Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Aug 2005

Problem med Asus USB-AC56

Efter den stora uppdateringen av Windows 10 så har jag enorma problem med mitt Asus USB-AC56 WLAN-kort. Det fungerade inte felfritt tidigare men nu är det riktigt illa, oftast fungerar det i 7-8 minuter, därefter totalhänger sig wlan-kortet, tom Google Chrome hänger sig när detta inträffar. Jag får fysiskt ta bort wlan-kortet från datorn, och sätta i det igen, detta får jag upprepa att antal gånger tills kortet vaknar till liv igen...

Någon som har likande erfarenheter?

Otroligt irriterande, just nu funderar jag på byta moderkort, CPU och minne så jag får ett med integrerat AC-WLAN - men det blir ju rätt dyrt, men kanske värt det

Stationär i5-4430 | 16GB | EVO 250 + EVO 500 SSD | MSI GTX 970 | FD Define Nano S | Windows 10
HTPC i5-2400S | 8GB | Intel 80GB SSD | 610GT | TT C-1501 DVB-C | FD Node 605 | Ubuntu/XBMC/Tvheadend

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Erfarenheter?
Ja, kör inte med USB-WiFi, eller integrerat. Använd isf PCI-E kort.
Fast, helst inte över WiFi på stationär, kör alltid trådat och helst inte på inbyggt eth utan ett bra separat kort.

Men vad du ska göra i ditt läge är ju att se över vad det är som krånglar och åtgärda det. Börja med att kolla loggboken.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Se där, jag trodde problemet hade blivit löst.
En person på Prisjakts sida om den USB-adaptern hade problem med det i Windows 10 och länkade även till en reddit-post:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3fknvo/blue_scree...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Något som detta kanske? Windows 10 verkar avsky Asus adaptrar av någon anledning. Returnerade min AC68 och skaffade mig en traditionell likvärdig Jensen adapter istället som fungerar utan problem.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449893-asus-wifi-adapt...

Operativsystem: Windows 10 Home 64-bit
Moderkort: MSI B150 GAMING M3 (B.70)
System: i5 6600K, 16GB DDR4, Zotac GTX 1070 AMP! Extreme, Corsair VS650
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norway
Registrerad
Okt 2016

@tsint: hej svenskgrabben. Jag såg denne forumposten via et googlesøk, ettersom jeg opplever samme problem. Jeg har också en kompis med samme problem, så det er troligen et Windows-Asus wifi-drivrutin problem. Jeg ser i senaste Windows changelog, så har de blant annet: "Addressed additional issues with USB, Wi-Fi, "
Kan det ha løst ditt problem..? Jeg installerte et internt nätverkskort så jeg har ikke fått testet ac56-en.. men kanskje du kan bekrefte om det är bättre nu..?

Mvh Norge.