Fabriktsåterställd PC, FPS sämre än någonsin?

Permalänk

Fabriktsåterställd PC, FPS sämre än någonsin?

God eftermiddag.

Jag hade fyllt upp min dator med väldigt mycket skräp i mitt tycke så jag började utforska möjligheterna till att formatera datorn för att öka prestandan vid spel då jag införskaffat mig en annan dator jag kan ha enbart för att pilla med diverse saker på, när jag såg att man nuförtiden kan göra en fabriksåterställning via Windows 8.1 (tyckte det lät som en formatering på beskrivelsen, kan haft fel). Sagt och gjort ca 5timmar senare började jag använda mitt nya Windows, och installerade enbart det jag ansåg att jag behövde; Battle.net + Overwatch, WinRAR, Firefox och diverse drivrutiner. När jag väl kom in i Overwatch och förväntade mig en ökning av min FPS så fick jag en chock då den sällan ens steg över 80 (tidigare låg den på 150-200) och jag kan inte förstå vart jag har gått fel? Är det något känt fenomen när man använder denna fabriksåterställning?

Specifikationer:
ASUS G10AJ-NR001S

OS: Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4e gen. 4790
Processorkylare: Asus Smart Cooling System
Moderkort: Intel H87
Minne: 8GB DDR3 1600MHz x1
Grafikkort: GeForce GTX 770
Hårddisk: 1 x 2 TB 7200rpm SATA 6Gb/s
Drivrutiner till bildskärm (BenQ XL2411z), grafikkort och processor och nätverkskort installerat.

Det hela fick mig att fundera över att köpa ett till RAM minne på 8Gb och slänga i, skulle det göra stor skillnad?
Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

"senaste drivrutiner (ingenting vill uppdateras i Enhetshanteraren)"

Det säger inte mycket, grafikdrivrutiner måste du nästan alltid ladda ner manuellt från GPU-tillverkarens hemsida. Mer minne kommer inte göra nån skillnad om det nu inte är så att spelen använder mer än du har, vilket jag tvivlar på. Men 16GB borde vara standard idag, det är så billigt så varför inte.

Permalänk

@dlq84: GPU, CPU, nätverkskort och bildskärm (BenQ XL2411z) har de nyaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarthebear:

@dlq84: GPU, CPU, nätverkskort och bildskärm (BenQ XL2411z) har de nyaste drivrutinerna.

enligt enhetshanteraren?

Permalänk

@dlq84: Nej de har jag installerat manuellt, jag formulerade mig väldigt olyckligt när jag nämnde biten med enhetshanteraren, ska redigera. Finns det något pålitligt (ej fylld med diverse elakheter) software som kan hålla koll på ens drivrutiner så att man har de mest optimala? Jag har en misstanke om att det kan vara något problem med drivrutinerna men det är kanske för att jag inte är tillräckligt kunnig.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att Xbox DVR är avstängt? Den brukar sno FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=sU6DFUgBE4g

Permalänk
Skrivet av Luddish7:

Har du kollat så att Xbox DVR är avstängt? Den brukar sno FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=sU6DFUgBE4g

Har ej Xbox DVR, kollade med Google och det verkar inte köras (standard iallafall?) till Windows 8? Tack för ditt svar!

Jag installerade Speedfan, är dessa siffror illa?
http://imgur.com/9oRAcf1

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarthebear:

Har ej Xbox DVR, kollade med Google och det verkar inte köras (standard iallafall?) till Windows 8? Tack för ditt svar!

Jag installerade Speedfan, är dessa siffror illa?
http://imgur.com/9oRAcf1

Tror bara xbox dvr är ett problem i windows 10, inte 8(.1). Om det inte är drivrutinerna till GPU så vet jag inte vad det är. Nvidia borde själv hålla koll så du har senaste. Det gör AMD och jag kan inte se varför Nvidia skulle vara sämre på den punkten.

Permalänk

Var iväg och plockade upp ett till 8Gb RAM jag ska prova sätta in sen tänkte först försöka lösa detta och se hur stor ökning jag faktist fick ut utav det nya RAM minnet. Har gjort en slags "soft reset" som även den funktionen fanns i Windows 8.1 så jag får installera om drivrutinerna, ska installera de en och en denna gång och se om min FPS påverkas på något sätt efter varje installation i Overwatch, eller finns det något annat bra verktyg för att se om min prestanda påverkas utav någonting? Jag hittade Resursövervakaren / Resource Monitor som jag aldrig använt tidigare, kan jag använda detta för att se eventuella skillnader i prestanda efter diverse installationer? Eller måste jag ha något program igång som pressar prestandan? Än en gång vill jag fråga angående min Speedfan-printscreen (länk nedan), bör jag vara orolig över dessa siffror och om Ja, hur åtgärdar jag det på enklaste vis? Vad för slags kylning eller del måste jag inhandla? Som ni säkerligen märkt är jag inte speciellt kunnig inom ämnet så jag skulle uppskatta tips på saker som inte kräver större kunskap för att montera. Alla svar uppskattas!

Speedfan http://imgur.com/9oRAcf1

Edit; Soft resetten gav ingenting, när jag gjorde den "stora" fabriksåterställningen så hade jag åtminstone ~150FPS från allra första början, så antar att jag får börja om från början göra ännu en fabriktsåterställning och ha koll på FPS för varje program jag installerar. Tycker ändå FPSen bör vara högre eftersom den var högre innan med samma komponenter men en väldans massa skräp på hårddisken/minnet.