Råd, pfsense och NAS i samma burk

Permalänk
Medlem

@ASUSG15: FreeNAS ska fungera i Hyper-V, vad är det för problem du råkar ut för? Finns guider om du söker lite.

Permalänk
Inaktiv

@ASUSG15: Skippa FreeNAS, vad vill du åstadkomma? Bara en vanlig share? Elller ZFS? Vilket som tycker jag du ska köra en clean version av operativet du tänkt använda. Alltid bättre i längden, strular FreeNAS (och det händer) har man oftast absolut noll koll på vad man kan göra.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är nog ute efter en vanlig share antar jag? Men gärna med någon form av torrent funktion inbyggt

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASUSG15:

Alltså jag är nog ute efter en vanlig share antar jag? Men gärna med någon form av torrent funktion inbyggt

CentOS (eller Ubuntu) med transmission & smb installerat och du är golden. Ingen mening att blanda in FreeNAS (enligt mig). Tänk på att det kan vara vettigt att lägga filer på separat .vhdx ifall oset krånglar.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Av vilken anledning skulle man inte "blanda in" FreeNAS och istället köra ett helt annat operativsystem? Kvittar väl om man kör ett FreeBSD derivat eller en GNU/Linux distro? Så länge man personligen inte har en preferens eller vill ha funktioner från det ena eller andra, varför skulle det ena vara bättre för TS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zarper:

@Hugligan: Av vilken anledning skulle man inte "blanda in" FreeNAS och istället köra ett helt annat operativsystem? Kvittar väl om man kör ett FreeBSD derivat eller en GNU/Linux distro? Så länge man personligen inte har en preferens eller vill ha funktioner från det ena eller andra, varför skulle det ena vara bättre för TS?

Givetvis kan man köra FreeBSD i sin grundform även om det inte är lika lämpat för fildelning utan mer för nätverksapplikationer (pfsense). Är du intresserad mer så googla för jag är inte supprtkunnig inom området utan mest läst om det på spiceworks och andra forum.

Varför man ska avstå från ett "färdigt paket" säger självt, börjar ett sådant paket krångla är man ute på hal is medans om det bara är ubuntu/centos/freebsd i sin rena form är det lättare att problemsöka.

EDIT: för den intresserade: Jurassic Park Effect

Permalänk
Medlem

@Hugligan: FreeBSD/FreeNAS är väldigt lämpligt för fildelning. Finns en anledning till att det valdes som grund till FreeNAS.

FreeNAS är i stort sett FreeBSD med lite extra funktioner och begränsningar för att göra det mer användarvänligt som ett "appliance" OS. Det mesta som gäller för FreeBSD gäller även för FreeNAS och det har dessutom både en stor community och ett ordentligt företag bakom sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zarper:

@Hugligan: FreeBSD/FreeNAS är väldigt lämpligt för fildelning. Finns en anledning till att det valdes som grund till FreeNAS.

FreeNAS är i stort sett FreeBSD med lite extra funktioner och begränsningar för att göra det mer användarvänligt som ett "appliance" OS. Det mesta som gäller för FreeBSD gäller även för FreeNAS och det har dessutom både en stor community och ett ordentligt företag bakom sig.

Vilket OS man kör spelar väl egentligen mindre roll, FreeBSD, CentOS, OpenSuse är alla bra alternativ.

Det andra argumentet varför jag föredrar ett OS i sin rena form är väl något man helt enkelt får ta ställning till. Jag kommer alltid rekommendera något som är lätt att felsöka och underhålla.

Något att fundera på..
"Making something easy to set up is not a priority in IT, making something that is easy to operate and repair when there are problems is what is important. Easy to set up is nice, but if it comes at a cost of not understanding how the system is configured and makes operational repairs more difficult it is a very, very bad thing. "

Permalänk
Medlem

@ASUSG15:
Inga problem att köra freenas om du skippar zfs biten. Finns ett gäng till liknande program nas4free etc. Eller valfri linuxserver, förslagsvis ubuntu då det finns mycket hjälp att få här och på nätet. Installera sedan webmin (webgui, blir som freenas) eller valfritt skrivbordsgui och dela ut det du ska.
Det är själva zfs-biten som gör att man inte rekommenderar freenas i vms. För zfs behöver ha direktåtkomst till diskarna för att fungera som det är tänkt. Vilket många ggr går att lösa ändå men kan vara bökigt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Tycker mest det är roligt att du nämner CentOS som i grunden är en community distro som försöker efterlikna RHEL. Alltså precis det bloggen varnar för. "standing on the shoulders of giants"
Många av de argumenten som tas upp i det där blogginlägget gäller inte för FreeNAS, även de fallen där FreeNAS tas upp specifikt. Så verkar mest som att personen som skrev det inte riktigt har använt FreeNAS och inte vet vilka iXsystems är.
Håller med om att många av argumenten gäller för appliance OS. Men av någon anledning verkar du tycka att pfSense är okej.

Kan man eller vill man lära sig FreeBSD är det självklart jättebra att bygga sin egen filserver med. Men även bland folk som kan och utvecklar FreeBSD används FreeNAS då det är smidigt.

(Förlåt om jag snor tråden, ville bara veta varför någon gör så stensäkra rekommendationer utan att också argumentera varför)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zarper:

@Hugligan: Tycker mest det är roligt att du nämner CentOS som i grunden är en community distro som försöker efterlikna RHEL. Alltså precis det bloggen varnar för. "standing on the shoulders of giants"
Många av de argumenten som tas upp i det där blogginlägget gäller inte för FreeNAS, även de fallen där FreeNAS tas upp specifikt. Så verkar mest som att personen som skrev det inte riktigt har använt FreeNAS och inte vet vilka iXsystems är.
Håller med om att många av argumenten gäller för appliance OS. Men av någon anledning verkar du tycka att pfSense är okej.

Kan man eller vill man lära sig FreeBSD är det självklart jättebra att bygga sin egen filserver med. Men även bland folk som kan och utvecklar FreeBSD används FreeNAS då det är smidigt.

(Förlåt om jag snor tråden, ville bara veta varför någon gör så stensäkra rekommendationer utan att också argumentera varför)

Vet inte riktigt vad du fått det ifrån, att förlita sig på ett system som har ett stor community eller stadig stomme anser jag vara väldigt positivt så också bloggposten : And this is where the Jurassic Park effect comes in – the OS vendors (Red Hat, Microsoft, Oracle, FreeBSD, Suse, Canonical, et. al.) are giants with amazing engineering teams, code review, testing, oversight and enterprise support ecosystems. While the “NAS OS” vendors are generally very small companies, some with just one part time person, who stand on the shoulders of these giants and build something that they knew that they could but they never stopped to ask if they should.

pfSense tycker jag är OK, gillar det inte överdrivet mycket och använder det inte själv heller. Föredrar Sophos, där vet man även att man kan få support om man behöver det (så är säkert fallet för pfSense, använder det som sagt inte).
Att säga att han är okunnig och eller inte testat FreeNAS är bara lågt då ha i mångt och mycket anses som "Zen Master" av lagring på Spiceworks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vet inte riktigt vad du fått det ifrån, att förlita sig på ett system som har ett stor community eller stadig stomme anser jag vara väldigt positivt så också bloggposten : And this is where the Jurassic Park effect comes in – the OS vendors (Red Hat, Microsoft, Oracle, FreeBSD, Suse, Canonical, et. al.) are giants with amazing engineering teams, code review, testing, oversight and enterprise support ecosystems. While the “NAS OS” vendors are generally very small companies, some with just one part time person, who stand on the shoulders of these giants and build something that they knew that they could but they never stopped to ask if they should.

pfSense tycker jag är OK, gillar det inte överdrivet mycket och använder det inte själv heller. Föredrar Sophos, där vet man även att man kan få support om man behöver det (så är säkert fallet för pfSense, använder det som sagt inte).
Att säga att han är okunnig och eller inte testat FreeNAS är bara lågt då ha i mångt och mycket anses som "Zen Master" av lagring på Spiceworks.

