Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Medlem

Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Tjena!

Jag är intresserad av att höra hur alla sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi har löst sin privatekonomi tillsammans med sin sambo. Det finns många sätt att lösa det på och jag är nyfiken på hur alla andra gör!

Några frågor för att få igång snacket:

  • Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

  • Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

  • Har ni något gemensamt sparande?

  • Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Jag kan såklart börja. Jag och min sambo har inte delad ekonomi då jag tjänar väsentligt mycket mer än vad hon gör (hon studerar), plus att vi bor i en lägenhet som jag äger. Dock så delar vi på alla matutgifter.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

För just matutgifter har vi löst det genom att öppna ett konto på Skandiabanken där vi har ett kreditkort+tvillingkort kopplade till det kontot. När lönen/studiepengarna kommer för vi över 2 000 kr vardera till det här kontot, och senare under månaden använder vi kreditkorten för alla gemensamma matinköp (storhandlingar, om vi går på restaurang etc). Så har vi kört i ungefär ett år, och det har funkat bra. Lite sugen på att se mig om efter andra kreditkort nu dock, då Skandiabanken har börjat ta betalt för det. Vi har pratat om att skaffa typ MedMera- eller Icakort, men vi vill inte riktigt känna oss "låsta" till en specifik butikskedja. Vet att man kan använda korten på andra ställen också, men ändå.

Iom att det är min lägenheten så är det jag som står för de stora inköpen till lägenheten. I somras installerade vi en säkerhetsdörr, det betalade jag till 100 %. Enstaka möbler kan vi dock dela på eller köpa helt själva. Vardagsrumsbordet har hon köpt, soffan har jag köpt. Vi har dock inget riktigt system för det.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi bor i en lägenhet som jag äger till 100 % (jag köpte den innan hon flyttade in). Vi delar rakt av på kostnader för avgift till BRF, bredband, hemförsäkring, el- och gasförbrukning. Detta betalar hon genom en månadsvis överföring till mig (hon Swishar samma peng varje månad). Hon betalar ingenting av ränteutgifterna då hon har betydligt mindre inkomster än vad jag har, men tanken är att när hon börjar jobba ska vi splitta 50/50 på ränteutgifterna också.

Har ni något gemensamt sparande?

Nej, inget alls. Vi har helt separata sparanden. Jag har precis fått henne att öppna ett konto på Avanza och använda Portföljgeneratorn för att sätta upp ett sparande, tidigare har hon bara haft pengar liggandes på ett konto på Nordea. Vi har inga gemensamma sparmål heller riktigt.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vi har varit tillsammans i snart 3,5 år och har ganska bra koll på varandras ekonomi. Jag vet vad hon får in och hon vet vad jag får in.

Så, nu är jag nyfiken på hur alla ni andra gör. Bring it!

/W

Permalänk

@Wishie: Snabb beskrivning så är vi i typ samma situation, Tjejen jobbar och jag tar examen om någon vecka så hon tjänar mycket mer än mig.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi har löst det via ett gemensamt konto som enbart används till gemensamma utgifter, typ hyra och mat. Ibland möbler men senast så fick sambon iden att köpa en ny soffa för 20papp trots vi hade en helt ok soffa och då var det bara att konstatera att jag föredrog att lägga mitt CSN på nått roligare så hon fick köpa den själv om hon ville ha den, kan tilläggas att hon flyttade in hos mig så alla möbler sen tidigare var mina även om de börjar bli gamla och lite slitna samt är ikea style så det argumentet var ju inte till min nakdel.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi bor i hyreslägenhet, kommer köpa något i framtiden när jag är färdig och arbetar.

Har ni något gemensamt sparande?

Nej, har snackat om att börja med ett gemensamt "köpa boende sparande" när jag får arbete men just nu har vi inget då jag inte direkt får cash över, det är dyrare att leva för båda när den ena får bättre ekonomi även om hon bjuder på saker emellanåt.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Tror vi har rätt bra koll på varandras ekonomi efter snart 7 år tillsammans

Permalänk
Livsnjutare 😎

Intressant tråd!

Skall skriva lite senare när jag sitter vid en dator och inte mobilen ..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag och sambon äger ett hus tillsammans (50% var). Vi delar på alla utgifter som har med huset att göra så som ränta, amortering, el, vatten osv. Vi gick in med lika delar kontant.

Vi delar även på alla gemensamma inköp så som mat, möbler men även nöjen som vi gör tillsammans via ett Coop MedMera kreditkort. Vi får en räkning varje månad med alla inköp och så delar vi rakt av på den. Anledningen till att vi valde Coop MedMera är att vi båda två jobbar precis bredvid ett Coop där vi gör så gott som alla matinköp.

Vi har ett gemensamt sparande, ett vanligt lågränte konto där vi sätter in lika stora delar varje månad (om det finns utrymme, varje månad gör det inte det). Detta är tänkt som ett "hus-konto" där det ska finnas pengar att ta av ifall tex kyl/frys går sönder.

Vi tjänar ungefär lika mycket varje månad (jobbar på samma arbetsplats). Så vi har hyfsad koll på varandras ekonomi.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hej, bra tråd!

Jag och min sambo har varit ihop snart tre år och bor i ett radhus.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
Vi har ett skaffat ett gemensamt konto på ICA-banken, till vilket vi båda för över en förutbestämd väl tilltagen summa varje månad som skall täcka hyra, mat, gemensamma räkningar (bensin, el, fast telefon, radiotjänst och så vidare). Överskottet på det kontot flyttar vi över till ett sparkonto varje månad.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Vi äger halva boendet var (insats).

Har ni något gemensamt sparande?
Överskottet varje månad sätter vi till ett separat sparkonto, också hos ICA-banken. Dessa pengar är avsedda till renovering eller större inköp och skall även täcka oförutsedda utgifter.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Vi vet vad den andra tjänar, båda har någon form av pensionsspar och ingen är belånad utöver boendet. De pengar som inte sätts in på det gemensamma kontot förfogar var och en för sig. Vill vi gemensamt göra något extra utöver ovanstående skjuter vi till pengar vid behov.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Just nu pluggar jag men när jag jobbade så delade vi på de räkningarna som berörde hemmet typ hyra, internet och el. Lån har jag inte på lägenheten så (dessutom är de ju mitt lån så hade betalt de själv) Maten löste vi på så sätt att båda förde över 2000kr till ett delat ICA kort

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
"Semi-delad" ekonomi. Boende, mat, försäkring, lån etc görs gemensamt. Allt annat, exempelvis egna intressen som bil, häst, dator sköts var för sig. Jag hade aldrig klarat att leva med någon (är för övrigt gift) som vill dela allt för då kan jag inte leva fullt ut med mina egna privata intressen. Men gemensamt, såsom boende (och allt som hör därtill, typ el, vatten, bredband) och mat delar vi på.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Jag stod för större del av insats på 100k (något jag vill ha tillbaka vid ev. försäljning. Men amortering, ränta etc delas)

Har ni något gemensamt sparande?
Ja, lika summa för båda. "Sparande" görs via amortering på bostad och fondspar.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Någorlunda.

Har levt såhär i över 5 år och det funkar utan problem, och inget vi kommer ändra på. Jag tjänar lite mer, men frun jobbar ca 80%, vilket är hennes val.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Jag och min sambo delar på vår inkomst, sen gör vi en budget efter den..mat och kläder, hygien..sedan får vi en liten slant var att ''leka'' med, dvs köpa privata saker, ex träningsredskap...datorprylar, smink eller extra kläder.

Vi har inte körkort eller bil..så där spar vi in en hel del pengar. Intar inget nikotin heller, samt dricker alkohol en gång om halvåret..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Vi har löst det som så att jag köper allt som har med datorer att göra och hon betalar för resten

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har nyss flyttat ihop med min tjej, vi båda pluggar på universitetet.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
Hälften var. En betalar, den andra swishar 50%. Kan låta jobbigt, men om man bara handlar 1-2 ggr i veckan är det inte så farligt!

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Vi har skrivit på kontrakt för lägenhet tillsammans. Halva hyran var.

Har ni något gemensamt sparande?
Nej, båda sparar individuellt.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
I princip allt. Vi konsumerar inte så mycket och håller hårt i CSN-pengarna, så om någon ska köpa något dyrt så är båda med på det (hittills ). Högtalare, projektor etc. som jag mest är intresserad av men hon också använder betalar jag 60-70%, vi avväger hur mycket det är värt helt enkelt.

Permalänk
Skäggig legend

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi tar hand om kvitton för maten vi handlar för gemensamma måltider (typ alltid) och annat kör vi på lite 50/50 eller höftar, om vi käkar på restaurang för 600 spänn tar jag det och senare kanske hon tar nästa besök för 400 och det kvittas. Räkningar såsom El, avgift försäkring etc delar vi på. De saker som är dyrare så som soffa, tv, teknik, möbler tar jag hand om/köper jag och vid en eventuell delning av oss behåller jag det. Allt annat krimskrams så som inredning etc tar hon hand om som hon även köper.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Jag äger lgh vi bor i då hon inte kan ta lån, de saker som är dyrare så som soffa, tv, teknik, möbler tar jag hand om/köper jag och vid en eventuell delning av oss behåller jag det. Allt annat krimskrams så som inredning etc tar hon hand om som hon även köper.
Jag tar hand om min räntekostnad själv samt amortering.

Har ni något gemensamt sparande?
Jag sparar alltid undan pengar, sambon vet inte vad spara är. Hon blir bara sur när jag påpekar hur viktigt det är och att jag inte vill betala för henne igen när hon blir arbetslös...
Eller där ljuger jag lite. Hon sparar, men tar pengarna i slutet av månaden och ser det som ett sparande, hon förstår inte riktigt... x)

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Jag har rätt bra koll på henne, hon blir alltid lika förvånad när jag ber om pengarna hon är skyldig för boendet. "Va?? Jag betalade ju dig nyss!! (den 21a)". "Ja älskling... det var från förra månaden

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Tjena!

Jag är intresserad av att höra hur alla sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi har löst sin privatekonomi tillsammans med sin sambo. Det finns många sätt att lösa det på och jag är nyfiken på hur alla andra gör!

Några frågor för att få igång snacket:

  • Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

  • Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

  • Har ni något gemensamt sparande?

  • Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Jag kan såklart börja. Jag och min sambo har inte delad ekonomi då jag tjänar väsentligt mycket mer än vad hon gör (hon studerar), plus att vi bor i en lägenhet som jag äger. Dock så delar vi på alla matutgifter.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

För just matutgifter har vi löst det genom att öppna ett konto på Skandiabanken där vi har ett kreditkort+tvillingkort kopplade till det kontot. När lönen/studiepengarna kommer för vi över 2 000 kr vardera till det här kontot, och senare under månaden använder vi kreditkorten för alla gemensamma matinköp (storhandlingar, om vi går på restaurang etc). Så har vi kört i ungefär ett år, och det har funkat bra. Lite sugen på att se mig om efter andra kreditkort nu dock, då Skandiabanken har börjat ta betalt för det. Vi har pratat om att skaffa typ MedMera- eller Icakort, men vi vill inte riktigt känna oss "låsta" till en specifik butikskedja. Vet att man kan använda korten på andra ställen också, men ändå.

Iom att det är min lägenheten så är det jag som står för de stora inköpen till lägenheten. I somras installerade vi en säkerhetsdörr, det betalade jag till 100 %. Enstaka möbler kan vi dock dela på eller köpa helt själva. Vardagsrumsbordet har hon köpt, soffan har jag köpt. Vi har dock inget riktigt system för det.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi bor i en lägenhet som jag äger till 100 % (jag köpte den innan hon flyttade in). Vi delar rakt av på kostnader för avgift till BRF, bredband, hemförsäkring, el- och gasförbrukning. Detta betalar hon genom en månadsvis överföring till mig (hon Swishar samma peng varje månad). Hon betalar ingenting av ränteutgifterna då hon har betydligt mindre inkomster än vad jag har, men tanken är att när hon börjar jobba ska vi splitta 50/50 på ränteutgifterna också.

Har ni något gemensamt sparande?

Nej, inget alls. Vi har helt separata sparanden. Jag har precis fått henne att öppna ett konto på Avanza och använda Portföljgeneratorn för att sätta upp ett sparande, tidigare har hon bara haft pengar liggandes på ett konto på Nordea. Vi har inga gemensamma sparmål heller riktigt.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vi har varit tillsammans i snart 3,5 år och har ganska bra koll på varandras ekonomi. Jag vet vad hon får in och hon vet vad jag får in.

Så, nu är jag nyfiken på hur alla ni andra gör. Bring it!

/W

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Tidigare stod hon för merparten av alla matinköp och andra utgifter. Jag bidrog i den mån det var möjligt eftersom jag hade lägre inkomst. Å andra sidan stod jag för den mesta av matlagningen. Idag tjänar vi ungefär lika mycket och den senaste tiden har vi börjat sätta över 2000 kr var varje månad till ett matkonto.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi bor i en hyresrätt som hon står på. Förut summerade vi alla kostnader som var förenade med boendet och så fick var och en stå för en proportionerlig del utefter vad man tjänade. Exempelvis: Boendekostnader 8.000 kr. Min inkomst 6.000 kr. Hennes inkomst 20.000 kr. Då stod jag för 6/26 av 8.000 kr dvs 1850 kr.

Idag tjänar vi ungefär lika mycket och därför delar vi på kostnaderna rakt av. Om jag i framtiden tjänar mer än henne kommer vi anpassa oss efter det.

Har ni något gemensamt sparande?
Nej. Vi sparar på separata sparkonton. Vi har däremot gemensamt uppsatta mål för vissa saker som vi vill spara till. Just nu är det en längre resa samt insats till boende.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Vi vet det mesta om varandras ekonomi, det är något som växt fram med tiden. Vi känner till varandras skulder och hur mycket som kommer in varje månad. Både jag och hon vet vad vi har att röra oss med och vi vet vart pengarna går. Vi har tillsammans planerat ekonomin så att den ska vara långsiktigt hållbar, vi har med andra ord en budget. Däremot är det inte lika noga med de pengar som både hon och jag får över varje månad, det finns ingen anledning för mig att veta exakt vad hon gör med de pengarna och vice versa (men man vet ju på ett ungefär ändå). Hon kanske går ut och fikar eller köper smink medan jag spelar på stryktipset och köper en klocka osv.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Ica kort betalkort, ett vardera som vi för över lika stor summa varje månad. Vi öppnade ett sånt faktiskt bara någon månad i in förhållandet. Helt suveränt och man slipper allt "tjafs" om vem som betalade vad när man handlar. Bara ta sitt kort när man ska iväg och handla, i stort allt man köper till kylen och skafferiet används av båda. Enkelt och rättvist.

Har ni något gemensamt sparande?
Ja, en liten summa varje månad som går till gemensam reskassa vid årlig utlandssemester. Mest för att det praktiskt att alltid ha pengar till flygbiljetter och hotell.

Permalänk
Medlem

Min sambo köper maten cigg och godis.(hör till att jag inte äter godis)
Sen betalar jag ALLT det övriga, va det kan medföra i en villa..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi sätter in pengar på ett gemensamt konto, hon sätter in en viss summa mer än mig då hon har 2 barn som också ska äta.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Hon äger huset, jag betalar hälften av räntan, elen, vatten och andra avgifter, hon betalar ammorteringar och investeringar, vi delar på underhåll och slitage.

