Permalänk

Löda bort komponent på moderkort

Jag har köpt ett MSI AM1I för att använda i ett 1U chassi. Vad jag inte tänkte på var höjden på moderkortet. Modulen för ljudutgångarna är för hög...

Som tur är kan jag skicka tillbaka det. Men eftersom det inte var särskilt dyrt är min tanke är en annan, går det att löda bort ljudutgångarna?

Är det görbart eller är risken stor att jag får en otymplig frisbee istället för ett moderkort?

I och för sig kan jag ta bågfilen och kapa modulen i lämplig höjd, men det känns mer fel än att ta till lödkolven.

Kanske inte dom bästa bilderna men dom lödningar jag tror jag ska "ta bort" är kvadraten till höger och dom lödningar inom kvadraten och raden precis under. Men jag tycker det är för många punkter.

Permalänk
Medlem

Det är inte den lättaste lödningen, men det skulle nog funka om du lyckades. Frågan är om det är värt risken och inte bara skicka tillbaka det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att löda bort den borde gå men använd en tennsug, tålamod och kanske lite våld.

MEN! Efteråt behöver du mäta vilka pinnar på kontakten som är kortslutna och sätta en anslutning mellan motsvarande hål i moderkortet om de inte är anslutna internt i moderkortet. Många kontakter av den här typen kan känna av att ingen enhet är inkopplad när vissa pinnar är kortslutna. Är de inte det så kommer moderkortet tro att det finns en ansluten enhet och försöka skicka ut ljud där vilket kan göra så att andra ljudenheter inte vill spela upp ljud.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv

Ska du löda bort den så bör du kolla om kortet är lackat först. Vet inte hur det brukar vara på moderkort. Lackade kort är jobbig att avlöda på.

Jag hade nog kapat av toppen på modulen, lugnare än att löda loss hela modulen. Jag hade inte använt bågfil för att slippa små metallpartiklar, jag hade nog klippt upp modulen och klippt loss det som inte fick plats, kanske vikt det åt sidan för eventuell användning senare.

Permalänk

Det ser ut som att "lådan" till ljudutgång går att öppna, ta bort "chassiet" till den och vik sedan ner resten mot moderkortet, lite eltejp kan nog vara bra att dra runt de öppna kontakterna.

Permalänk
Rekordmedlem

Borde gå bra att löda loss den men se till att du har avlödnnigsfläta https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/lodning... och inte bara en tennsug om du inte har en avlödningsstation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.