FreeNAS har en rätt stor community och stadig stomme i iXsystems. FreeNAS är utvecklingsversionen av deras lagringslösning TrueNAS. De säljer servrar till stora företag och statliga organisationer i USA och har funnits sen början av 90-talet. Är dessutom en av de större utvecklarna och finansiärerna till FreeBSD, med anställda som sitter i styrelsen, och håller regelbundet BSD-konferenser.

Men för att peka på några av felaktigheterna i bloggen.
FreeNAS...
... har extra funktioner som inte finns normalt tillgängligt i vanliga FreeBSD.
... har många funktioner förutom bara filserver inbyggt direkt i webGUIn.
... är lätt att använda och lätt att fixa när något krånglar. (Går att använda i stort sett som FreeBSD men med många funktioner direkt tillgängliga i GUI)
... tjänar ingenting på support.
... användare behöver normalt inte ha FreeBSD kunskaper för att fixa de vanligaste felen. Men går oftast att använda FreeBSD kunskaper till att lösa felen.
... kunskaper kanske är mindre vanliga än FreeBSD kunskaper, men det mesta du kan behöva göra i FreeNAS är väl dokumenterat och det finns en stor community att fråga om hjälp.
...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zarper:

FreeNAS har en rätt stor community och stadig stomme i iXsystems. FreeNAS är utvecklingsversionen av deras lagringslösning TrueNAS. De säljer servrar till stora företag och statliga organisationer i USA och har funnits sen början av 90-talet. Är dessutom en av de större utvecklarna och finansiärerna till FreeBSD, med anställda som sitter i styrelsen, och håller regelbundet BSD-konferenser.

Men för att peka på några av felaktigheterna i bloggen.
FreeNAS...
... har extra funktioner som inte finns normalt tillgängligt i vanliga FreeBSD.
... har många funktioner förutom bara filserver inbyggt direkt i webGUIn.
... är lätt att använda och lätt att fixa när något krånglar. (Går att använda i stort sett som FreeBSD men med många funktioner direkt tillgängliga i GUI)
... tjänar ingenting på support.
... användare behöver normalt inte ha FreeBSD kunskaper för att fixa de vanligaste felen. Men går oftast att använda FreeBSD kunskaper till att lösa felen.
... kunskaper kanske är mindre vanliga än FreeBSD kunskaper, men det mesta du kan behöva göra i FreeNAS är väl dokumenterat och det finns en stor community att fråga om hjälp.
...

Det stämmer det du säger, jag har inget emot FreeNAS. Men jag kommer inte rekommendera det, du får gärna göra det. Men eftersom TS efterfrågade "en share och ett torrentprogram" anser jag att det är betydligt mindre krångligt att bara kicka igång valfri distro och installera smb & transmission. På 10-15 min är man klar. Sen får var och en givetvis avgöra och välja det som känns lämpligast.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Det gör du helt rätt i. Man ska självklart inte rekommendera saker man inte känner sig bekväm med. Har inget emot din lösning heller, var mest fundersam varför du verkade avhysa FreeNAS som ett alternativ.

Hoppas att jag inte störde tråden för mycket och att TS hittar ett alternativ som passar.

Permalänk

Många i tråden rekommenderar att virtualisera FreeNAS. Detta är troligen en väldigt dålig idé. Anledningen till det är att när du kör i en virtuell maskin så ger du inte FreeNAS tillgång till dina fysiska diskar, utan bara de virtuella diskarna du skapar. Detta innebär b.l.a. att FreeNAS inte kan läsa ut S.M.A.R.T data och därmed varna för diskar som håller på att gå sönder. Jag kan tänka mig att detta är ett problem även för andra NAS-mjukvaror. Det går att lösa detta med något som kallas PCI-passthrough. Den funktionen är dock tyvärr ovanlig på vanliga konsumentklass moderkort.

Jag hade pungat ut pengarna för en ny router och kört FreeNAS rakt upp och ner på den burken du har.