Nätverksautentiseringsuppgifter ?

Permalänk
Medlem

Nätverksautentiseringsuppgifter ?

Tjena
Jag har ett litet problem, jag har en dator på min sons rum med windows 7 och nere på kontoret har jag en dator med w10
Jag skulle vilja koppla ihopa dessa datorer så jag kan gå in i hans mappar och typ lägga till nån film eller annat
Men jag får upp denna ruta och var hittar jag dessa uppgifterna någonstans
Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Du måste logga in mot datorn med de användaruppgifterna han har på sin dator "datornamn\användarnamn" + hans lösneord (för jag misstänker att ni inte har någon domän lokalt hemma)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Nu kom jag lite längre men nu fick jag fram detta meddelande
Nä har ingen domän

Permalänk

Ett alternativ är att bara dela en mapp på den datorn:
https://www.youtube.com/watch?v=oLFfN0kPyWk

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@Delarium.:
Nä det funkade inte, jag vill ju dela hårdisken som är i hans dator men får inte det att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossian06:

@Delarium.:
Nä det funkade inte, jag vill ju dela hårdisken som är i hans dator men får inte det att fungera

Gå till utforskare på hans dator och högerklicka på c:\ ->egenskaper->utdelning->avancerad utdelning -> bocka i och välj permissions. Sen aktivera "hemma nätverk" för nätverket. Kommer upp när du ansluter till det första gången. Om du försöker bläddra i nätverket så kommer det normalt upp en liten flik under menyerna i utforskaren där det står om man vill aktivera "hemma nätverk/utdelning etc etc" tryck på den och välj "gör om till hemmanätverk"

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

\\OSSIAN-DATOR\C$
Logga in med lokaladmin
Bara att byta C till önskad enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

\\OSSIAN-DATOR\C$
Logga in med lokaladmin
Bara att byta C till önskad enhet

Har de inte spärrat det fr o m Windows 7?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Har de inte spärrat det fr o m Windows 7?

Du har rätt, det verkar inte funka när datorn bara är med i en workgroup och inte i domän.
Man måste visst ändra/lägga till i registret för att låsa upp det.

Permalänk
Medlem

Så det kommer inte att funka :-/
Är inte så haj på sånt här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ossian06:

Det går att shara mappar enl youtube-videon, men det gäller ju att få till det också

Har ni någon bekant som kan assistera er?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Rekordmedlem

Det lättaste är väl att skapa en hemgrupp och dela via den annars dela ut en mapp och inte systemdisken, att dela ut systemdisken är i övrigt en mycket dålig ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge datorn bara befinner sig i ert hemmanätverk och inte tas med på LAN och sådant kan man inaktivera lösenordskyddad delning i nätverks och delningscenter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Så länge datorn bara befinner sig i ert hemmanätverk och inte tas med på LAN och sådant kan man inaktivera lösenordskyddad delning i nätverks och delningscenter.

Det är inte fullt så enkelt om man har win 10, loggar man in via ett microsoftkonto måste man använda lösenord för att få delning i lan att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Följde denna video och nu kommer jag åt allt på hans dator
Kanske kan va hjälp till nån annan
Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossian06:

Följde denna video och nu kommer jag åt allt på hans dator
Kanske kan va hjälp till nån annan
Tack för alla svar
https://www.youtube.com/watch?v=xy5pAKEJvsc

Jag har också problem, det går inte att se denna video. Minns du vad det var?