Ominstallation av windows 10

Permalänk

Ominstallation av windows 10

Hej!

Uppdaterade till Windows 10 från Windows 7 när det var gratis. detta var ett par månader sedan och det börjar nu bli dags för en omformation. Sedan dess har jag bytt moderkort,cpu och ram, har nämligen hört att det inte går att ominstallera windows 10 om man uppgraderade gratis och att nyckel sitter i moderkortet, är detta rätt och isåfall hur ska man göra. eller är det bara att göra en vanlig ominstallation från kontrollpanelen?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilteddybear:

Hej!

Uppdaterade till Windows 10 från Windows 7 när det var gratis. detta var ett par månader sedan och det börjar nu bli dags för en omformation. Sedan dess har jag bytt moderkort,cpu och ram, har nämligen hört att det inte går att ominstallera windows 10 om man uppgraderade gratis och att nyckel sitter i moderkortet, är detta rätt och isåfall hur ska man göra. eller är det bara att göra en vanlig ominstallation från kontrollpanelen?
Mvh

Du tankar ner Microsoft verktyg för ny Windows 10 installation. Du hittar det här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det ska gå utmärkt..Har själv bytt moderkort cpu osv osv inga problem att aktivera Windows 10

Har till och med kört det i en helt annan dator inga problem där heller..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte din fråga.
Du hade en burk som du installerade win7 på.
Uppgraderade till win 10 och sedan bytte du moderkort?
Du borde drabbats av nuvarande dilemma redan vid det tillfället?
Man kör väl en clean install vid byte av moderkort

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Det ska gå utmärkt..Har själv bytt moderkort cpu osv osv inga problem att aktivera Windows 10

Har till och med kört det i en helt annan dator inga problem där heller..

Var det bara att tuta och köra eller var du tvungen att aktivera Windows på nytt vid byte av moderkort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det går att installera Windows 10 och aktivera med windows 7 nyckel och det går att uppgradera gratis fortfarande. Jag vet inte varför det är så men jag har gjort det med flera olika datorer, senast igår.

Men lättast är väl om du tar en kopia av din data på en separat disk och bara gör en refresh av datorn.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Var det bara att tuta och köra eller var du tvungen att aktivera Windows på nytt vid byte av moderkort?

Det var bara att tuta och köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Var det bara att tuta och köra eller var du tvungen att aktivera Windows på nytt vid byte av moderkort?

Nej jag bara loggade in med mitt MS konto och smack aktiverat direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej jag bara loggade in med mitt MS konto och smack aktiverat direkt

http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...
Troligen är ditt Win 10 kopplat till ditt Microsoft konto.

Hört att det infördes för några månader sedan men Microsoft har varit väldigt otydligt hur det är efter den uppdateringen. Lika otydlig var de förut gällande retail, OEM licenser mm som spelade roll förut om det gick (åtminstone vid äldre Windows versioner). Microsoft supporten gav folk olika svar när folk ringde dom förut.

Det vi vet har varit från folk som testat och berättat i forumet hur det gick men vi har nästan aldrig hört vad folk hade för licens mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...
Troligen är ditt Win 10 kopplat till ditt Microsoft konto.

Hört att det infördes för några månader sedan men Microsoft har varit väldigt otydligt hur det är efter den uppdateringen. Lika otydlig var de förut gällande retail, OEM licenser mm som spelade roll förut om det gick (åtminstone vid äldre Windows versioner). Microsoft supporten gav folk olika svar när folk ringde dom förut.

Det vi vet har varit från folk som testat och berättat i forumet hur det gick men vi har nästan aldrig hört vad folk hade för licens mm.

Jag köpte Win 8 pro som jag sen uppgraderade till Windows 10 Pro Ej OEM så klart

TS skrev inte om det var OEM eller ej så jag gissade på att det ej var det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz