Permalänk
Medlem

4G antenn

Hej ska köpa en 4g antenn o tänkte höra med någon kunnig innan jag köper något som inte kommer funka.

Använder idag ASUS 4G-AC55u Router utan något extra bara mitt sim-kort i och kopplat till datorn.
Kan jag köpa 2 antenner tex. Poynting LPDA-A0092 och bara koppla dom rakt in i min router så kommer det funka?

Om ni har några tips vad jag ska tänka på innan jag installerar antenn så är jag väldigt tacksam är inte så kunnig inom detta.

ROUTER

ANTENN

Permalänk
Medlem

@j0ngan:
Routern kör MIMO, d.v.s den har två antenner.

Källa: Produktinfo
"Observera att två antenner behövs för modem och routrar som har två antenningångar. Detta för att nå maximal prestanda."

Men ja, det ska bara vara att plugga in dem (du måste köpa 2st) i den, om den har så att du kan koppla in externa antenner.
Dock så kan det behövas en adapter beroende på vad den har för kontakt för externa antenner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det står att det är SMA kontakter på båda så då är de väl "bara" o koppla in då

Permalänk
Inaktiv

Har routern stöd för en extern antenn? Det är rätt ovanligt men om den har det så visst.

Du bör inte bara byta en intern antenn och ansluta en extern, en extern kräver mer effekt från radion i din wifi och det finns risk för att den går sönder eller att du får sämre mottagning. Detsamma gäller egentligen för en extern antenn.

Bara för att din bil har dragkrok betyder det inte att den kan dra en 10 ton tungt släp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Har routern stöd för en extern antenn? Det är rätt ovanligt men om den har det så visst.

Du bör inte bara byta en intern antenn och ansluta en extern, en extern kräver mer effekt från radion i din wifi och det finns risk för att den går sönder eller att du får sämre mottagning. Detsamma gäller egentligen för en extern antenn.

Bara för att din bil har dragkrok betyder det inte att den kan dra en 10 ton tungt släp..

Vad menar du? Är det impedansmatchning (jag utgår från att TS köper antenn med rätt impedans) så kommer det inte dra mer effekt på något sätt. Och resistiva förluster är inte stora i en extern antenn så det kommer skickas ut lika mkt effekt i luften via en extern som via en intern antenn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teejee:

Vad menar du? Är det impedansmatchning (jag utgår från att TS köper antenn med rätt impedans) så kommer det inte dra mer effekt på något sätt. Och resistiva förluster är inte stora i en extern antenn så det kommer skickas ut lika mkt effekt i luften via en extern som via en intern antenn.

Så bra då, inga problem

Permalänk
Medlem

Det verkar funka bra men får bara in 3G av någon anledning, får in 4g på mobilen med både telenor och tele2 där jag bor men i routern får jag bara 3G.

Någon som vet varför jag inte kan få in 4G? både antenn och router verkar ha de flesta frekvenser som används i sverige.

Permalänk
Medlem

@j0ngan:
För att se och komma in på 4G nätet, måste du sätta 4g.tele2.se som APN för Tele2's nät, vet inte vad det är för Telenor.

Om du redan har gjort det. Se om du inte kan låsa routern till att bara använda en viss frekvens, typ 1800 eller 2600Mhz, istället för att ha den på auto.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ringde o pratade med telenor och enligt dom når bara 900Mhz frekvenz ut till mig men verkar inte som det går att ställa in min router på 900

Någon som vet om man kan ställa in de på något sätt eller tipsa om en 4g router som kan ha 2 externa antenner med 900Mhz?