Problem med FPS när man tabbar ut och in från spel

Permalänk
Medlem

Problem med FPS när man tabbar ut och in från spel

Har problem när jag spelar alla spel på mina dator, CS, WoW, Lol, Brawlhalla etc.. Är inne på te.x. WoW, ligger på 200 fps, tabbar ur kikar lite på annat, tabbar upp igen då ligger jag på runt 70 fps.. Då måste jag tabba upp och ner 1-30 gånger för att få tillbaka min "vanliga" FPS som jag ska ha, skitirriterande.. vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du kör i windowed eller windowborderless?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vissa spel går automatiskt över till borderless när man alt-tabbar. I borderless är vsync på default av windows vilket borde låsa din fps till 60 eller 144 beroende på skärm.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: det låter som det kan stämma, den fastnar på omkring 60fps på allt och man hackar fan sönder, vad ska jag göra för att få bort skiten?

Permalänk
Medlem

tabba ut ur ett spel och gå sedan in i inställningarna (i spelet) för att se ifall det verkligen är så att den har bytit till borderless

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

känner igen detta, löser sig oftast efter en stund eller vid en loading screen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur: nej måste tabba upp och ner tills det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieonel:

@rinosaur: nej måste tabba upp och ner tills det löser sig

Då verkar det mer vara något som den över tänkte på

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@theo0019: förstår inte haha, är retard så du får försöka förklara bättre, ledsen..

Permalänk
Medlem

@Fieonel: Om du har windows 10 anniv update skulle jag tippa på att det beror på den sk Xbox-DVR funktionen som om den är igång capar vissa spel på 70 fps typ men ibland går bort när man alt-tabbar: http://ccm.net/faq/36155-xbox-one-how-to-disable-the-game-dvr...

Det problemet hade iaf jag.

Permalänk
Medlem

@haloumi: fattar inte vart den är?? står ju att den är för xbox one hehe..

Permalänk
Medlem

@Fieonel: Om du startar xbox funktionen, räcker med att du skriver "xbox" i sök och startar. Sedan får man göra ett konto med en "game-tag". När du har gjort det kommer du till alla inbyggda xbox funktioner och under inställningar där har du en flik som heter Spel-DVR där kan du välja bort funktionen att kunna spara filmklipp. Då slipper du att den capar fpsen på 70 och allt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieonel:

@theo0019: förstår inte haha, är retard så du får försöka förklara bättre, ledsen..

I spelet kan du ställa in om du vill ha fullskärm fönster eller fönster borderless. Jag tror att spelet byter till borderless när du tabbar ur. Gå in i spelets inställningar och kolla vad du har det på före och efter.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@haloumi: kan ha varit det!!!!! ligger på min vanliga fps nu tabbat ut och in hela tiden och den ligger kvar... tack som fan du ör en hjälte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fieonel:

@haloumi: kan ha varit det!!!!! ligger på min vanliga fps nu tabbat ut och in hela tiden och den ligger kvar... tack som fan du ör en hjälte

Härligt;)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Fieonel: Skönt att höra! Hade samma problem och det var störande innan jag fattade vad det berodde på

Permalänk
Medlem

Det går att avinstallera XBOX appen, har gjort det själv så jag slipper ens tänka på det.

Öppna bara Powershell i administratörs läge och skriv in följande:

Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackag

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.