Dator för HD-redigering, två skärmar

Permalänk
Medlem

Dator för HD-redigering, två skärmar

Hej!
Dags att köpa ny dator men jag är så fruktansvärt dåligt insatt i vad som är bra och hur väl delarna funkar tillsammans så jag vänder mig hit.

Jag kommer använda datorn till redigering av tunga videofiler. Kanske något spel då och då men det kanske ändå kräver samma delar?

Krav:
- Den ska kunna driva två stycken 4K-skärmar (vid spel vill jag bara använda en skärm men vid redigering vill jag ha två)
- Gärna stilrent chassi. Jag kommer inte välja bort en dator pga utseende men jag har inga som helst dragningar mot coola, blinkande, åttakantiga metallklumpar.
- I budgeten behöver det ingå en skärm. Den ska absolut helst vara 28" och 4K och här gissar jag, utifrån mina googlingar, att det ska vara en ips-skärm för att få bäst och säkrast färger under redigerigen. En 28" tn-skärm finns redan.
- Total budget för dator och skärm: 22 000

Jag hoppas att jag har fått med det viktiga nu.
Tack för mig!

Permalänk

@iknor: Utan att själv vara så insatt i videoredigering gör jag ett försök att svara på dina frågor.

Med fokus på "tung videoredigering" vore det kanske värt att kika på intels X99-plattform, och en sex-kärnig CPU. Vidare bör du ha minst 16 GB RAM. Ett GTX 1060 räcker för spelande i 1080p.
Möjligtvis skulle du ha nytta av en NVMe-SSD, om du läser/skriver stora mängder data iom videoredigeringen? Det kan dock bli svårt att få med det i budgeten.

Nedan följer ett förslag med en 5820k, 16 GB RAM, 500 GB SSD och ett GTX 1060. Då har jag lämnat ca 7000:- för en skärm (osäker på vad dessa kostar). Höjer du budgeten något kan du få in en 6800k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9818981/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82:

Hej!
Man blir ju inte direkt klokare av alla olika alternativ men jag tackar så hjärtligt för tipset och ska kika vidare på x99!