Server/htpc/nas projekt

Permalänk
Medlem

Server/htpc/nas projekt

Dagens ilandsproblem. Funderar på att bygga ihop en server/nas htpc av gammalt junk typ en del 10000rpm diskar. Något gammalt grafikkortoch lite minne. Funderar dock på vad för kul man kan göra. Tänkte kanske bygga en htpc för att kolla på film I tv:n. Men då har jag redan en Synology nas hemma så vad är vitsen. Kör också backup från denna till en extern disk. Kanske man kan köpa någon kamera på ebay och bygga ihop något som man kan köra övervakning med? I sådana fall är det någon som har tips på kamera gratis mjukvara för detta? Kanske det finns något annat kul man kan göra. Förslag mottages!

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Dagens ilandsproblem. Funderar på att bygga ihop en server/nas htpc av gammalt junk typ en del 10000rpm diskar. Något gammalt grafikkortoch lite minne. Funderar dock på vad för kul man kan göra. Tänkte kanske bygga en htpc för att kolla på film I tv:n. Men då har jag redan en Synology nas hemma så vad är vitsen. Kör också backup från denna till en extern disk. Kanske man kan köpa någon kamera på ebay och bygga ihop något som man kan köra övervakning med? I sådana fall är det någon som har tips på kamera gratis mjukvara för detta? Kanske det finns något annat kul man kan göra. Förslag mottages!

Det är jobbigt med en htpc med 10k RPM diskar för de brukar låta.
Angående kameraövervakning så finns zoneminder om du vill ansluta olika typer av kameror.
Alternativet är ubiquiti och deras kameror. Där ingår kontrollpanelen som du kan köra på din server.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Mina 10k hårddiskar låter ju inte så mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det är jobbigt med en htpc med 10k RPM diskar för de brukar låta.
Angående kameraövervakning så finns zoneminder om du vill ansluta olika typer av kameror.
Alternativet är ubiquiti och deras kameror. Där ingår kontrollpanelen som du kan köra på din server.

Har du något förslag på en kinakamera som man kan köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Mina 10k hårddiskar låter ju inte så mycket.

Jag har ju både en nas jag kan spela upp från via en app på två plus ett surroundsystem och en bärbar dator jag kan spela film från. Så htpc går nog bort om man då inte kan snickra ihop till någon annan. Funderar på en server av något slag eftersom jag kan komma över diskar och minnen. Går det att köpa ett chassi/ serverskal till en massa diskar som har nätaggregat och som är tyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobnyb:

Jag har ju både en nas jag kan spela upp från via en app på två plus ett surroundsystem och en bärbar dator jag kan spela film från. Så htpc går nog bort om man då inte kan snickra ihop till någon annan. Funderar på en server av något slag eftersom jag kan komma över diskar och minnen. Går det att köpa ett chassi/ serverskal till en massa diskar som har nätaggregat och som är tyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv använder jag mig av Supermicro chassi men om du tex kollar på inet.se efter sånt så hitta du bara tunna server chassi och då låter dom mycket mer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lagring / Kalender /Kontakter = Nextcloud /ownCloud
HTPC = Plex

Allt i Ubuntu förstås.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hur stark är maskinen i fråga, ram och cpu? Väldigt avgörande för vilka förslag jag lär ge.

(@enoch85 Föredrar numera Debian till server då det är stabilare än ubuntu, iofs så är ubuntu server väldigt stabilt men debian är ett strå vassare. Slipper även allt krimskrams som ubuntu drar med sig, vill jag ha något så installerar jag bara det själv. Iofs så har jag numera virtualiserat min server med proxmox över en debian installation. Men jag tror inte vi ska spåra ur tråden om en distro diskussion, alla är (bör iaf) däremot överens om att det är Linux eller FreeBSD som gäller. )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hur stark är maskinen i fråga, ram och cpu? Väldigt avgörande för vilka förslag jag lär ge.

(@enoch85 Föredrar numera Debian till server då det är stabilare än ubuntu, iofs så är ubuntu server väldigt stabilt men debian är ett strå vassare. Slipper även allt krimskrams som ubuntu drar med sig, vill jag ha något så installerar jag bara det själv. Iofs så har jag numera virtualiserat min server med proxmox över en debian installation. Men jag tror inte vi ska spåra ur tråden om en distro diskussion, alla är (bör iaf) däremot överens om att det är Linux eller FreeBSD som gäller. )

Jasså du vill debbatera?

Skämtåsido, Debian är säkert jättebra. Har dock alltid kört Ubuntu på ett 50-tal olika servrar utan problem de senaste 4 åren. Eller jo, när jag skulle uppdatera från 12.04 till 14.04 stötte jag på problem, fast det berodde mest på okunskap. 16.04 är klockren! Bästa distron jag provat i serverväg. Har dock testat Debain men fastnade inte för det, för cirka 1 år sedan.

Har varit sugen på CentOS, men det känns som en för stor omställning då samtliga mina scripts bygger på Ubuntu.

Gällande FreeBSD så kör jag FreeNAS som NFS datastore på min ESXi host, och OPNsense som brandvägg, så nja, olika distros är bra på olika saker.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Har du något förslag på en kinakamera som man kan köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det är jobbigt med en htpc med 10k RPM diskar för de brukar låta.
Angående kameraövervakning så finns zoneminder om du vill ansluta olika typer av kameror.
Alternativet är ubiquiti och deras kameror. Där ingår kontrollpanelen som du kan köra på din server.

Bara för att jag är nyfiken SAS (SCSI) diskar finns ju till servrar. Vad är fördelen av dem och hur använder du dem. Måste du då ha ett kontrollerkort eller ett moderkort med Sasanslutningar på?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Bara för att jag är nyfiken SAS (SCSI) diskar finns ju till servrar. Vad är fördelen av dem och hur använder du dem. Måste du då ha ett kontrollerkort eller ett moderkort med Sasanslutningar på?

SAS diskar kan man använda i SATA uttag, men inte tvärt om. SAS diskar har/hade en högre Mean time between failures än SATA.
De var mer anpassade för servermiljöer, men SATA är där också nu för tiden.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |