Ska uppgradera dator och behöver bara lite råd om komponenter

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera dator och behöver bara lite råd om komponenter

Så jag var här tidigare och frågade om att skaffa en Processor av anledning att att min gamla höll på att kanske gå sönder. Nu visade det sig som tur var att detta inte var fallet och den beter sig som normalt nu efter en Windows ominstallation.

Däremot så löste det inte alla problem, jag har nu sett att den fortfarande stretar med spel som Battlefield 1 och verkligen gnager på taket av sin kapacitet med ett antal frysningar av och till i single player uppdragen. Så jag har beslutat att det är nog dags att uppgradera datorn med ny processor och samtidigt köra på ett nytt grafikkort. Såhär ser min kundvagn ut just nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9809179/

Jag nämnde i andra tråden att jag har just nu en Corsair TX 650W V2 80+ Bronze nätaggregat, ett MSI Z77A-GD65 ATX moderkort och en Noctua NH-D14 som processorkylare. Jag hoppas på att kunna behålla kylaren åtminstone och nätaggregatet.

Mina frågor är först om jag har valt ett bra moderkort och modell av grafikkortet. Jag är rätt säker på processorn och vilken av dem nya Nvidia korten jag vill ha men jag vet inte inte så mycket om moderkort eller skillnaderna mellan dem olika tillverkarna av grafikkort. Jag tog det som var populärast på inet samt samma tillverkare av grafikkort som jag har nu, EVGA. Jag vet inte om nätaggregatet kommer räcka eller om det behövs en ny också? Samt så sa en vän till mig att det kan finnas en chans att mina RAM minnen inte passar i något nytt moderkort, så jag antar att jag kan behöva några nya stickor där också? Har 16gb i min dator just nu.

Har också tittat på en bildskärm, inte lika viktigt som det andra men tänkte jag skulle vilja ha en som va större. Har en Benq skärm på runt 24 tum och kollat en del på den här: https://www.inet.se/produkt/2205179/benq-27-xl2720z
Kanske eventuellt denna pågrund av allt lovordande som G-Sync verkar få: https://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-...
Om någon har en kommentar på detta vore det väldigt uppskattat.

Tack för alla kommentarer och förslag.

Permalänk
Medlem

Det moderkortet/skylake fodras DDR4 minnen som din polare är inne på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ditt paket har bra komponenter men du behöver nytt ram dvs DDR4 till det moderkortet.
Noctuan är bra, behåll. Saknas kompatibla fästen så brukar man kunna kontakta Noctua direkt för att få delar, iblland gratis.
Kör du på Asus 1440p skärmen med Gsync. Hade dock rekommenderat ett GTX 1080 för att kunna hålla fps närmre 144hz.
Ditt nätagg bör funka bra.

Men...

Ovanstående kostar en del och du har redan en klockvänlig cpu (3570k). Om du klockar den till någonstans mellan 4.4 - 4.8 så bör det räcka med att köpa ett GTX 1080 och kanske då en ny skärm. Och om du ändå är inne på ett GTX 1070/80 så köp det först och klocka. Funkar det så har du sparat en slant om inte så uppgradera med det du vill och behåll GTXet.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731444

du har tagit en onödigt dyr 1070 palit är nästan 1000kr billigare.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har prövat ett överklocka processorn men är tyvärr lite grön för det, jag använder ett program som ingick med moderkortet som heter Control Center och i det OC Genie II, den överklockar automatiskt processorn till 42x ratio, men andra ord runt 4.2 ghz, jag har försökt trycka den längre men när jag ökar ration så brukar jag få BSOD så jag vågar inte riktigt röra den. Gör antagligen något fatalt fel. Finns det någon rekommenderad guide på detta som man kan följa?

Men så kort sagt, det skulle vara mer värt att bara uppgradera GPU för tillfället (till en billigare 1070 Palit, någon skillnad mellan tillverkare eller är det bara priset och antagligen små prestanda skillnader?) och köra en ny skärm, vänta med pengarna tills något ännu bättre släpps på processor fronten?

Permalänk
Medlem

Om du har ett litet chassi så kolla storleken på korten. Det kan skilja en hel del. EVGA korten är bland de kortaste korten i klassen. Sen kan också skilja i garantier och ljudnivå. Men prestandamässigt är skillnaderna små.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Om du har ett litet chassi så kolla storleken på korten. Det kan skilja en hel del. EVGA korten är bland de kortaste korten i klassen. Sen kan också skilja i garantier och ljudnivå. Men prestandamässigt är skillnaderna små.

En Fractal Design Define R4 är det jag har. Den har rätt så mycket utrymme bakom kortet som mest tas upp av sladdar som skulle kunna skjutas undan.
https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog köra på uppgraderingen av datorn, jag får inte överklockningen på processorn att komma till en bra nivå så att den slutar spika i tillexempel BF1.

Skulle vilja gärna höra med folk här om detta verkar bra innan jag dyker in?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9813963/

Som jag nämnde tidigare så har jag en Corsair TX 650W V2 80+ Bronze nätaggregat och en Noctua NH-D14 som processorkylare. Kommer Nätaggregatet främst att räcka till detta? Är inte säker på detta med strömförsörjning.

Permalänk

@Keasar: Ser ingenting att anmärka på. Bra moderkort, snabba minnen och en bra modell av GTX 1070.
Ditt nuvarande nätagg kommer driva det hela utan problem.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tack, har lagt beställningen då.

Kommer avvakta med skärmen eftersom detta kostade en del redan och den skärm jag har gör sitt jobb än (är fortfarande sugen på att dels bli av med den gamla 4:3 skärmen som står bredvid som sekundär samtidigt ha något större med free/g-sync).