NZXT tillkännager nya slutna vattenkylare i Kraken-serien

Permalänk

Har bara varit intresserad av deras chassin, men de har ju gjort en hel del RGB fläktar och stripes på senaste för att tackla Corsair

Någon som vet hur deras fläktar är?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@SweRobby:
Flytta luften ut ur chssit , iställe för att blåsa omkring den.
Vilket kräver att man monterar radiatorn på ett utsug.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Kan argumentera hela livet...Så som du ser det ja...lite som att säga ''falla är som att flyga'' bara för att man är i luften..

Jag trillade i trappan...''Nej du flög ned för den'' Lite som du tänker

Ingen fläkt på radiatorn= passivt kyld.

Fläkt på radiatorn= Aktivt kyld.

Det finns liksom inte mycket till det än det jag skrev..

Både rätt och fel. Du har helt rätt i att en kylfläns utan fläkt är passiv. Så din CPU kylare är passiv, men eftersom du har fläktar som blåser luft runt/på din CPU-kylare så blir den totala lösningen en aktiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Jävlar ja där blev jag sugen på att köra vattenkylning igen;)

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Snygga får se om det blir någon av dessa när jag uppgraderar i vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns listade på prisjakt nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3959285
Beräknat datum på lager för Inet 30/11, dvs. knappt en vecka efter black friday. Kan man förvänta sig prisdumpningar på x61 och x41 den 25e?

Permalänk
Medlem

Fysik. Hur värme

Skrivet av philipborg:

Finns några passiva radiatorer för PC bruk att köpa faktiskt men de har sällan hög kapacitet utan att vara enorma och/eller dyra pga liten produktions volym. Min absoluta favorit lösning däremot är från detta galleriet på sweclockers som lyckas fixa det billigt, snyggt och hög kapacitet.

Skrivet av warmerspy:

Oh, men det där var ju en ganska intressant lösning. Kanske värmer upp rummet också. Bra på vintern.

Skrivet av philipborg:

Jag inser att du skämtar men ger en liten teknisk förklaring ändå

Rent tekniskt så skapar den lösningen faktiskt mindre värme än "stock" lufkylare. Desto varmare en komponent är desto mer ström drar den, vilket i sin tur resulterar i högre värmeutveckling. Därav så resulterar faktiskt en sådan lösning i mindre värme än vad den skulle göra med "stock" kylare givet att man lyckas få lägre komponent temperatur. Visserligen ingen enorm skillnad, men definitivt mätbart. Kontentan är alltså att den är bäst för varma sommardagar trots att man relaterar element till vintern. Den absolut största fördelen däremot är att man kan flytta elementet till ett annat rum där värmen föredras samt enligt skaparens egna ord:

Kul att du nämner att man kan flytta radiatorn till ett annat rum. Hänt en del sedan det albumet publicerades.
http://www.sweclockers.com/galleri/13909-effective-cool-offic...

Sen är det som du säger. Temperatur påverkar resistansen i självakretsen, pcb och dess komponenter. Kan man minska temperaturen så minskar man också kortets förbrukning vilken i sin tur minskar temperaturen.

Ett bra exempel på detta är RX480 som haft problem med undermåliga eftermarknadskylare. Jay2cents uppmärksammar skillnaden men han slår inte riktigt hammaren på spiken. Han förstår inte de bakomliggande fysiska anledningarna till varför kortet drar mindre ström, överklockar bättre än dem andra han testat.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Är ju någon månad sen dom släppte dom här nu. Undrar om Sweclockers kommer göra någon test av dom, bland annat så lovar dom ju tydligen att den ska vara tystare än tidigare aio. Just ljudnivån är något jag ser som en viktig aspekt för kylning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB