Permalänk

Ubiquiti och bredbandsbegränsning

Hej!

Har fått frågan från en mindre idrottsarena om att hjälpa till med att sätta upp WIFI. Än vet jag inget om hårdvaran i befintligt nätverk. Önskemålet är att köra bredbandsbegränsning på ett SSID. Då budgeten är stram och nya switchar och router (med layer 3) tveksamt kan anförskaffas behöver vi hitta en smidig lösning.

Två SSID. Ett gäst och ett admin. Admin-SSID ska ha dedikerad förbindelse på något sätt.
Layer 3 är knappast möjligt i budgeten vilket är en förutsättning för bandbreddsbegränsning med flera VLan via gateway?
QoS - känns också tveksamt då det inte är någon speciell trafik jag behöver prioritera utan snarare klienterna.

Kikar på Ubiguiti UAP AP. Ser att de har stöd för traffic shaping per grupp vilket skulle kunna möjliggöra begränsning i Wlanet på det specifika SSID (gäst). Då är det en LAN-begränsning men kan då med fördel sättas lågt för gästnätet ex 10 Mbit/sek.
Kan man enkelt managera vilka enheter som tillhör vilken grupp? Ex om klienten ansluter till SSID admin tillhör man gruppen "max bandbredd". Ansluter en annan till SSID "gäst" tillhör man gruppen "Begränsad bandbredd"? I sådana fall skulle man kunna styra bandbredden på detta sätt.
Följdfråga - krävs det en aktiv Wlan-kontroller för detta?

Mottar gärna alla möjliga förslag och input i ämnet.

MVH Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Hej!

Har fått frågan från en mindre idrottsarena om att hjälpa till med att sätta upp WIFI. Än vet jag inget om hårdvaran i befintligt nätverk. Önskemålet är att köra bredbandsbegränsning på ett SSID. Då budgeten är stram och nya switchar och router (med layer 3) tveksamt kan anförskaffas behöver vi hitta en smidig lösning.

Två SSID. Ett gäst och ett admin. Admin-SSID ska ha dedikerad förbindelse på något sätt.
Layer 3 är knappast möjligt i budgeten vilket är en förutsättning för bandbreddsbegränsning med flera VLan via gateway?
QoS - känns också tveksamt då det inte är någon speciell trafik jag behöver prioritera utan snarare klienterna.

Kikar på Ubiguiti UAP AP. Ser att de har stöd för traffic shaping per grupp vilket skulle kunna möjliggöra begränsning i Wlanet på det specifika SSID (gäst). Då är det en LAN-begränsning men kan då med fördel sättas lågt för gästnätet ex 10 Mbit/sek.
Kan man enkelt managera vilka enheter som tillhör vilken grupp? Ex om klienten ansluter till SSID admin tillhör man gruppen "max bandbredd". Ansluter en annan till SSID "gäst" tillhör man gruppen "Begränsad bandbredd"? I sådana fall skulle man kunna styra bandbredden på detta sätt.
Följdfråga - krävs det en aktiv Wlan-kontroller för detta?

Mottar gärna alla möjliga förslag och input i ämnet.

MVH Danne

Det kan du göra i kontrollpanelen för accesspunkterna om du väljer Ubiguiti.
Du kan ladda ned kontrollpanelen gratis och testa runt så ser du vilka inställningar som finns.

Jag undrar vad en mindre idrottsarena är och vad din budget ligger på?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Det kan du göra i kontrollpanelen för accesspunkterna om du väljer Ubiguiti.
Du kan ladda ned kontrollpanelen gratis och testa runt så ser du vilka inställningar som finns.

Jag undrar vad en mindre idrottsarena är och vad din budget ligger på?

Hockeylada. 4000 kr. Kabling, kontaktering etc fixas gratis.

Ser också över om vi kan behålla administrationen trådat och köra en layer2-switch (smart) och begräsna bandbredden till porten till tilltänkt AP som då bara kör gästnätet. Vore nog enklast och billigast. Försöker utröna om de verkligen behöver ett prioriterad Wlan (wifi adminnät).

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen tipsa om Unifi om du vill ha lite mer kontroll över enheter på nätet, du kan hänvisa enheter till olika användargrupper över wifi och trådat, begränsa bandbredd och även nu köra med Facebook/Google-inloggning för gäster(tydligen!?)

Klart hockeylirarna ska ha bra wifi!!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Hockeylada. 4000 kr. Kabling, kontaktering etc fixas gratis.

Ser också över om vi kan behålla administrationen trådat och köra en layer2-switch (smart) och begräsna bandbredden till porten till tilltänkt AP som då bara kör gästnätet. Vore nog enklast och billigast. Försöker utröna om de verkligen behöver ett prioriterad Wlan (wifi adminnät).

Hur många användare pratar vi om som ska använda nätet samtidigt?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Hur många användare pratar vi om som ska använda nätet samtidigt?

Troligtvis 100 st som flest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Troligtvis 100 st som flest.

Är det 100 personer samtidigt på wifi?

Då räcker inte ens ett flertal accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Är det 100 personer samtidigt på wifi?

Då räcker inte ens ett flertal accesspunkter.

ca 30 är väl rätt lagom för en AP vid lättare användning som gästnätverk på en arena? Det är väl ändå max ett 100Mbit bredband att dela på.

Så 3st Ubiquiti AC Lite kan ju var en bra budget lösning, kostar 3000kr (ev en Ubiquiti cloud key att köra controllern på, ca 1000kr till). Sen en 200kr-switch och lite kablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Troligtvis 100 st som flest.

Det är en tajt budget för så många. Du behöver minst 4 stycken, helst 5 stycken access punkter (Ubiquiti UniFi PRO AC1750).
Det beror lite på hur det ser ut och hur folk grupperar sig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Jag vill minnas att man brukar ange ca 25 aktiva klienter per AP. Men så såg jag UniFi och tyckte mig uppfatta att den faktiskt klarar av upp mot 100 st.
Jo, 100 samtidiga användare som mest. Hade tänkt Pro AC 1750. Men kanske hellre då välja en billigare och köra flera AP?

I detta fall är det inte relevant att alla klienter når max möjliga hastighet. Men det ska förstås inte vara segt som sirap genom AP. 100 Mbit WAN på ingång.

Permalänk

Ger Cloud Key controllern extra mervärde värt extra kostnaden? Tveksamt om det går att köra någon annan hårdvara aktivt (Linux eller dyl). Tillgång till pc finns. Kanske en RPi kan agera kontroller?

Permalänk
Medlem

För att köra cloud key behöver du en Security Gateway (väl?).

Du kan köra controllern på en rpi, men skulle nog vilja ha det på nåt med lite mer minne. Nån typ minipc från Aliexpress t.ex.,kostar kanske 200 mer och då får du ssd oftast.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

För att köra cloud key behöver du en Security Gateway (väl?).

Du kan köra controllern på en rpi, men skulle nog vilja ha det på nåt med lite mer minne. Nån typ minipc från Aliexpress t.ex.,kostar kanske 200 mer och då får du ssd oftast.

Det behövs ingen Security Gateway.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: det har jag ju helt missat, perfekt!

Visa signatur

En server här, några servrar där.