Mappa om china-tangentbord så å,ä,ö finns?

Permalänk
Medlem

Mappa om china-tangentbord så å,ä,ö finns?

Hej!
Låt säga att jag ska köpa

http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_462722.html?

Går det då på ett sätt att mappa om dom 3 tangenterna som har andra tecken än å,ä,ö så att det blir å,ä,ö där istället?
Jag vet att man kan byta till svenskt tangentbord i inställningar men då ändras fler tangenter än dessa 3, eller hur?

Permalänk
Medlem

Det är ett amerikanskt tangentbord, inte kinesiskt (möjligt att de har samma layout dock). Väljer du svenska som språk så får du Å, Ä och Ö på de vanliga platserna men även alla andra knappar ändras. Problemet med att bara mappa om de tangenterna är att den ursprungliga funktionen på tangenterna inte har någon direkt bra plats att flyttas till. Sen får du förmodligen ladda ner något tredjepartsprogram om du vill ha en egen layout, jag har inte sett någon layoutdesigner som låter dig ändra de inbyggda layouterna (eller lägga till nya för den delen heller).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Chinese layout is using US layout. If you map that three letters, it will replace the original keys. According your thought, only replace three keys? Then you can't type in the original three keys...

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Samsung HW-Q995B/XE Monitor: Apple Studio Display, LG OLED65C2 Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Steam deck

Permalänk
Medlem

Fråga experten om han har nåt råd @huttala

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X