Ultraportabel laptop för programmering

Permalänk
Medlem

Ultraportabel laptop för programmering

Letar efter en vettig laptop för programmering (främst Visual Studio).
Det är viktigt att den inte är för stor och att den är hållbar då den släpas runt dagligen.

Har tidigare mest använt Dell men har egentligen inga problem att prova något annat.
Max 13"
Så låg vikt som möjligt
SSD, minst 256gb
Minst 8gb men helst 16 ram
Budget är inte prio 1, < 25 tkr är ok

Dell XPS 13 (9360), med i7 (7500U) och 16gb. Men det känns som den har en hel del problem så den går antagligen bort.

Dell Latitude 7370, m7 (6Y75) och endast 8gb. Skulle antagligen duga men känns lite trist o inte köpa senaste generationens i7 och 16 ram.

ASUS ZenBook 3 UX390UA, i7 (7500u) och 16gb. Vet ingenting om den, inte hittat något direkt dåligt. Väger lite. Den har inte 4k skärm men på 13" känns det lite overkill ändå.

Någon som har erfarenhet av ovanstående eller något bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 isf.. visst, processorerna är ju inge vidare kraftiga, men du kommer klara dig. absolut inte Latitude med M7 processorn!! håll dig borta från denna svaga prolle.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är rätt prisvärda saker när man väl får dom att fungera, vilket om man har otur kan kräva några servicevändor. T.ex. min XPS 13 blev efter 2 initiala servicevändor rätt ok. Men inte är det samma nivå på kvaliten som t.ex. hos MacBook Pro eller vissa av Lenovos eller HPs modeller. Och det i mina ögon idiotiska valet av så kallat kolfiber runt tangentbordet som är en MAGNET för fingeravtryck imponerar inte.

Permalänk
Medlem

Tack för input.
Hålla på o skicka in en dator flera gånger är inte hållbart, så ja tvingas nog stryka XPS 13 då det verkar vara ganska vanligt att den måste in på service ett par gånger redan som ny.

Permalänk
Inaktiv

Hej.
Vi har 3 st XPS 13 och inte haft något problem hittills.
Bästa datorn jag haft. Blir absolut tre nästa år igen när utbyte ska ske.

Permalänk
Medlem

Får nog gå o klämma på en XPS 13 någonstans.

Hittat en ThinkPad nu som verkar intressant. Tycks fått bra reviews, någon här som har erfarenhet?
Lenovo Thinkpad X1 Carbo, Core i7 16GB 512GB SSD 14"

Permalänk
Medlem

http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/lenovo-thi...

16gb ram ca 1000kr
500gb ssd ca 1300kr
nytt batteri ca 4-500kr

Totapris runt 6500kr. Ultra portablen, prestanda så det räcker och gått om pengar över till annat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av scud:

Får nog gå o klämma på en XPS 13 någonstans.

Hittat en ThinkPad nu som verkar intressant. Tycks fått bra reviews, någon här som har erfarenhet?
Lenovo Thinkpad X1 Carbo, Core i7 16GB 512GB SSD 14"

Jag har klämt på X1an i omgångar, men inte riktigt gillat den - framför allt saknar den dockningsstöd. Hade en T440s innan, där s står för slim. Fantastisk maskin - vägde inte mycket och hade prestanda så det räckte och blev över. Typ föregångaren till den här: https://www.dustin.se/product/5010819614/thinkpad-t450s och https://www.dustin.se/product/5010901157/thinkpad-t460s .

Väger mindre än 1.4 kg. Går att bygga ut med upp till 18 GB RAM har jag för mig.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan vara värt att kika på Yoga 900? Den har visserligen generation 6 av processorerna men så värst mycket skillnad är det nog faktiskt inte. Mig veterligen kommer det ju en Yoga 910 om någon månad som kan vara riktigt trevlig. Vill du ha en lite mer robust och företagsinriktad burk är ju ThinkPad X260 ett alternativ.

En notis angående processorer är ju att alla Intel icke U-processorer kommer dröja minst till Januari, så vill du ha en dator med bra prestanda och Core generation 7 får du vänta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har du tittat något på Razor blade stealth? De har både en QHD och en 4K modell.

Permalänk
Medlem

Har förra generationens (Skylake) XPS 13 med Iris-grafik (ännu inte tillgängligt med Kaby Lake). Har FHD-versionen för att slippa blank touch-skärm och är hur nöjd som helst.

Många klagar på materialvalet runt tangentbordet. Beror lite på prioriteringar. Visst, den samlar fettfläckar, men jag bryr mig inte så mycket. Sen så har jag så torra fingrar också så jag kanske inte orsakar sådana lika lätt som andra? Däremot tycker jag väldigt mycket om hur ytan känns. Hög friktion och aningen mjuk känsla. Leder inte värme, så den känns aldrig sådär kall som en metallyta (och ibland hård plast) känns. Känns som kvalite för mig alltså.

Permalänk

Surface Pro 4? Finns i7 med 16GB...

Har haft min (med 8GB RAM) sen i februari och älskar den än, tangentbordet är dessutom ett av de bästa i laptopklassen jag någonsin testat.
Visst har den en skylake i7 men 6650U slår 7500U i prestanda ändå (https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=2863&cmp%5...). Extra plus i kanten är Iris 540.

Enda nackdelen är väl priset på 18k då

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem

Kul med många svar, tack

Begagnat går bort och tyvärr även Razor Blade datorn för jag måste handla via Dustin

Jag har klämt en del på Surface Pro 4, var nära att dra iväg en beställning men insåg sedan att jag vill ha en laptop där man kan sitta så bra som möjligt med den i knät, Surface är inte särskilt smidig t.ex på buss/tåg om det saknas bord.

När det gäller Lenovo Yoga och x260 så är båda de tyngre än t.ex. Lenovo X1 Carbon.

Ska försöka hitta något ställe där jag kan klämma på en Lenovo X1.

Permalänk
Medlem

X1 är riktigt trevlig! Tänk dock på att du inte kan uppgradera med mer ram i efterhand så köp det du tror du behöver från början.
Lättaste sättet att få klämma på en x1 är nog att leta upp nån som har den; det myllrar inte av dom på mediamarkt. Var bor du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Napoleongl: Jobbar i centrala Sthlm. Dustin har ett showroom här, ska kolla om de visar den där. Tänkte i så fall välja modellen med i7, 16gb, 512gb.

Permalänk
Medlem

Vi kör x1 på jobbet. Grymt skönt tangentbord! Fläkten kan dock låta mycke på de nyare modellerna vid belastning. Men kanske går o trixa med om du har full access.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

X1 eller X200-serien. Jag hade en X220 när jag pluggade och det var utan tvekan den bästa laptopen jag haft. SSD och hårddisk med 8-10 timmar batteritid och den vägde mindre än typ MBP13. Dessutom grym garanti. Thinkpads tangentbord är väldigt bra så ska man använda de mycket, vilket man förstås gör när man programmerar, så är det värt en hel del.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scud:

Får nog gå o klämma på en XPS 13 någonstans.

Hittat en ThinkPad nu som verkar intressant. Tycks fått bra reviews, någon här som har erfarenhet?
Lenovo Thinkpad X1 Carbo, Core i7 16GB 512GB SSD 14"

Skrivet av scud:

Kul med många svar, tack

Begagnat går bort och tyvärr även Razor Blade datorn för jag måste handla via Dustin

Jag har klämt en del på Surface Pro 4, var nära att dra iväg en beställning men insåg sedan att jag vill ha en laptop där man kan sitta så bra som möjligt med den i knät, Surface är inte särskilt smidig t.ex på buss/tåg om det saknas bord.

När det gäller Lenovo Yoga och x260 så är båda de tyngre än t.ex. Lenovo X1 Carbon.

Ska försöka hitta något ställe där jag kan klämma på en Lenovo X1.

Var inne lite på samma sak som dig. Slutade med att jag kom fram till att batteritid och tangentbordskvalité kändes viktigare så köpte mig en X260 + ett 72 Wh batteri. Ingen lätt eller tunn sak men den håller då i 12-14h vid blandad användning med det stora batteriet.

Asus UX32, och UX303 som är föregångarna till nya UX390 har bättre touchpad än vad Lenovon har hands down. Det är det enda negativa med min thinkpad att trackpad:en har ett lite märkligt beteende där endast "yttersta hörnen men inte för långt fram" går att använda för höger respektive vänsterklick.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Var inne lite på samma sak som dig. Slutade med att jag kom fram till att batteritid och tangentbordskvalité kändes viktigare så köpte mig en X260 + ett 72 Wh batteri. Ingen lätt eller tunn sak men den håller då i 12-14h vid blandad användning med det stora batteriet.

Asus UX32, och UX303 som är föregångarna till nya UX390 har bättre touchpad än vad Lenovon har hands down. Det är det enda negativa med min thinkpad att trackpad:en har ett lite märkligt beteende där endast "yttersta hörnen men inte för långt fram" går att använda för höger respektive vänsterklick.

Jo, men touchpaden är ju sekundär på en Thinkpad när man har en touchpoint.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Jo, men touchpaden är ju sekundär på en Thinkpad när man har en touchpoint.

Helt rätt, iom att jag skriver primärt är det rätt skönt att slippa lyfta på händerna ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av scud:

Letar efter en vettig laptop för programmering (främst Visual Studio).

Spelar inte så stor roll egentligen, programmering är typ ord behandling. Att köra windows med Visual Studio är inte så väldigt resurs krävande. Men det beror helt på vilka typer av projekt du hade tänkt göra.

Vilken laptop som helst är rent generellt vettig, det viktigaste kanske blir själva skärmen och upplösning eftersom du kommer stirra på en skärm för läsning och skrivning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Spelar inte så stor roll egentligen, programmering är typ ord behandling. Att köra windows med Visual Studio är inte så väldigt resurs krävande. Men det beror helt på vilka typer av projekt du hade tänkt göra.

Vilken laptop som helst är rent generellt vettig, det viktigaste kanske blir själva skärmen och upplösning eftersom du kommer stirra på en skärm för läsning och skrivning.

Tangentbordet är också väldigt viktigt. Dels ska det vara bekvämt och ergonomiskt då man sitter med det så mycket och dels behöver det ha rätt knappar och så. Att programmera och behöva använda någon Fn-kombination för att komma åt Home/End eller för den delen F-tangenterna är inte kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tangentbordet är också väldigt viktigt.

Jo, tänkte skriva det med, men vill inte dra ut på inlägget. Själva poängen med mitt inlägg är att mer kolla på laptopen i sig och inte like mycket på prestanda för det krävs inte så mycket i prestanda att driva ett OS och nåt program. Jag skulle i sådant fall gå till El-giganten, Siba eller någon annan kedja och kolla på demo exemplar, bara för att se skärmen, känna på tangenterna, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Spelar inte så stor roll egentligen, programmering är typ ord behandling. Att köra windows med Visual Studio är inte så väldigt resurs krävande. Men det beror helt på vilka typer av projekt du hade tänkt göra.

Vilken laptop som helst är rent generellt vettig, det viktigaste kanske blir själva skärmen och upplösning eftersom du kommer stirra på en skärm för läsning och skrivning.

Vid större system, i synnerhet om det är webbsystem så skulle jag säga att Visual Studio 2015 är bland det sämsta och segaste jag kört och då har jag ändå varit .NET utvecklare sen plattformen lanserades. Vilket om inte annat bekräftas av att Microsoft redan publicerat 3 Updateringar inkl patchar på uppdateringarna.

Men om man t.ex. bara ska ägna sig åt affärslagersprogrammering i projekt som inte är allt för stora och inte måste köra Webserver, SQL server osv samtidigt så håller jag med om att det inte är mkt mer resurskrävande än att köra t.ex. Word. Men då har väl Officepaketet snart blivit så stort att det är större än Visual Studio.

Bra kylning är dock rätt viktigt om man t.ex. ofta behöver kompilera större projekt och retar sig på att fläkten går som en hårtork. Eller som i mitt fall, med mina hörlurar med Noise Cancellation hör jag ingenting, däremot mina bänkgrannar drivs till vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vid större system, i synnerhet om det är webbsystem så skulle jag säga att Visual Studio 2015 är bland det sämsta och segaste jag kört och då har jag ändå varit .NET utvecklare sen plattformen lanserades. Vilket om inte annat bekräftas av att Microsoft redan publicerat 3 Updateringar inkl patchar på uppdateringarna.

Men om man t.ex. bara ska ägna sig åt affärslagersprogrammering i projekt som inte är allt för stora och inte måste köra Webserver, SQL server osv samtidigt så håller jag med om att det inte är mkt mer resurskrävande än att köra t.ex. Word. Men då har väl Officepaketet snart blivit så stort att det är större än Visual Studio.

Bra kylning är dock rätt viktigt om man t.ex. ofta behöver kompilera större projekt och retar sig på att fläkten går som en hårtork. Eller som i mitt fall, med mina hörlurar med Noise Cancellation hör jag ingenting, däremot mina bänkgrannar drivs till vansinne

Ungefär samma svar som jag tänkte skriva, nu slapp jag. Tack
Just nu har jag ganska stora projekt, kör gärna 2-3 instanser av VS, även IIS och SQL igång. Så nog krävs det lite mer än för Word.

Det blev en ThinkPad X1 Carbon, får hoppas jag är nöjd med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scud:

Ungefär samma svar som jag tänkte skriva, nu slapp jag. Tack
Just nu har jag ganska stora projekt, kör gärna 2-3 instanser av VS, även IIS och SQL igång. Så nog krävs det lite mer än för Word.

Det blev en ThinkPad X1 Carbon, får hoppas jag är nöjd med den.

Kul, du blir säkert nöjd.

Om vi pratar om krävande webbutveckling så måste jag nämna SoapUI som jag använder för att testa webservicear, det kan äta sjukt mycket minne och var anledningen till att jag fick gå från 8 till 16GB för ett par år sedan.

Sen är det alltid trevligt med mer prestanda. De projekt jag jobbar med är inga jättegrejer direkt (fast det beror förstås på vad man jämför med), men ändå kan det ju ta minuter att öppna med verifiering av databasmodell osv. Tur man har mindre delprojekt som man kan öppna separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scud:

Ungefär samma svar som jag tänkte skriva, nu slapp jag. Tack
Just nu har jag ganska stora projekt, kör gärna 2-3 instanser av VS, även IIS och SQL igång. Så nog krävs det lite mer än för Word.

Det blev en ThinkPad X1 Carbon, får hoppas jag är nöjd med den.

Precis, och då kräver nog ändå Word ovanligt mycket för att vara en ordbehandlare