Dual-boot, partition för delad media?

Permalänk
Medlem

Dual-boot, partition för delad media?

Tjenis! Tänkte fixa dual-boot på min windows-laptop, sugen på Ubuntu. Kan man på något sätt fixa en partition där jag har alla mina filer, media osv, som jag kan komma åt från båda OS:en? Och isåfall hur? Är inte särskilt haj på det här med dual-boot över huvud taget, min kunskap sträcker sig inte mycket längre än det som finns i diverse basic guider på internet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Linux kan läsa och skriva NTFS och det finns tredjepartsprogram till Windows för att läsa ext-filsystem. Jag har inte användt Windows under många år så jag vet inte hur bra stödet för ext-filsystem är i nuläget. Själv skulle jag troligen välja NTFS för den gemensamma partitionen trots att ext4 är ett bättre filsystem. När jag för många år sedan körde dualboot var linux stöd för NTFS bättre än stödert av tredjepartsprogram i Windows för ext2 och ext3.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du kan läsa alla och skriva på Windowsdiskar från Ubuntu

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar. Men då är min följdfråga, kan jag då skapa en "vanlig" partition bara för mina sådana filer? Så en partition för windows, en för ubuntu och en för media? Behöver man trixa något för att få till den partitionen bland directories i ubuntu?

Permalänk
Medlem

Jag du kan skapa en "vanlig" partition i Windows för dina filer. Du behöver inte göra någonting i Ubuntu, du ser disken i filhanteraren. Om du vill kan du skapa en symbolisk länk i ditt /home som tar dig till den "vanliga" partitionen.

Permalänk
Medlem

Ah okej, tack!