Nytt grafikkort i snart 3 år gammal dator?

Permalänk

Nytt grafikkort i snart 3 år gammal dator?

Hej!

Går lite i tankarna att uppgradera grafikkortet i min dator för att kunna maxa ut lite kommande spel i 1080p med 60+ fps.

Framför allt Mass Effect: Andromeda och liknande titlar.

Köpte och byggde ihop den här datorn i januari 2014 och undrar nu om det är värt att köpa på sig ett nytt grafikkort utan att flaskhalsa för mycket. Tänkte mig antingen ett GTX1080 eller 1070.

Lite specs att kolla in:
Moderkort: MSI Z87-S02
SSD: 250GB Samsung 840
RAM: 16GB CL9 1600 MHz XPG
CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Nätagg: 700W be quiet! KRAFT
Chassi: Fractal Design Define R4

Har för nuvarande ett 780GTX som tjänat mig troget och fortfarande funkar bra men hade varit kul att krypa upp från 45 - 60-70 fps i Witcher, DA:I osv plus battlefield 1, mass effect andromeda etc.

Vad tror ni? Alla tips uppskattas!

Mvh,
Tim

Permalänk
Medlem

@timforsgren:

Jag tror nog du klarar dig rätt bra. Skulle dock inte spendera pengarna på ett 1080 eller ens kanske ett 1070 om du ska rocka 1080p. Spara pengarna och hitta ett schysst 980ti om du kan, eller titta på 1050 ti när det dyker upp. Så kör du en riktig uppgradering längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@timforsgren:

Jag tror nog du klarar dig rätt bra. Skulle dock inte spendera pengarna på ett 1080 eller ens kanske ett 1070 om du ska rocka 1080p. Spara pengarna och hitta ett schysst 980ti om du kan, eller titta på 1050 ti när det dyker upp. Så kör du en riktig uppgradering längre fram.

https://www.youtube.com/watch?v=xhuC8Tf9i3I

Varför? Ett 1070 kommer inte ha några problem med den CPU:n.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Nej, det påstod jag aldrig. Det är dock i mitt tycke onödigt för 1080p gaming. Men det är bara jag!

Permalänk
Skrivet av timforsgren:

Hej!

Går lite i tankarna att uppgradera grafikkortet i min dator för att kunna maxa ut lite kommande spel i 1080p med 60+ fps.

Framför allt Mass Effect: Andromeda och liknande titlar.

Då tycker jag att du ska vänta till "Early 2017" då nya Mass Effect släpps, för att då se vilka grafikkort på marknaden som erbjuder mest "bang for the buck", och kanske även se lite benchmarks innan du bestämmer dig.

I dagsläget skulle jag säga att ett GTX 1060 är ett prisvärt kort för gaming i 1080p.

I övrigt står sig nog din dator ett par år till.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Då tycker jag att du ska vänta till "Early 2017" då nya Mass Effect släpps, för att då se vilka grafikkort på marknaden som erbjuder mest "bang for the buck", och kanske även se lite benchmarks innan du bestämmer dig.

I dagsläget skulle jag säga att ett GTX 1060 är ett prisvärt kort för gaming i 1080p.

I övrigt står sig nog din dator ett par år till.

https://www.komplett.se/product/894739/datorutrustning/grafik... Blir det verkligen mer "Bang for the buck" än så här, dock? Visst, 1060 är också en gedigen uppgradering och är mer humant mot plånboken. Det räcker gott och väl för 1080p (60 FPS). Det går ju att rulla på det i ett par år och sedan bygga en helt ny maskin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Kul att höra era svar! Kan kolla upp lite olika alternativ, men ett 1070 kommer inte bli helt bottle neckat iaf? Kanske kör på ett enklare alternativ men känns samtidigt onödigt att inte göra en ordentlig upgrade, 780n krigar på bra.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

https://www.komplett.se/product/894739/datorutrustning/grafik... Blir det verkligen mer "Bang for the buck" än så här, dock? Visst, 1060 är också en gedigen uppgradering och är mer humant mot plånboken. Det räcker gott och väl för 1080p (60 FPS). Det går ju att rulla på det i ett par år och sedan bygga en helt ny maskin.

Nu antar jag att du länkade till kortet under den tillfälliga rean som Komplett hade, då det nu är "normalpris" på det. Ett GTX 1070 skulle också fungera mycket bra i TS's burk, och "bottlenecking" är inget du behöver bekymra dig om @timforsgren.

Men vad jag syftade till var att det är "dumt" att idag spekulera i vilket kort man ska köpa om det främst är för ett spel som inte släpps för en "Early 2017". Sett många liknande trådar där folk spekulerar i vilka komponenter de bör uppgradera inför kommande spel, långt innan release eller officiella systemkrav offentliggjorts.

Men om du ändå vill uppgradera inom en snar framtid @timforsgren, och har en budget som tillåter det så skulle jag förespråka ett GTX 1070 (nu säger jag mot mig själv här). Alternativt väljer du det billigare GTX 1060, vilket fungerar bra för gaming i 1080p.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: Nej såklart man kanske inte ska tänka att man ska uppgradera inför kommande spel men det lär väl inte komma en ny serie inom en snar framtid tänker jag så kan lika bra köpa nu snarare än i Mars, känns som att det kommer ligga på samma nivå då. Tänkte vänta till Black Friday den 25e november och se vad man kan lägga vantarna på, brukar finnas goa deals.

Känns som att om jag inte ändå lägger en hacka på marginellt bättre kort så kan jag lika bra hänga kvar på 780n så det är därför jag är mer inne på att skaffa 1080 eller 1070 beroende på vad som känns mest värt.

Permalänk

@timforsgren: Nvidia har ju sitt GTX 1080 Ti på gång, och så har jag för mig att även AMD ryktas komma med något nytt (RX 490?) under början av 2017, men där kan jag ha fel.
Men jag tror, precis som du skriver, att det inte kommer påverka priset nämnvärt på GTX 1070/1080. Kommer du att ha nytta av kortet innan Mass Effect släpps så är det ju bara att slå till. Black Friday kan vara ett bra tillfälle att fynda.

Mest prisvärt skulle jag säga är GTX 1070, speciellt vid spelande i den "lägre" upplösningen 1080p.

Visa signatur

Citera för svar.