Kodak tillkännager Ektra – smart telefon med kamera på 21 megapixel

Permalänk
Medlem

Gillar att mobilen har olika design på övre kortsidan och undre kortsida (när man håller den som en mobil).
Blir enormt irriterad på dagens mobiler som man knappt kan känna skillnad fram och baksida på, än mindre om man får upp den upp och ner ur fickan...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

13 mpix front camera, think of the selfies))

Som ändå i efterhand blir retuscherad

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ja om man är lite trångsynt är det som du säger. Jämför du två likadana cpus med olika klockfrekvens är ju den med högre frekvens snabbare. Men tittar du på exempelvis en AMD 9550 eller vad den nu heter på 5Ghz och jämför med en i7 6700K i 4Ghz så är antagligen den lägre klockade CPUn snabbare.
Det han menar är såklart att Mpix inte är allt, linsen och sensorn är minst lika viktiga. På samma sätt som att det är fler faktorer än frekvens som avgör hur snabb en cpu är.

Det är ju som att jämföra en kompaktkamera mot en systemkamera. Jag håller dock med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Ska man ha en bra kamera. Så köper man en kamera!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ska man ha en bra kamera. Så köper man en kamera!

Är väldigt många som väljer telefon efter vad den har för kamera, kan vara trevligt att kunna få bra bilder utan att släpa med sig en kamera.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

De har gått i konkurs tidigare och nu ger de in sig på mobilmarknaden? Det är väl inte så stora marginaler på mobiltelefoner (förutom Apple) nuförtiden? Om de inte ens gör hårdvaran till kameran själva så känns det ganska så långsökt att det ska bli någon succé.

Dagens "Kodak" som ett kinesiskt ägt varumärke som kan klistras på alla möjliga produkter, har knappast något med det historiska kameraföretaget Kodak att göra. Samma sak med andra varumärken som "Polaroid", "Rollei", mflr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker den är intressant på grund av dess kamera så det skall bli kul att se hur den presenterar när den väl släpps.

Jag tror att som en hel del andra att de spegellösa kompaktkamerorna har det tufft när mobiler mer och mer kommer att ersätta deras funktion, för mig är det intressant för jag tycker om att fotografera men det är inte alltid jag vill eller har med mig min DSLR av olika anledningar.

Blir kameran bra och resten ok så kan det klart bli en intressant produkt för somliga bland annat mig.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ska man ha en bra kamera. Så köper man en kamera!

Men om en bra kamera i mobilen fyller din funktion och täcker ditt fotointresse så finns det ju ingen poäng med att kasta sig över en "riktig kamera" bara för att den har bytbara objektiv bättre sensor mm..
Jag tror att denna typen av produkter kommer att ge god konkurrens till Canon, Sony, Nikon mm. i segmentet, mobilerna ligger ju långt före när vi talar om att dela bilder snabbt och enkelt t.ex. på instagram vilket har blivit viktigare och vi kan se att en del teknik från mobilerna nu letar sig in i "riktiga kameror" touch-screens och annat.

Jag tror att vet du vad du söker i en produkt så kan du också fatta sunda beslut kring vilken produkt som passar dig och dina behov.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ska man ha en bra kamera. Så köper man en kamera!

Den bästa kameran är den man har med sig.

Synd bara att man inte körde på en 1" sensor som Panasonic med sin CM1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ska man ha en bra kamera. Så köper man en kamera!

Ibland har man bara telefonen med sig då kan det vara trevligt att faktiskt ha en telefon med bra kamera.
Men dom flesta som ens bryr sig är nog dom som är såpass intresserade att dom redan har en eller flera kameror

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Jämförelsevis hur bra kommer denna vara tror du? Inte så jättebra skulle jag gissa på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Hubble har bara 0,64 MP

En C2D i 5000MHZ presterar sämre än en I5 4690 på 1GHZ

Ett R9 280X i 1500MHZ presterar sämre än Titan X på 500MHZ

Exempel exempel exempel..

Som sagt..det handlar om uppbyggnaden, inte antalet

en c2d är beroende på modell iof snabbare än så och 4690 är 73% snabbare singeltråds prestanda än e8400 sen 203% snabbare i multitrådat och kinesiska super datorn Tianhe-2 rullar bara i 2.2ghz per kärna men med 3 miljoner cpu kärnor är den rätt snabb trots mhz bristen per kärna och megapixel är väll inte hubbles styrka utan vill man ha in galaxer 13-14 miljarder år bort och det handlar om ta in ljus och slutartid vilket blir samma princip som teleskop där man vill ha in mycket ljus möjligt och där ligger dess styrka så kan vara både uppbyggnad och antal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

@Alpha77: Jämförelsevis hur bra kommer denna vara tror du? Inte så jättebra skulle jag gissa på.

Ingen aning om denna är bra eller kass. Troligtvis finns det redan bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om det är samma 21MP kamera som i Sonys telefoner så är de vad jag läst inte lika bra som Samsungs Galaxy S kameror ändå.

Instämmer. Bytte precis från en Z5 compact till en Galaxy S7.
Den senare är en betydligt bättre kameramobil. Den förra är även förvånansvärt seg och man missar ofta bildtillfälle pga detta. Har haft flera Sony mobiler nu och de får aldrig nån mera chans från mig. De har alltid varit undervälmande generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med såpass utstickande kamera kommer den ju vara hemsk att försöka få ner i ett par tighta jeans tex

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

asså om den inte spricker i skärmen som Xperia telefonerna gör så har man ju samma telefon lol. aja de e maffigare sensor så den borde ha bättre skärpa o allt sånt där. 4gb ram minst, inte 3.

Hur lyckas du?

Folk jag känner med Xperia telefoner har inte varit så värst försiktiga och de har ändå hållit bra.

OnT:

Kul idé från kodak. Men jag tror inte det kommer lyckas tyvärr. Jag funderar på att byta till en honor 8 just pga kameran och att min z3c har dåligt batteri.
Z5/z5c verkar ha sämre batteri och gå varmare så det känns inte så roligt.
Samsung känns inte heller som ett alternativ pga kvalitet och utseende.

Om nu kodak lyckas kan man ju testa en sådan senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Med såpass utstickande kamera kommer den ju vara hemsk att försöka få ner i ett par tighta jeans tex

Köp större byxor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB