Chassi nödvändigt för boot ?

Permalänk
Medlem

Chassi nödvändigt för boot ?

hej

Har försökt att boota ett Intel 1366 2xCPU moderkort tillsamans med ett PSU 1050 watt, båda delarna är tagna ifrån Lenovo thinsktation D20 samt köpta på ebay ifrån förmodar jag ärliga föräljare. Tillsammans med 2 x Intel Xeon X5670 2.94 ghz samt compatibla minne har jag försökt väcka liv i systemet men inget händer. Fläktarna drar igång men det blir ingen boot in i windows.Testat alla möjliga varianter (1 cpu , bytat kanaler för minnena) men ingen framgång.

Genomfört dessa försök till boot utan ett chassi med de kopplingar till moderkortet som där finnes (framför allt till startknappen på chassit).
Så min fråga till detta utmärkta forum är om det är nödvändigt med de kopplingar som finns mellan chassi och moderkort för att moderkortet skall kunna mottaga alla de watt som produceras via PSU och fullt ut boota mig in i windows med mitt GPU ombord.

Eftersom ett sådant stort chassi som jag behöver är dyrt hoppas jag någon har koll på läget och sänder mig ett svar

Tack på förhand

Permalänk

Det går bra att boota datorn utan chassi, iaf vanliga datorer.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det behövs förmodligen inte, men bidrar med jord. Dvs sprider ut laddningarna vid statisk elektricitet osv, förlänger livslängden på datorn, och kan i längden vara en besparing. Också tänkbart att det skärmar yttre störningar till viss del, och sen är det ju rent mekaniskt ett bra skydd.

Se om systemet POSTar på skärmen, eller om det evtl finns en display/lampa på moderkortet. Går ibland att koppla in särskild högtalare också.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atteone:

Genomfört dessa försök till boot utan ett chassi med de kopplingar till moderkortet som där finnes (framför allt till startknappen på chassit).
Så min fråga till detta utmärkta forum är om det är nödvändigt med de kopplingar som finns mellan chassi och moderkort för att moderkortet skall kunna mottaga alla de watt som produceras via PSU och fullt ut boota mig in i windows med mitt GPU ombord.

Du skriver GPU, har du försökt utan GPU inkopplad och bara koppla dig på den inbyggda grafiken?
Som någon annan skriver så brukar det finnas status LEDs på server/workstation prylar så man kan se hur långt den kommer i POST processen.