Har ni något gemensamt sparande?

Nej, hon sparar ingenting, jag sparar en del.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vi tjänar i princip exakt lika mycket, vi har ett gemensamt barn och sen har hon 2 egna, de får hon betala för själv vilket såklart påverkar balansen i våran ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Min sambo köper maten cigg och godis.(hör till att jag inte äter godis)
Sen betalar jag ALLT det övriga, va det kan medföra i en villa..

Ska jag läsa detta med en bitter ton? =D

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon skillnad i detta avseende mellan gifta par och samboende. själv har jag varit gift i 22 år. Vi är båda pensionärer och har ungefär lika stor pension. Vi har två bostäder , en villa i Finland, som vi äger jämensamt, samt ett hos som vi hyr på Madeira.. Min fru betalar hyran på Madeira och jag står för el och vatten, I Finland betalar hon oljan medan jag står för skatt och övrigt underhåll. Maten och vinet står jag i huvudsak för, men hon bidrar. Lite OT men nämnas kan att vår ekonomi förbättras sedan vi flyttat till Madeira och endast vistas under sommaren i Finland. Trots resekostnaderna mellan Madeira och Finland har vi nu mera pengar att spendera på övrigt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@Wishie:

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi upplever att vi betalar ungefär lika mycket överlag på en månad så det är egentligen inte något problem. Dock skall sägas att jag brukar köpa mindre/billigare/fler saker medan sambon kanske snarare går lös på större/dyrare/färre saker.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Jag står på en bostadsrätt och en hyresrätt, sambon står på huset. De ligger på helt skilda ställen men vi vill inte göra oss av med något av dem (hamsterbeteende deluxe). Sambon puttar in 4 000kr varje månad så är vi på samma nivå inkl driftskostnader.

Har ni något gemensamt sparande?
Myntburken i köket och ett gemensamt mat/restaurang/nöjes- konto. Annars nej

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Bra fråga - osäkert. Vi har helt skilda sätt att se på saker där och jag tror mig ha full inblick (eller tillgång till det om jag frågar) medan tvärtom är jag inte fullt lika säker.

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Innan jag och frun gifte oss så delade vi på utgifterna, relativt rakt av om det inte var så att jag jobbade och hon pluggade, då kunde jag ta större del av vissa kostnader.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Aldrig att ena parten skulle betalat på den andres räntor (vore i våra ögon helt befängt att betala ränta för något man inte äger) men i övrigt kan allt annat delas lika. Jag arbetade även en period då hon pluggade så då tog jag i princip hela boendekostnaden.

Har ni något gemensamt sparande?

Nej vi sparade individuellt. När vi gifte oss gick dock allt ihop till samma pott.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Hade rätt bra insyn i varandras ekonomi. Nu är vi gifta så vi har ju bara en gemensam sådan, dock har jag nog lite bättre koll på den då jag är den som byggt upp excelsnurror med mera som används för att föra statistik över utgifter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Aldrig att ena parten skulle betalat på den andres räntor (vore i våra ögon helt befängt att betala ränta för något man inte äger) men i övrigt kan allt annat delas lika. Jag arbetade även en period då hon pluggade så då tog jag i princip hela boendekostnaden.

Men om man inte betalar halva räntekostnaden så bor man ju i princip gratis. Bor man i hyresrätt så betalar man hyresbolagets räntor på deras lån. Det är amorteringen som bara den ena parten borde betala, räntan är ju bara "hyran" för att få låna pengar för att köpa huset. Rent krasst så äger ju ingen av er huset på riktigt förrän lånen är avbetalda.

Permalänk
Inaktiv

Nu har vi delad ekonomi men är lite sak samma.

Mat och gemensamt som ändå konsumeras månad från månad inhandlas med kreditkort (Just nu verkar Shell ha bäst villkor). Därefter delas fakturan oss emellan. Här blir det som sagt mest inköp från Willys o Citygross. Enkelt att se hur mycket det kostar per månad. Man får även någon procent tillbaks från banken i cash.

Dvs vi handlar allt på kredti avgiftsfritt. Gäller då att man inte överkonsumerar och håller sig inom ramen för vad man klarar av. Är man av smsalånatypen/lyxfällan är detta en idiotisk idé då räntorna är skyhöga. Men betalar man i tid kostar det inget.

Permalänk
Proffsmoddare

Intressant tråd.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Eftersom min fru är mammaledig och inte får in så mycket pengar så betalar jag alla räkningar som har med bil, hyra osv att göra. Hon betalar sin mobilräkning och handlar de mesta i matvaruväg.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Vi hyr en lägenhet där jag betalar allting då jag är den som jobbar just nu.

Har ni något gemensamt sparande?
Har både gemensamt sparande samt eget sparande till när man hittar något man själv vill köpa.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Jag har bra koll på bådas ekonomi, frugan är inte så intresserad så länge jag sköter det.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd

jag betalar de mesta.. jobbar i norge o hon mammaledig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Men om man inte betalar halva räntekostnaden så bor man ju i princip gratis. Bor man i hyresrätt så betalar man hyresbolagets räntor på deras lån. Det är amorteringen som bara den ena parten borde betala, räntan är ju bara "hyran" för att få låna pengar för att köpa huset. Rent krasst så äger ju ingen av er huset på riktigt förrän lånen är avbetalda.

Då skall man ha rätt till del av eventuell vinst också, antingen äger ena parten lägenheten och åtnjuter de fördelar som det ger (och får betala för sin egen finansiering av den), eller så äger man lägenheten tillsammans. Om bara ena parten kan få lån kan man skriva avtal om att den andra parten får köpa in sig för halva inköpspriset och då är det helt klart okej att dela på räntorna.

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi har ett konto i icabanken där vi sätter över 2000kr var i månaden som går till mat och diverse förbrukningsartiklar i hemmet.

Vi har två lägenheter, hennes hyresrätt som vi för tillfället bor i samt min bostadsrätt, vi har gjort så att vi betalar alla utgifter för vågra egna lägenheter. Vi skall dock köpa en gemensam bostadsrätt inom kort och kommer då betala lika, gå in med samma kontanta summa etc

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Se ovan, jag äger min lägenhet till 100% och står för alla utgifter.

Har ni något gemensamt sparande?

Ja, reskonto 1500kr/månad. långtidssparande har jag stabilt sedan länge i aktier och fonder, min sambo sparar i nuläget i madrassen

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vi vet exakt vad den andra tjänar, och vi ligger relativt lika i lön vilket underlättar om man ska "dela lika" på inköp då det blir en ungefär lika stor relativ kostnad för båda parter.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@SueCia:

ja och man får heller inte ta del av vinsten vid en försäljning. Givetvis skall en "inneboende" sambo ej betala räntor på dina lån om det heller inte står skrivet att hon har rätt till del av vinsten du/ni troligen gör vid en försäljning.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då skall man ha rätt till del av eventuell vinst också, antingen äger ena parten lägenheten och åtnjuter de fördelar som det ger (och får betala för sin egen finansiering av den), eller så äger man lägenheten tillsammans. Om bara ena parten kan få lån kan man skriva avtal om att den andra parten får köpa in sig för halva inköpspriset och då är det helt klart okej att dela på räntorna.

Låter ju helt befängt kan jag tycka - är man inte beredd att betala för ett jämställt boende kan man lika gärna hyra ett rum hos någon. Man delar väl på kostnaderna om man har ekonomisk möjlighet till det. Alla kan ju ha en inkomst men långt ifrån alla har möjligheten att ta upp ett lån med/och kontantinsats. Hur skulle någon som inte kan få lån kunna köpa in sig för halva priset, har du tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Låter ju helt befängt kan jag tycka - är man inte beredd att betala för ett jämställt boende kan man lika gärna hyra ett rum hos någon. Man delar väl på kostnaderna om man har ekonomisk möjlighet till det. Alla kan ju ha en inkomst men långt ifrån alla har möjligheten att ta upp ett lån med/och kontantinsats. Hur skulle någon som inte kan få lån kunna köpa in sig för halva priset, har du tänkt?

