Att göra ett Gameboy Zero

Permalänk

Att göra ett Gameboy Zero

Hej!

Hoppas jag postat på rätt sätt och ställe. Annars får ni guida mig i rätt riktning.

Håller på och ska påbörja ett "gameboy Zero" projekt. Har hittat nästan allt innehåll på svenska hemsidor mm.

Jag utgår ifrån en Youtube guide av "Wermy". Jag skulle verlligen behöva bolla frågor och problem längs vägen och hoppas att någon gjort detta eller liknande projekt. Som kan hjälpa till med tips och så vidare. https://youtu.be/aMhTMgDHGaM

Det jag fastnat på just nu är vilken typ av kablar/trådar jag ska ha. Rätt sort och dimensioner.

Hoppas det finns fler som är intresserade och/eller vill hjälpa till med lösningar, kopplingsfrågor, komponentsfrågor mm.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, följer denna!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Hej!

Hoppas jag postat på rätt sätt och ställe. Annars får ni guida mig i rätt riktning.

Håller på och ska påbörja ett "gameboy Zero" projekt. Har hittat nästan allt innehåll på svenska hemsidor mm.

Jag utgår ifrån en Youtube guide av "Wermy". Jag skulle verlligen behöva bolla frågor och problem längs vägen och hoppas att någon gjort detta eller liknande projekt. Som kan hjälpa till med tips och så vidare. https://youtu.be/aMhTMgDHGaM

Det jag fastnat på just nu är vilken typ av kablar/trådar jag ska ha. Rätt sort och dimensioner.

Hoppas det finns fler som är intresserade och/eller vill hjälpa till med lösningar, kopplingsfrågor, komponentsfrågor mm.

har du gjort några mods innan.. antar att du redan kan löda, dremel, osv ?
typ av kablar? tunn kopparkabel med isolering, kolla på elfa det finns att köpa på rulle.

i youtube klippen så förklarar dom hur dom kopplat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

har du gjort några mods innan.. antar att du redan kan löda, dremel, osv ?
typ av kablar? tunn kopparkabel med isolering, kolla på elfa det finns att köpa på rulle.

i youtube klippen så förklarar dom hur dom kopplat.
https://www.youtube.com/watch?v=dV-W23lONI4

Har inte gjort mods innan. Har suttit och prov lödit på ett gammalt trasigt Nes kretskort. Har fixat lödpenna, dremmel osv. ska börja med första stegen och få allt och funka.

Ja, han använder tjockare kabel till ex batteri och skärm. Tunnare till knappar mm. Jag ska inte göra costom som du länkade utan original. Är det verkligen koppar? Ser ut som silvrig metall. Sen är det ju olika dimensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Har inte gjort mods innan. Har suttit och prov lödit på ett gammalt trasigt Nes kretskort. Har fixat lödpenna, dremmel osv. ska börja med första stegen och få allt och funka.

Ja, han använder tjockare kabel till ex batteri och skärm. Tunnare till knappar mm. Jag ska inte göra costom som du länkade utan original. Är det verkligen koppar? Ser ut som silvrig metall. Sen är det ju olika dimensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

förtennad koppar är rätt vanligt, den är silvrig och inte kopparfärgad.

det spelar ingen roll vad kabeln består av för att det ska funka så ska det ändå lödtenn i ändarna.
hur gör du original ? så du använder inte SD-kort och roms ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

förtennad koppar är rätt vanligt, den är silvrig och inte kopparfärgad.

det spelar ingen roll vad kabeln består av för att det ska funka så ska det ändå lödtenn i ändarna.
hur gör du original ? så du använder inte SD-kort och roms ?

Ja ok, vet du nått om dimensioner osv?

Nja alltså jag ska ju inte göra med costom delar. Jag använder mycket av originalet för att göra min Zero. Costom varianten är ju allt nyproducerat men svårt att få tag i allt från usa forum mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Ja ok, vet du nått om dimensioner osv?

Nja alltså jag ska ju inte göra med costom delar. Jag använder mycket av originalet för att göra min Zero. Costom varianten är ju allt nyproducerat men svårt att få tag i allt från usa forum mm.

Skickades från m.sweclockers.com

dimensioner borde vara så tunn att dom kan lödas på moderkortet ?.. använd inte 230v kabel,
vilka delar av "Costom" är det som du inte kommer använda.

det spelar ingen roll vad kabeln består av eller hur tjock den är då det ända som ska igenom är binärt 1&0.
hitta nånting som du är bekväm med och som gör att du inte rör andra delar av kretskortet än vad du ska koppla till.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

dimensioner borde vara så tunn att dom kan lödas på moderkortet ?.. använd inte 230v kabel,
vilka delar av "Costom" är det som du inte kommer använda.

det spelar ingen roll vad kabeln består av eller hur tjock den är då det ända som ska igenom är binärt 1&0.
hitta nånting som du är bekväm med och som gör att du inte rör andra delar av kretskortet än vad du ska koppla till.

Haha nä 230kabel får inte plats. Kolla på wermy på Youtube som jag länkade. Han har instruktioner 1-6 på gameboy Zero och det är precis så jag planerar att göra.

