Xbox 360 - DVD-läsaren trasig?

Permalänk
Medlem

Xbox 360 - DVD-läsaren trasig?

Hej.
Jag har ett xbox 360 (Gamla vita versionen med 20gig hårddisk)

Jag misstänker att dvd-läsaren har gett upp. För spelskivan bara varvar upp och ned, det är som om den inte vill ladda skivan.

Insåg att byta ut hela dvd-läsaren så undrar jag nu om det är något annat fel?
Hittade denna på ebay http://www.ebay.com/itm/New-Laser-Lens-Repair-For-Microsoft-X...
Är det något som skulle kunna åtgärda problemet?

Eller har någon här på forumet någon annan lösning, typ inte vet jag koppla i en extern dvd-läsare?
All hjälp uppskattas!

Xboxet fungerar annars felfritt.
Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att DVD-läsaren har en del inbyggda DRM-funktioner så det kan bli problematiskt att byta den om man inte kan flasha om den med den gamlas "BIOS". Ett alternativ är att köpa HD-DVD enheten som kom och försvann fort, den kan man använda istället för den interna även för spel och så.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är lasern som är trasig så fixas det med ett byte men det finns flera olika fabrikat på optiska enheter i dem så välj rätt om du ska prova med att skifta den.
Ja den optiska enheten ingår i kopieringsskyddet men jag tro att ett laserbyte inte påverkar det för det är spelaren som är låst och måste paras med moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars köpa ett nyare 360 för 4-500kr på blocket/tradera

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd

Fördelen med HD-DVD-enheten är att den är bra mycket tystare än originalspelarna. Sen kan man spela HD-DVD också men det känns ju inte så aktuellt idag direkt (dock kan nog filmerna vara riktigt billiga om man hittar några).