett vilket orsaken var borde ex. MSI, jag har 2 kort med dessa brister, sågas jäms med fotknölarna i de review's som gjorts.

Permalänk

@anon999:
Håller fullkomligt med .
Och frågan är , varför dessa tech gurus på youtube håller tyst .
Kommer ta alla reviews med en stor nypa salt hädanefter och vänta på riktiga användare som ger oss info .

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Digital fyndjägare

@timpaatkins: Ja, jag är nöjd.
Ser ingen anledning att lämna tillbaka kortet, väntar samtidigt på nya uppdateringar för att se om det kommer gå att få till högre klock på minnena (även om det inte ger något mer i verkligheten). Fler företag kommer följa upp och släppa uppdateringar för de med Micron minnen i sina kort. Att problem uppstår kanske inte alltid har med just minnena att göra, kan ju vara andra problem i korten också som kan strula.

Här en länk från killen som upptäckt problemet...
http://www.overclock.net/t/1613644/the-definitive-gtx-1070-mi...

En länk som visar att fler företag kommer släppa uppdateringar för detta... (obs: Tyska)
http://www.pcgameshardware.de/Nvidia-Pascal-Hardware-261713/N...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SatanPain:

@casiopeja:
Håller fullkomligt med .
Och frågan är , varför dessa tech gurus på youtube håller tyst .
Kommer ta alla reviews med en stor nypa salt hädanefter och vänta på riktiga användare som ger oss info .

Inte heller Sweclocker verkar ha ändrat sina omdömen om de GTX 1070 kort de testat efter att minnesproblemet blev känt med det gjorde man med AMD RX 480 korten när strömproblemet blev känt.

Permalänk

Tydligen släppte Palit en bios uppdatering idag men drog senare tillbaka den.

http://www.guru3d.com/news-story/manufacturers-roll-out-firmw...

Inlägg #5348831

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Varför ska man ändra recensioner? Läst och hört talas om det här med videominnet ett tag, det har i 99 av 100 fall handlat om överklockning. Att ett grafikkort ska fungerar som det ska med överklockning är verkligen ingen garanti.

Fungerar kortet inte vid standardfrekvenserna är det bara att få det utbytt.