Ang kablar så har han tjockare kablar till ex ström delar och bild. Så det är det jag funderar på, vart det ska vara tjockare och vart det ska vara tunnare. Och sedan mått på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Haha nä 230kabel får inte plats. Kolla på wermy på Youtube som jag länkade. Han har instruktioner 1-6 på gameboy Zero och det är precis så jag planerar att göra.

Ang kablar så har han tjockare kablar till ex ström delar och bild. Så det är det jag funderar på, vart det ska vara tjockare och vart det ska vara tunnare. Och sedan mått på det.

Skickades från m.sweclockers.com

samma svar igen
det spelar knappt någon roll vad du har för kablar förutom just till batteriet.. dom andra kablarna kan du ta dom billigaste som du kan hitta.
det är inte många miliAhmper & volt som går genom en gameboy så det är ingen kabel som kan överhettas..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

samma svar igen
det spelar knappt någon roll vad du har för kablar förutom just till batteriet.. dom andra kablarna kan du ta dom billigaste som du kan hitta.
det är inte många miliAhmper & volt som går genom en gameboy så det är ingen kabel som kan överhettas..

Det låter ju bra. Hittade info om att man kan använda en usbkabel och skala den och sen använda kablarna i den. Och jag har en lång som bara ligger så ska testa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kommer, under tiden bygget fortsätter, att lägga upp bild på varje fas så det blir så tydligt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt gamla Gameboy, en dremel med olika delar, lödpenna, lödsug, lödtenn var fixat sedan tidigare.

Nu är också första beställningarna gjorda! Dessa ska, tillslut, kunna ta mig till del 3 av Wermys instruktioner.

Detta blev beställt:
1 x Third-hand Tool With Magnifying Glass 59,00Kr
1 x Tactile Switch Buttons (6mm square) x 10 pack 19,00Kr
1 x Tactile Switch Buttons (6mm tall) x 10 pack 29,00Kr
1 x Teensy LC 169,00kr
1 x Koppartejp 5mm x 15m 49,00kr
1 x Lödfläta 2.5mm 29,00kr
1 x Adafruit - 3.5" NTSC/PAL TFT Display 640,00kr
1 x Displayskydd ca 110,00kr
1 x Etikett till cart ca 10,00kr

Detta exklusive frakt på allt utom skärmen, displayskydd och etiketten.

Kommer försöka lägga upp priser och sedan bilder så man kan göra samma projekt som jag ska försöka mig på. Har namn på webshoparna där jag köpt allt osv. Ska försöka att köpa nästan allt i Sverige, vissa delar har jag inget val på men i det stora hela.

Fråga eller tipsa gärna!

/Wheelbite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående kablarna så brukar jag rekommendera att köra med AWG24 tråd. Bra utgångspunkt för småpill och diverse projekt. Snäppet tjockare än de som brukar finnas i usb-sladdar och lite lättare att arbeta med för nybörjare som mig själv

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Snövit:

Angående kablarna så brukar jag rekommendera att köra med AWG24 tråd. Bra utgångspunkt för småpill och diverse projekt. Snäppet tjockare än de som brukar finnas i usb-sladdar och lite lättare att arbeta med för nybörjare som mig själv

Tack för tipset på storlek. Det jag har eftersökt

Har skalat en USB så nu finns det 4x10m lödtråd redo. Hoppas på att snart hinna börja såga i Gameboyskalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på med ett själv, har fått hem nästan allt, har beställt nästan allt från Kina så tar lite tid.. men har börjat slakta mitt skal

Hoppas på att jag får hem skärmen snart, råkade beställa fel skärm först

Kan skriva upp alla grejer jag köpt då jag tänkt dokumentera hela bygget och lägga upp bilderna i bildgalleriet här på SweC

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Håller på med ett själv, har fått hem nästan allt, har beställt nästan allt från Kina så tar lite tid.. men har börjat slakta mitt skal

Hoppas på att jag får hem skärmen snart, råkade beställa fel skärm först

Kan skriva upp alla grejer jag köpt då jag tänkt dokumentera hela bygget och lägga upp bilderna i bildgalleriet här på SweC

Härligt! Jag fattar inte hur man lägger upp bilder här..

Har fått hem adafruit skärmen här om dagen från Nederländerna 👍

Har kapat baksidan på skalet igår, sen hoppas jag hinna göra framsidan idag med hål och allt. Verkar klurigt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Coolt. Följer ^^

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Härligt! Jag fattar inte hur man lägger upp bilder här..