En liten fråga på det här, jag är ju med och betalar för både hyra och ränta för bostadsrätten vi bor i. Jag skulle vilja köpa in mig om jag kunde men kan inte just nu. Men när det väl är möjligt för mig att göra det, ska jag betala en kontantinsats för vad lägenheten var värd när vi köpte den eller för vad den är värd nu? I nuläget har lägenheten nästan tredubblat i värde..

Edit: Hade inte jag varit med och betalat för hyra etc hade vi inte heller kunnat flytta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@SueCia:

ja och man får heller inte ta del av vinsten vid en försäljning. Givetvis skall en "inneboende" sambo ej betala räntor på dina lån om det heller inte står skrivet att hon har rätt till del av vinsten du/ni troligen gör vid en försäljning.

Antar att det beror på hur man ser på det. Min sambo äger huset, jag betalar halva räntekostnaden vilket blir runt 1500 i månaden. Men då är inte jag med o betalar på renoveringar och så vidare. Bara på underhållet som jag vart med och förbrukat, t.ex den här månaden var det luftfilterbyte, inget snack om att jag ska betala halva.

Däremot om det skulle bli dags för värmepumpsbyte skulle jag inte betala halva då det är hon som valt värmepump och haft den många år innan jag flyttade in.

Jag är medveten om att ekonomin lätt kan bli väldigt sne och jag tycker själv att det är helt värdelöst att inte äga andra halvan av huset. Men jag vill inte äga andra halvan av just det här huset på grund av diverse orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En liten fråga på det här, jag är ju med och betalar för både hyra och ränta för bostadsrätten vi bor i. Jag skulle vilja köpa in mig om jag kunde men kan inte just nu. Men när det väl är möjligt för mig att göra det, ska jag betala en kontantinsats för vad lägenheten var värd när vi köpte den eller för vad den är värd nu? I nuläget har lägenheten nästan tredubblat i värde..

Edit: Hade inte jag varit med och betalat för hyra etc hade vi inte heller kunnat flytta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Hade inte jag varit med och betalat för hyra etc hade vi inte heller kunnat flytta in.

Dubbelciterar det allra viktigaste Det är precis det här jag menar med att man "bör" betala lika. En banks uträkning, åtminstone förr i tiden, var otroligt snäv. I slutändan bor man som ett par i en lägenhet borde det mest rättvisa vara att man delar på boendekostnaderna, inkl avgifter, driftskostnader, lån etc - även om den ena betalar till den andra istället för direkt till bank. Det finns en anledning att vara intresserad av att ha det på det här viset om man är den som står på lånen.

Angående det övriga - det där är helt upp till er. Om vi leker med tanken att ni köpte en lägenhet för en miljon kronor och den idag är värd tre miljoner kronor så hamnar ägaren i en situation som ni måste gå igenom.

Om du tar upp ett lån på 425 000kr och sätter in 75 000kr i egen insats så har du betalat 50% av ursprunglig köpeskilling. Dock har ägaren också skänkt bort 1,5 miljoner kronor till dig om ni säljer den nu.

Det där är ert dilemma - jag hade inte gett min partner 1,5 miljoner för 500 000kr om vi säger så. Jag tycker att man bör köpa till marknadspris. Möjligen skulle jag skapa ett avtal om att köpa in sig på revers. Alternativt är att ni kanske tittar på ytterligare ett boende (sommarhus kanske) eller båt eller något där du kan gå in med en större andel. Det är också så att med en bostad i grunden står man otroligt stadigt, speciellt med den antagna belåningsgraden och det är garanterat billigare att belåna bostaden när ni skaffar bil istället för att ta ett billån med 3-5% ränta.