Har fått hem adafruit skärmen här om dagen från Nederländerna 👍

Har kapat baksidan på skalet igår, sen hoppas jag hinna göra framsidan idag med hål och allt. Verkar klurigt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

först har du bilden i datorn.. går in på http://imgur.com/ > skapa ny post > lägg in din bild > högerklicka nu på din bild igen & ta kopiera bildadress > tryck på ikonen som är inringad ctrl+v.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Håller på att vänta på min zero från England och sedan har jag tagit en skärm från Kina som jag oxå väntar på, dock fundersam på hur folk gör med skärmen, jag har en ide som ingen verkar gjort men jag vet inte om det är för att ingen tänkt på det eller om det är att det inte går men får se ^^ Jag kommer dock göra en PsPi, får dock se om jag använder min nya zero eller strippar ner en RPi-B till liknande energisnålhet som zero och sedan bygger från den, beror på hur svårt det jag tänkt göra blir

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Har gjort ett instagramkonto för att lättare kunna posta bilder. Kika gärna in där med 😊

Instagramnick: gameboyzeroswe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheelbite:

Härligt! Jag fattar inte hur man lägger upp bilder här..

Har fått hem adafruit skärmen här om dagen från Nederländerna 👍

Har kapat baksidan på skalet igår, sen hoppas jag hinna göra framsidan idag med hål och allt. Verkar klurigt 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Följer dig på Instagram nu..

Du gör lite annorlunda, jag kapade tex ur cartridge platsen och limmade fast en cartridge permantent, har skitmycket plats nu och kommer enkelt kunna byta minneskort genom att ta bort batteriluckan

Mitt bygge skjuts upp yttligare en månad pga jag klantat mig, beställde en Arduino istället för en Teensy trodde arduinon kunde agera tangentbord, men icke...

Kommer ha safe-shutdown också

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Följer dig på Instagram nu..

Du gör lite annorlunda, jag kapade tex ur cartridge platsen och limmade fast en cartridge permantent, har skitmycket plats nu och kommer enkelt kunna byta minneskort genom att ta bort batteriluckan

Mitt bygge skjuts upp yttligare en månad pga jag klantat mig, beställde en Arduino istället för en Teensy trodde arduinon kunde agera tangentbord, men icke...

Kommer ha safe-shutdown också

Kul!

Skicka gärna en bild via dm på intsta. Hur funkar det med/utan sade shutdown?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Det låter ju bra. Hittade info om att man kan använda en usbkabel och skala den och sen använda kablarna i den. Och jag har en lång som bara ligger så ska testa den.

Skickades från m.sweclockers.com

vill du komma billigt undan kan du slakta en nätverkskabel det sitter 8 st trådar i varje kabel i olika färger som är väldigt smidiga vid små pilliga jobb..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill du komma billigt undan kan du slakta en nätverkskabel det sitter 8 st trådar i varje kabel i olika färger som är väldigt smidiga vid små pilliga jobb..

Bra tips!

Har skalat en hdmikabel och en scart. Scarten hade riktigt tunna. Funkar båda? Nån som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavning.
Permalänk
Skrivet av Wheelbite:

Bra tips!

Har skalat en hdmikabel och en scart. Scarten hade riktigt tunna. Funkar båda? Nån som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

riktigt tunna ? nja hade dom bara varit lite tunna så skulle det nog funkat nu blir det lite osäkert.
är det som ett hårstrå eller kan du ta lite bilder ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

riktigt tunna ? nja hade dom bara varit lite tunna så skulle det nog funkat nu blir det lite osäkert.
är det som ett hårstrå eller kan du ta lite bilder ?

vill minnas att scart har grövre ledare än lan kabel iaf och ganska säker på att lankabel klarar iaf några watt per kabel utan problem

lär inte vara några större strömuttag i ett gameboy att snacka om iom att 4st 1.5V ~2500mAh (6V ~2500mAh) räcker iaf 3-4h minst i ett vanligt bameboy vilket betyder att hela gameboyet borde inte dra mer än max 750mA dvs 6V x 0.75A = 4.5W vilket inte borde vara något problem öht för de ~0.5mm kablar som sitter t.ex i en närverkskabel möjligen gå upp till något lite grövre just till matningen från batterierna men till signal för skärmen osv borde inte några utte putte små kablar vara något problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill minnas att scart har grövre ledare än lan kabel iaf och ganska säker på att lankabel klarar iaf några watt per kabel utan problem

lär inte vara några större strömuttag i ett gameboy att snacka om iom att 4st 1.5V ~2500mAh (6V ~2500mAh) räcker iaf 3-4h minst i ett vanligt bameboy vilket betyder att hela gameboyet borde inte dra mer än max 750mA dvs 6V x 0.75A = 4.5W vilket inte borde vara något problem öht för de ~0.5mm kablar som sitter t.ex i en närverkskabel möjligen gå upp till något lite grövre just till matningen från batterierna men till signal för skärmen osv borde inte några utte putte små kablar vara något problem.

ibland har ja svårt att veta om dessa svar också är sarkasm eller om du verkligen menar allvar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Modifiera med denna

Hej jag är lite lat och har inte tålamod så min fråga är om man inte kan köpa denna kit https://www.adafruit.com/products/3014

Sedan skal till Gameboy original http://tinyurl.com/zlt988u

För att få mer plats baktil på Gameboy tänkte jag att man limmar ditt ett spel där den ska vara. Sedan ta bort väggar mm mot spelets vägg så spelet blir typ ihåligt. (Ta bort kretskort i spelet såklart).

Vad tror ni?

Sorry att jag kapar tråd.

Jag följer dig på insta, bra jobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning